Har tänt grillen med gassvetsen några ggr i brist på tändvätska, kvalificerar det som raggarlösning? :)
 
Annars är en klassiker att "laga" spruckna cykeldäck där slangen sticker ut med att linda första bästa snöre man kom över runt däcket.
 
Har tänt grillen med gassvetsen några ggr i brist på tändvätska, kvalificerar det som raggarlösning?
Inte gassvets, men däremot alltid med gasolblåslampa.
 
Ang. grilltändning så provade jag en gång när grovdammsugaren stod i närheten att boosta lite. Kör med vanlig eltändare à 50 spänn och nån minut efter start satte jag dammsugarslangen på utblås och riktade mot kolen. Två minuter senare hade jag finfin glöd. :-D
Man fick bara se upp så kolen inte flög iväg.

Sent from my Motorola Razr.
 
Carl_Elvis skrev:
Ang. grilltändning så provade jag en gång när grovdammsugaren stod i närheten att boosta lite. Kör med vanlig eltändare à 50 spänn och nån minut efter start satte jag dammsugarslangen på utblås och riktade mot kolen. Två minuter senare hade jag finfin glöd. :-D
Man fick bara se upp så kolen inte flög iväg.

Sent from my Motorola Razr.
Min far använde tryckluften istället, men körde lite för hårt så botten på grillen var nära att ramla ur...
 
Fixa pulvermos i kaffebryggaren, och fiskpinnar i brödrosten är ju en annan klassiker om man har brist på rena kastruller och stekpannor.
 
Ravioliburk direkt på plattan på spisen, korv i kaffebrygaren, för attta andra arianter från bekantskapskretsen. Och, enligt obekräftade uppgifter, inte fiskpinnar men däremot blodpudding i brödrosten.
 
"för att ta andra varianter" skulle det ju stå.
 
Värma färdigrätt på grenröret när man är ute och kör.
 
Detta med att värma konserver på spisen fungerar ju även om man inte har någon konservöppnare. Det är bara att ställa på burken så öppnar den sig själv när den är varm nog.

Om man skall borsta stora mängder potatis kan man avvända en piassavakvast. Lägg ett par kg potatis i vasken, täck med vatten och sedan är det bara att borsta. Rör om då och då så att alla potatisar blir skrubbade runt om.

Jag har hört att man kan steka bacon på en locktång, men har aldrig provat.

För ett tag sedan var det någon som skrev en kokbok där alla recept skulle lagas till med kaffebryggare. Hon hade börjat med det medan hon bodde i studentkorridor, men som jag förstod det fortsatt även sedan hon flyttat till lägenhet där hon hade riktigt kök.

Erik
 
M
lordi skrev:
Fixa pulvermos i kaffebryggaren, och fiskpinnar i brödrosten är ju en annan klassiker om man har brist på rena kastruller och stekpannor.
Borde ha tänkt på brödrosten och fiskpinnar när jag var student, men annars fungerar kaffebryggaren alldeles utmärkt för nudlar. :)
 
Mat
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335030364.487777.jpg
Tvätta stora mängder potatis görs väl ändå bäst med högtryckstvätten :)

Skickat från min X10i via Tapatalk 2
 
Bubblaren skrev:
Värma färdigrätt på grenröret när man är ute och kör.
Det där påminner om ett annat officiellt tips jag läste i en motortidning för många, många år sedan. Det var på den tiden det var vanligt med stora navkapslar av metall, om ni minns dem. Tipset gick ut på att dessa blev så varma när man körde att man kunde stanna till på långresan och laga mat på dem. Fanns en bild till där det stektes ägg uti dem, utan synlig rengöring först. På den tiden tyckte man "jaha, va smart" ungefär... ångrar så att jag inte sparade tipset, det hade varit fantastiskt att visa idag.
 
Jag har värmt piroger bakpå 500 W halogenarbetsbelysning, blev lite lätt bränd.

P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.