Thomas59
Kopparkullen skrev:
@Thomas59: Bubblan hade alltså värre fullösningar än Amazonen B-)


Sent from my LT15i using Byggahus
Jo så var det nog. Amazonen kunde med lite fantasi (och lätt gaspådrag för att hålla ner ljudnivån) passera som laglig vid en passering (med betoning på passering) av en poliskontroll, men med bubblan fick man planera körningen efter mindre trafikerade vägar (=mindre risk för bylingen). Min chef på banken jag jobbade på förbjöd mig tom att parkera utanför entrén. Skrämmer bort kunder påstod han.

Som exempel kan nämnas att bubblan var försedd med riktig "fotbroms" dvs man kunde sticka ut benet genom ett gigantiskt hål i hjulhuset och bromsa med skon direkt på framdäcket. Vanliga bromsar saknades i princip helt men aggressiva nedväxlingar med åtföljande motorbroms bedömdes som tillräckligt vid de låga farter bilen framfördes.

Alla fyra däcken och fälgarna var för övrigt av olika storlek och modell, och hämtade på min grannes loge. Dubbade vinterdäck och blankslitna sommardäck i en kreativ blandning. Inget dubbförbud fanns på den tiden. Bilen köptes för övrigt stående på backen utan hjul. Bulthålen på de "nya" fälgarna passade väl inte riktigt så nya borrades med en handborrmaskin. Funkade sådär får man väl säga men topphastigheten var max 80-90 så vi bedömde det som ok. Vibrationerna över 50 km/h var dock våldsamma.

Spolarknappen för spolning av vindrutan var på gamla bubblor kopplade till lufttrycket i reserhjulet framme under huven. Vattnet passerade uppenbarligen spolarknappen på nåt sätt och sen upp på rutan. Det upptäckte vi efter en tid då vi hittade spolarknappen på golvet och testade. Spolningen funkade. Enda problemet var att det tydligen var stopp efter knappen (och glapp i knappen) så vattnet sprutade ut INNE i bilen istället. Via spolarknappen.

Det felet lyckades vi inte lösa så det blev en ful-lösning med en stor vattenpistol mellan framsätena som användes som spolning vid behov. Inte för att det hjälpte i nån störr utsträckning då torkarbladen mest bestod av metallen som gummit en gång i tiden satt fast i och knappt vidrörde vindrutan i farter över 50 km/h.

Med 6 volts generator och 6-till-12 voltsomvandlare fick man också välja sina tillfällen att kräma på stereon då all ström i princip då gick till stereon och lampor och annat, inkl motorn, förvandlades till stearinljusstyrka. Löstes genom att fylla skuffen med lösa bilbatterier kvarblivna från Amazonen.

Kopplingen funkade inte heller så bra så taktiken var att rulla igång bilen och sen växla på gehör utan koppling. Man blev ganska bra på det efter ett tag.

Stora hål i golvet täcktes med en fotskrapa i metall och playwoodbitar, nödtorftigt döljda av en trasmatta som min mamma, oevtandes, fick släppa till. Gav ett ganska ombonat och hemtrevligt intryck.

Gasen bestod i princip av handgas av egenkonstruerad modell. På tal om gas så var värmekammrarna helt sönderrostade så avgaser letade sig raka vägen till kupén via värmtunnlarna i bottenplattan. Öppna fönster löste det problemet. Behöver jag säga att värmen inte gick att stänga av.

Resten av felen, med åtföljande ful-lösningar, ska vi nog tala tyst om. Ovan beskrivna "fel" betraktade vi väl mest som skönhetsfel som gav bilen lite karaktär.

Bilen lottades slutligen ut till intet ont anande festbesökare en sen höstkväll. 100 lotter á 10 kr med en flaska whisky som förstapris och bubblan som andrapris gav grovt räknat ett +/-0 resultat för sommarbilen. Bensinen var billig på den tiden och någon försäkring hade vi inte mest för att vi inte tänkte på det. Hade inget att göra med att vi skulle vara snåla. Inte alls.

Killen som vann whiskeyflaskan blev jag polare med men tjejen som vann bubblan vete sjutton. Bilen blev snare på hösten bortbogserad av det kommunala bostadsbolaget vars parkering bubblan häckade på, till en kostnad av flera tusen. Har ett svagt minne av att hon ringde och ville ha ersättning för detta men som blivande jurist lyckades jag förhala saken tills den föll i glömska. I alla fall från min sida.
 
  • Gilla
Wisentdual och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Jo så var det nog. Amazonen kunde med lite fantasi (och lätt gaspådrag för att hålla ner ljudnivån) passera som laglig vid en passering (med betoning på passering) av en poliskontroll, men med bubblan fick man planera körningen efter mindre trafikerade vägar (=mindre risk för bylingen). Min chef på banken jag jobbade på förbjöd mig tom att parkera utanför entrén. Skrämmer bort kunder påstod han.

Som exempel kan nämnas att bubblan var försedd med riktig "fotbroms" dvs man kunde sticka ut benet genom ett gigantiskt hål i hjulhuset och bromsa med skon direkt på framdäcket. Vanliga bromsar saknades i princip helt men aggressiva nedväxlingar med åtföljande motorbroms bedömdes som tillräckligt vid de låga farter bilen framfördes.

Alla fyra däcken och fälgarna var för övrigt av olika storlek och modell, och hämtade på min grannes loge. Dubbade vinterdäck och blankslitna sommardäck i en kreativ blandning. Inget dubbförbud fanns på den tiden. Bilen köptes för övrigt stående på backen utan hjul. Bulthålen på de "nya" fälgarna passade väl inte riktigt så nya borrades med en handborrmaskin. Funkade sådär får man väl säga men topphastigheten var max 80-90 så vi bedömde det som ok. Vibrationerna över 50 km/h var dock våldsamma.

Spolarknappen för spolning av vindrutan var på gamla bubblor kopplade till lufttrycket i reserhjulet framme under huven. Vattnet passerade uppenbarligen spolarknappen på nåt sätt och sen upp på rutan. Det upptäckte vi efter en tid då vi hittade spolarknappen på golvet och testade. Spolningen funkade. Enda problemet var att det tydligen var stopp efter knappen (och glapp i knappen) så vattnet sprutade ut INNE i bilen istället. Via spolarknappen.

Det felet lyckades vi inte lösa så det blev en ful-lösning med en stor vattenpistol mellan framsätena som användes som spolning vid behov. Inte för att det hjälpte i nån störr utsträckning då torkarbladen mest bestod av metallen som gummit en gång i tiden satt fast i och knappt vidrörde vindrutan i farter över 50 km/h.

Med 6 volts generator och 6-till-12 voltsomvandlare fick man också välja sina tillfällen att kräma på stereon då all ström i princip då gick till stereon och lampor och annat, inkl motorn, förvandlades till stearinljusstyrka. Löstes genom att fylla skuffen med lösa bilbatterier kvarblivna från Amazonen.

Kopplingen funkade inte heller så bra så taktiken var att rulla igång bilen och sen växla på gehör utan koppling. Man blev ganska bra på det efter ett tag.

Stora hål i golvet täcktes med en fotskrapa i metall och playwoodbitar, nödtorftigt döljda av en trasmatta som min mamma, oevtandes, fick släppa till. Gav ett ganska ombonat och hemtrevligt intryck.

Gasen bestod i princip av handgas av egenkonstruerad modell. På tal om gas så var värmekammrarna helt sönderrostade så avgaser letade sig raka vägen till kupén via värmtunnlarna i bottenplattan. Öppna fönster löste det problemet. Behöver jag säga att värmen inte gick att stänga av.

Resten av felen, med åtföljande ful-lösningar, ska vi nog tala tyst om. Ovan beskrivna "fel" betraktade vi väl mest som skönhetsfel som gav bilen lite karaktär.

Bilen lottades slutligen ut till intet ont anande festbesökare en sen höstkväll. 100 lotter á 10 kr med en flaska whisky som förstapris och bubblan som andrapris gav grovt räknat ett +/-0 resultat för sommarbilen. Bensinen var billig på den tiden och någon försäkring hade vi inte mest för att vi inte tänkte på det. Hade inget att göra med att vi skulle vara snåla. Inte alls.

Killen som vann whiskeyflaskan blev jag polare med men tjejen som vann bubblan vete sjutton. Bilen blev snare på hösten bortbogserad av det kommunala bostadsbolaget vars parkering bubblan häckade på, till en kostnad av flera tusen. Har ett svagt minne av att hon ringde och ville ha ersättning för detta men som blivande jurist lyckades jag förhala saken tills den föll i glömska. I alla fall från min sida.
Jag e mållös! Trodde jag hade en dålig förstabil, ärvd efter farfar, som lagade rosthål med tvättsvampar.... Men båda dina bilar slår ju min Fårrd med flera hästgnägg! :p B-)
 
Thomas59 skrev:
Kan dock som exempel berätta att en vänlig medtrafikant knackade på sidorutan när vi vid ett tillfälle stannat för rött ljus. Han höll upp en bakskärm till en bubbla och undrad om det möjligtvis kunde vara vår? Silvertejpen som höll fast skärmen hade tydligen lossnat när vi bromsade in vid trafikljuset.
Bakskärmen? Jag har fått tillbaka en vevstake av en medtrafikant.Den B20- motorn var lite trasig...
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
När jag gick på gymnasiet så började en kompis till mig att tanka hälften begagnad motorolja ihop med dieseln i bilen.
Det var bara den detaljen att oljan han använde var full med vatten så bilen stannade ju titt som tätt tills den till sist blev stående.

Han var väldigt tyst när hans (Som han tyckte) flotta MB W123 blev hemdragen av min Opel Kapitän som jag precis skaffat och såg ut om f-n. :)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Resten av felen, med åtföljande ful-lösningar, ska vi nog tala tyst om. Ovan beskrivna "fel" betraktade vi väl mest som skönhetsfel som gav bilen lite karaktär.
Resten ​av felen?!?! Jag tyckte det räckte och blev över. :)
 
Thomas59
Kopparkullen skrev:
Jag e mållös! Trodde jag hade en dålig förstabil, ärvd efter farfar, som lagade rosthål med tvättsvampar.... Men båda dina bilar slår ju min Fårrd med flera hästgnägg! :p B-)
Tvättsvampar funkar och dom finns ju gratis i soptunnor på närmaste GDS-tvätthall. Annars var just hönsnät (pga formbarheten) och spackel det vi använde mest. Täckt md tjocka lager bodyspray gav det en "nära nybilslook".

Kan såhär i efterhand inte riktigt förstå varför vi brydde oss om att laga rosthålen. Sett i det stora hela så var det ju petitsser i sammanhanget, men det var väl känslan för stil och finess som låg bakom.
 
Thomas59
mexitegel skrev:
Bakskärmen? Jag har fått tillbaka en vevstake av en medtrafikant.Den B20- motorn var lite trasig...
Ja jag vet. En bakskärm är ju int mycket att skryta med men jag reserverade mig ju för att de riktigt stora felen inte redovisades:D.
 
Thomas59
Dalbotös skrev:
Resten ​av felen?!?! Jag tyckte det räckte och blev över. :)
Ja som du kanske anar så fanns det ett antal andra problem/fel med åtföljande lösningar som av olika skäl inte bör redovisas.

Bubblan var, trots bristerna, tillförlitligheten själv. Startade alltid om än på rull och tog undertecknad och fyra kompisar bla Stockholm - Skagen samt Stockholm - Skellefteå ToR förutom alla vardags och festresor som sommaren bjöd på.

Amazonen däremot var en lömsk rackare med R-kam, dubbla Weberförknasare och lite annat i trimväg. Bränsleförbrukningen var intergalaktisk och väghållnigen lämnade en del i övrigt att önska men den pinnade på bra om man vågade gasa (och det gjorde man ju).
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Haha!! Thomas59, jag tror du har en dold talang som kåseriskrivare! (y)
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Rosthål kan man laga genom att "kiruna-svetsa" dit plåtbitarna.
Nackdelen är att de fungerar bara vintertid så det är ingen permanent lagning.
 
Thomas59
Andy78 skrev:
Rosthål kan man laga genom att "kiruna-svetsa" dit plåtbitarna.
Nackdelen är att de fungerar bara vintertid så det är ingen permanent lagning.
"Hakkas-trimmning" känner jag till men "Kiruna-svetsa" har jag aldrig hört talas om. Vad är det?
 
Thomas59 skrev:
"Hakkas-trimmning" känner jag till men "Kiruna-svetsa" har jag aldrig hört talas om. Vad är det?
Du låter våta plåtbitar frysa fast mot den djupfrysta karossen fungerar utmärkt i -25
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Andy78 skrev:
Du låter våta plåtbitar frysa fast mot den djupfrysta karossen fungerar utmärkt i -25
Anade väl att det var nåt i den stilen :wow:. Låter stabilt!
 
Thomas59 skrev:
Resten av felen, med åtföljande ful-lösningar, ska vi nog tala tyst om. Ovan beskrivna "fel" betraktade vi väl mest som skönhetsfel som gav bilen lite karaktär.
(y)
Jisses, jag får nog erkänna att mina talanger som raggare bleknar ordentligt i jämförelse med några små ungdomssynder med ståltråd som gasvajer på bilen och liknande. Jag lämnar walk-over och får tacka för rolig lunchläsning.
 
Umm, mina nuvarande bilar har en del fina lösningar också..

Volvo 245:
* Generatorn sa "kaflunk" häromdagen och delar smattrade iväg lite överallt. Löst genom att stänga av lysena och koppla in batteriladdare vid behov. Strömsnål jävel.
* Pga ovanstående "kaflunk" så funkar inte heller kylarfläkten. Löst genom att inte köra snabbare än 40 och bara på låga varvtal.
* Stereo saknas, löst genom att koppla in en laptop och ett par datorhögtalare från biltema.
* Instrumentpanelbelysningen ersatt med ficklampa.
* Bakluckan saknar lås. Men det gick ganska lätt att fixa mha en bit snöre och ett par sinnrika knopar.
Och så vidare. ;)

Mercedes 308:
* Motorn funkar inte. Löst genom att bogsera den bakom Volvon när den ska köras någonstans.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.