Är detta ett matlagningsforum eller ett byggahusforum? Var är raggarhusbyggarlösningarna? ;)
 
Halogenstrålkastare fungerar även för att värma en burk asfaltklister som stått förvarad kallt. Dessvärre fungerade det även för att öppna burken. Det blev kladdigt på köksbänken av sådant man inte vill ha på köksbänken.

Erik
 
Vad tror ni om denna apparat då....

IMG_1109_www.jpg

Behöver kröka armeringsjärn till "L" - 60st.

Har varken armeringsbock eller något bra att kapa 10mm stål med. Några pallar, ett par järnrör, en träpinne för att måtta in längden utan tumstock, en liten bock som mothåll för bultsaxen klarade biffen galant.
 
Hyrde ett litet hus, nyrenoverat invändigt och fint. Det som var kvar var att byta tak, fyra olika sorters takpannor och spån under.
Hursomhelst, vid den första rejäla åskskuren efter inflytt kommer en liten rännil vatten mellan taklisten och väggen i badrummet varvid hyresvärden rev ner pannorna på två meters bredd, pillade in den gamla utrivna köksmattan under läkten och spikade fast.
Funkade fint under vintern tills traket byttes nästa sommar.
 
Ramlade på den här i dag.

IMG_1758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man inte spade och cement bultar man fast lyktstolpen i väggen. :thumbdown:

Det ligger en TV-firma intill så jag antar att det är antennkillen som gjort ett raggarhack.
 
värma matdosan med mattfön, när micro saknas
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Min far är expert på temporära lösningar som övergår till att vara primära det är alltid så det tar bara olika lång tid :p
När jag fick körkort så hade vi en toyota Corolla 80:a den gick bra men tanken läckte säkert pga rost då det var plåt.
Det var förgasarmotor och då det var bara en slang fram till förgasaren så åkte vi till biltema köpte en 12,5 liters båttank lossa original bränsleslang från tank i med båttanken i bakluckan ner med bränsle slang genom ett rosthål som låg i reservhjuls baljan och koppla på original bränsleröret.
Folk tittade konstigt på en när man tankade på macken eller stod vid sidan av vägen med reservdunken och hällde det i bakluckan för att fylla på tanken :D
 
Korvgubbe
I den här videon finns det en hel del praktiska raggarlösningar för sommarens varma byggdagar!
http://vimeo.com/42674279
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Att öppna pilsnern med spikpistol måste jag bara testa någon gång. Eller inte...
I min ungdom fick jag i uppdrag att plantera en förfärlig massa måbärsplantor i ganska stenig jord. Jag fick betalt per styck av föräldrarna. Efter lite tafatta försök med spade och korp kom jag på att man kunde använda högtryckstvätten för att gräva hålen. Vi hade en relativt kraftig maskin med 110 bar, men stort vattenflöde. Det tog en halvtimme att gräva hålen och plantera buskarna, ca 60 stycken. Sen tog det en halvtimme att rengöra fasaden från lera. Vattnat och klart!

I vuxna år har jag använt snöslungan för att ta hand om all fallfrukt. Om man väntar tills äpplena är lite lagom mjuka går det lättare. Det kommer en stråle av äppelmos ur slungan, och det finns efter en vecka inte ett spår kvar av äpplena. Min fru har förbjudit såna tilltag efter den händelsen, men det struntar jag i.
 
  • Gilla
Mats.Hulten och 6 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Att öppna pilsnern med spikpistol måste jag bara testa någon gång. Eller inte...
I min ungdom fick jag i uppdrag att plantera en förfärlig massa måbärsplantor i ganska stenig jord. Jag fick betalt per styck av föräldrarna. Efter lite tafatta försök med spade och korp kom jag på att man kunde använda högtryckstvätten för att gräva hålen. Vi hade en relativt kraftig maskin med 110 bar, men stort vattenflöde. Det tog en halvtimme att gräva hålen och plantera buskarna, ca 60 stycken. Sen tog det en halvtimme att rengöra fasaden från lera. Vattnat och klart!

I vuxna år har jag använt snöslungan för att ta hand om all fallfrukt. Om man väntar tills äpplena är lite lagom mjuka går det lättare. Det kommer en stråle av äppelmos ur slungan, och det finns efter en vecka inte ett spår kvar av äpplena. Min fru har förbjudit såna tilltag efter den händelsen, men det struntar jag i.
Grymt bra ide' ! Det skall jag testa...ut o starta snöslungan!
 
mattiasp skrev:
Att öppna pilsnern med spikpistol måste jag bara testa någon gång. Eller inte...
Ajajaj.. se till att mobilen finns i närheten innan handen sitter fast i väggen. :eek:

(Lite OT: Var i Kandensiska vildmarken i provinsen Manitoba en gång och på kvällen kom ölen fram. Kanadensarna rev av kapsylerna med näven utan öppnare :screwy:. Funderade ett tag på om jag skulle säga att jag var nykterist eller be om en öppnare innan jag insåg att kandensiska ölflaskor har en liten gänga längst upp och kapsylen går att vrida av. :beer:)
 
Avemo skrev:
Jag har hört att man kan steka bacon på en locktång, men har aldrig provat.
på tal om det osv (förlåt, nu kommer mer matlagningstips...;))

Ni minns förstås legendariska The Band och nyligen bortgångne sångaren/trummisen Levon Helm. I hans självbiografi finns en gripande scen när han hittar bandkollegan Richard Manuel, alkoholiserad, nergången och med tillfällig bostad i en husvagn, som lever på lövbiff som han lagar – genom att helt sonika lägga dem på strykjärnet någon minut på varje sida.
"Han hade satt värmen på 'bomull'", mindes Helm.
Jag har inte testat själv, men tar det som ett tips...
 
Korvgubbe skrev:
I den här videon finns det en hel del praktiska raggarlösningar för sommarens varma byggdagar!
[länk]
Underbart! Den där med macheten VÄND MOT KROPPEN var ju lite Darwin Awards-varning på dock...

Men varför har man inte kommit på innan att man kan öppna en flaska med hjälp av en annan flaska!(y)

Flera av tipsen i filmen får mig att tänka på det där med att sabrera champagne, och undra om det är en institutionaliserad raggarlösning??

Men nu kom vi visst ifrån ämnet igen. (Sorry, MathiasS.;)) Fler raggarlösningar inom bygg och hemmafix, tack!
 
I Daniel78:s hus finns fullt av raggarlösningar som den förra ägaren fixat. Vad sägs om ugnsgaller som armering:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-varsta-husagare-20.html#post1527016

Eller gamla fisklådor i frigolit som isolering:
http://www.akkk.se/huset/garagerivning/SDC13241.JPG

Eller "tetrapapp" som takpapp:
http://www.akkk.se/huset/garagerivning/SDC13399.JPG

Tråden finns här:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-varsta-husagare.html?pp=9999
 
Pepparkaka skrev:
I Daniel78:s hus finns fullt av raggarlösningar som den förra ägaren fixat. Vad sägs om ugnsgaller som armering:
[länk]

Eller gamla fisklådor i frigolit som isolering:
[länk]

Eller "tetrapapp" som takpapp:
[länk]

Tråden finns här:
[länk]
Du missade dushdraperiet som finns på denna bild ;)
http://www.akkk.se/huset/garagerivning/SDC13397.JPG

Och alla kläder/skor/skärp/mössor som stoppats in i väggarna som isolering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.