Johan mlg Karlsson skrev:
Mercedes 308:
* Motorn funkar inte. Löst genom att bogsera den bakom Volvon när den ska köras någonstans.
"Har du plats i bilen för två till?"
"Jorå, det går att ordna. Förresten, har du bogserat förut?"
 
Hade en 245:a där tändningslåset inte fungerade i startläget så kabeln till startmotorn drogs till knappen för elbakrutan.

Praktiskt då den var svårstartad ibland. Tryck in knappen och medan den står och tuggar välja musik.

En annan gång frös alla dörrarna utom bakluckan så in och ut kunde bara göras på ett sätt tills det blev töväder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag bytte kupéfläkt i min gamla 245:a, och råkade ha sönder termostaten till värmepaketet.
Detta skedde på vintern, så jag tog bort termostaten helt och körde hela vintern med max värme på, och öppnade fönstret vid behov.

Det blev dock för varmt när sommaren började närma sig, lösningen blev en svetstång på slangen mellan motorn och värmepaketet, med justerskruven på tången reglerade jag värmen genom att strypa flödet :)

Den lösningen funkade fint i 2-3 år.
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson och 1 till
  • Laddar…
När jag hade byggt plenuminsuget till Rekord -60:an för ett par år sedan så behövde jag köra in den till firmaverkstaden som ligger någon mil hemifrån för att bygga gasreglage till dom dubbla förgasarna.

Så jag kopplade loss länken till kylargardinen och drog den till spjällaxlarna på förgasarna istället.
Ni kan tänka er att köra en sån gammal bil med rattväxel, 4-pucks ofjädrad sinterlamell samt gasa med kylargardinlänken mitt i vintern. Men fram kom jag. :)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Lite OT, men det här kändes verkligen som en raggarlösning:

Skulle flyga från Providence, Rhode Island, i en liten commuterkärra.

Halva planet låg i mörker medan vi taxade ut på EN motor. Raggarpiloten kommenterade via intercom: We do not have enough power to start the starboard engine or get the lights going, but it will be OK once we are on the runway. :eek:

Ut på rullbanan, på med bromsarna, full gas på den fungerande motorn, ljusen blinkade och allt hoppade igång.

Sedan flög vi.

(Providence betyder fö ungefär Guds Försyn..)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Det blev dock för varmt när sommaren började närma sig, lösningen blev en svetstång på slangen mellan motorn och värmepaketet, med justerskruven på tången reglerade jag värmen genom att strypa flödet :)
Snodde samma lösning till min bil. Tack för tipset!

Mekat lite mer:

* Förardörren har fått sig en ganska rejäl knäck så det har varit en glipa på runt 1 cm. Ett par isolerlister till fönster löste det problemet.
* Överblivna lister fick agera tejp för att fästa högtalarna som ganska ofta for i golvet.
* Det börjar ryka oroväckande när man kopplar in säkringen till spolarpumpen samtidigt som generatorn är igång. Jag drog nya kablar från batteri, in i kupén och sedan vidare till spolarpumpen. I kupën har jag limmat fast en strömbrytare som jag snott från en spotlight..
* Nya däck! Utan att kommentera skicket på dom gamla så kan jag avslöja att om nya har både gummi kvar och dessutom ganska mycket mönster.
* Instrumentpanelbelysningen ersatt med en lampa som är tänkt att agera nummerplåtsbelysning. Den frigjorda ficklampan har istället fått ta över jobbet som kupëbelysning.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Jag förstod nyss varför ena baklampan på chevan har blinkat till ibland, fästet inuti var bortrostat vilket tidigare ägare löst genom att trycka in en bit skumgummi bakom lampan.....
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Katastrof! Jag var på semester i Norge då kylaren trillade loss. Som tur var så var det inget som gick sönder och jag hade tillräckligt med snöre för att knyta fast den igen...

På samma resa trillade också halva kofångaren av och så harr det uppträtt någon mystisk vibration i framvagnen när man kör över 100.. Det förstnämda löstes genom att konstatera att bilen numera ser lite lustig ut. Det andra genom att helt enkelt ge fan i att köra över 100. Norska vägarna är så pass dåliga ändå.

Det verkar också som det är något hål på avgasröret (som för övrigt håller på att trilla loss.) Om jag hinner innan det lossnar så tänkte jag prova på en sådan där konservburk-och-gaffa-lösning.

Jag gillar verkligen min bil. :D
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Med en sådan bil tvingas man bli kreativ. Själv jobbar jag hårt på att utveckla en blind fläck i nedre delen av synfältet för att undvika att se den där ilsket brandgula lampan som lyser resp blinkar. :)
Min bil skall heller helst inte framföras alltför fort, den låter synnerligen skumt då, de kanske är släkt?

Ölburk med två slangklämmor funkar skitbra enligt min erfarenhet. De brukar skaka lite på huvudet på besiktningen men sålänge det är tätt så kan de inte säga något. :)
 
Härlig tråd!

Jag har ett par roliga också.
Min första bil var en pärla!! om än lite oborstad.

Det var en Volvo 240, grön med oerhört coola stripes på (ful som f*n) men den var min och den var billig!
När jag haft denna bil ett par månader så var bromsarna dåliga så jag lämna in den till verkstan för att byta. trodde det skulle gå på typ en 500 hundring. Till min fasa kostade det 2000 spänn att byta bromsbackarna.

Ja vad var andledningen tror ni? Jo att det fanns fyra olika bromsok, alltså olika för varje jul. Det kanske kan vara en fullösning?

------------------------------------------------------

På samma bil var jag tvingad att göra en hjulinställning (varför kommer jag inte ihåg) och jag ringde verkstan och fråga om de kan göra det, javisst bara kom in med den sa han. Så dagen efter kom jag dit de tog in den och efter ett par timmar kom jag tillbaka och betalade och körde där ifrån. Men innan jag kom utanför parkeringen så slirade bilen runt, det var omöjligt att köra. Så jag gick in och undrade vad de hade gjort med den, för man såg att hjulen inte stod rakt fram, de liksom var kobenta (om ni fattar vad jag menar), de pekar inåt båda två.

Svaret var helt enkelt att det var klart att vi kan göra hjulinställningar men vi har inga maskiner för det. Fick lämna den till ett annat ställe efter jag fått pengarna tillbaka. Denna verkstad fanns inte kvar länge, konstigt va!?

------------------------------------------------------

Men det roligaste som var med denna bil var vid besiktningen. Jag kör in bilen och den hissas upp. Killen bara skakar på huvudet och ber mig komma och titta. Jag gick under bilen och han sa, kolla här. Han tar helt enkelt handen sticker upp den i golvet under bilen och drar bort plåten/chassit eller vad det nu heter. Den gamla ägaren hade satt fast plåten med fogmassa.

Besktiningskillen var snäll mot mig, jag fick köra den till skroten, typ 50 meter bort!

En sak som enbart var mitt egna påhitt. Hastighetsmätaren gick sönder i min gamla Skoda, GPS:en fick vara ersättare för den då hastigheten visades någorlunda bra i den.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag renoverade mitt förra hus. Bl.a. så rev jag tapet från en tretex vägg och rev ut ett gammalt laminatgolv. Min tanke var att drämma dit renoveringsgips. När jag kom från jobbet en dag så hade min farsa tänkt outside the box, och helt enkelt smällt upp laminatgolvet på väggen..... Jag ryckte på axlarna och tapetserade på detta.. Blev inte alls tokigt:)
 
Han kunde ju haft samma laminatgolv på väggen som på golvet, så kunde man gå upp på väggen utan att märka det.
 
Ja, och tapetserat golvet.
 
ricebridge skrev:
Han kunde ju haft samma laminatgolv på väggen som på golvet, så kunde man gå upp på väggen utan att märka det.
Haha, hade faktiskt det i köket när vi köpte kåken. Stormönstrad brun plastmatta som fortsatte upp på väggen.

Mönstret var för övrigt så "grilligt" att om man tappade en köttbulle på golvet var det lögn att hitta den.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.