2 532 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Bästa och sämsta elbolagen enligt kunderna själva
På konsumentens sida
· 3 132 inlägg
Kundnöjdheten ökar för många elbolag, men en del ligger kvar på relativt låga nivåer.
Du kan läsa artikeln här: Bästa och sämsta elbolagen enligt kunderna själva
Du kan läsa artikeln här: Bästa och sämsta elbolagen enligt kunderna själva
Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
Jag håller på att leta elleverantör. Bra artikel. Men vilket bolag tycker du/ni är bäst? Bra med hög kundnöjdhet, men det finns en prisfråga också.
Elskling är bästa söksite?
Elskling är bästa söksite?
När jag har tittat på söksiterna som Elskling m.fl. Har värdena de uppger generellt varit dyrare än vad bolagen själva uppger på sina hemsidor. Söksiterna har ibland även redovisat annorlunda typer av abonnemang än hemsidor.KristianHenrik skrev:
Personligen håller jag mej till Skellefteå Kraft.
Renoverare
· Ulricehamn
· 62 inlägg
Tack BeemasterB Beemaster skrev:
Finns det nåt annat kriterium än priset som väger särskilt tungt för kundnöjdheten?
Att sälja el måste ju annars vara världens enklaste. I vilken annan bransch kan man sälja en vara utan att ha något direkt ansvar för att den levereras?
Att sälja el måste ju annars vara världens enklaste. I vilken annan bransch kan man sälja en vara utan att ha något direkt ansvar för att den levereras?
För mig finns miljöfrågan. Jag är väldigt kundnöjdhet med Tranås just för att de är det elbolag som verkligen satsar på att miljöanpassa sin vattenkraft till modern status.useless skrev:
Så företag som Jämtkraft, Skellefteå kraft och många många andra går bort.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 621 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 621 inlägg
Jag har (tyvärr) Vattenfall som nätägare. De har höjt priserna med över 10 % de senaste årskiftena. Nu är det dags igen men höjningen blir "bara" 6 % denna gång. Rekordlåg inflation och minusränta men statens bolag höjer sina priser på ett vis som gränsar till ocker. De skyller på stora nätinvesteringar men det visar sig att en stor del av höjningarna går till rena vinster i koncernen Vattenfall.
Ett välskött bolag gör löpande avsättningar för underhåll och inte som Vattenfall, EON och Fortum (Ellevio) d.v.s. låter nätet gå ner sig och hämtar hem stora vinster för att sedan upptäcka att oj då vi måste visst investera i våra 60-70 år gamla nät men pengarna vi skulle haft till detta har gått till vinster åt våra ägare.
Skulle aldrig drömma om att vara elkund hos Vattenfall. Köper 100 % vindel på ett tioårigt avtal från Skellefteå Kraft. Så fort det blev möjligt att köpa min el hos någon annan övergav jag Vattenfall. Kommer aldrig mer att bli elkund (mer än när det gäller elnätet då) hos dessa ockrare.
Ett välskött bolag gör löpande avsättningar för underhåll och inte som Vattenfall, EON och Fortum (Ellevio) d.v.s. låter nätet gå ner sig och hämtar hem stora vinster för att sedan upptäcka att oj då vi måste visst investera i våra 60-70 år gamla nät men pengarna vi skulle haft till detta har gått till vinster åt våra ägare.
Skulle aldrig drömma om att vara elkund hos Vattenfall. Köper 100 % vindel på ett tioårigt avtal från Skellefteå Kraft. Så fort det blev möjligt att köpa min el hos någon annan övergav jag Vattenfall. Kommer aldrig mer att bli elkund (mer än när det gäller elnätet då) hos dessa ockrare.
Varför ha timdebitering när nätägarna inte klarar av at leverera det allra mest grundläggande dvs korrekt mätning av elförbrukningen på timbasis? Vi som har Göteborg Energi blev väldigt besvikna då elmätaren inte åtgärdades på över en månad trots påpekande från oss flera gånger. Sedan kom en galet hög helt orimlig räkning där ingen hänsyn togs till vår normala förbrukning. Naturligtvis när priserna var vansiningt höga för någon vinter sedan. Göteborg Energi vägrade ha en diskussion med oss. Som man skall enligt branschpraxis. Efter ARN-anmälan fick de anmodan att återbetala en del. Det värsta är att elhandelsbolaget fick ett helt orimligt underlag att fakturera på, snitt pris på månadsbasis helt utan hänsyn till vår normala förbrukning. Klarar elnätsbolagen att hantera förbrukningsdata på timbasis egentligen? Och de regler och lagar som finns har inte följt med alls. Som hushåll är man helt maktlös när man inte kan välja bort inkompetenta elnätsbolag. Förr var det inte så stora pengar att bråka om, med idag är det betydande summor då måste man vara transparenta bolag med kunderna i fokus. Ofta politiskt styrda kommunala bolag som tjänar orimligt mycket pengar.
Liknande trådar
-
Sveriges bästa och sämsta kommuner att bo i 2024 - topplistor
Artikelkommentarer -
Hur beräknar de bästa elbolagen ditt rörliga pris
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bästa och sämsta leverantörerna av digital-TV
Artikelkommentarer -
Det bästa och sämsta med erat växthus?
Växthus -
Omröstning: Vilken är den bästa/sämsta tillverkaren av badrumsmöbler?
Badrum