Jag har precis köpt mitt första hus, det är ett enplanshus byggt 1978 och har en sorlek på 123 kvm. Det saknas nu ventilation och luften känns väldigt stillastående.

Att sätta upp självdrag i alla rum känns som en absolut minimum åtgärd men jag funderar på att ha något mer ordentligt mekaniskt system som verkligen gör skillnad. Begärde en offert på FTX-ventilation och det skulle kosta ca 105 000kr med installation och ROT-avdrag, det känns lite väl..

Undrar om det kanske räcker med mekanisk frånluft + självdrag? Vad kan det kosta (med installation)?
Eller finns det något bättre?

Vad hade ni gjort med en budget på ca 30k? Om det verkligen behövs så kan jag sträcka mig lite högre men försöker helst hålla mig någonstans där vid 30k
 
Den stora frågan är ju om det finns en vind där man kan komma åt att dra rör? I sådana fall borde man väl kunna få till ett F-system rätt billigt och enkelt.

Annars kan det nog bli lite knepigare. En pax-fläkt i badrummet kan man ju alltid få till.

Finns det en skorsten kan man kanske fixa "förstärkt självdrag" med en fläkt på den.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Den stora frågan är ju om det finns en vind där man kan komma åt att dra rör? I sådana fall borde man väl kunna få till ett F-system rätt billigt och enkelt.

Annars kan det nog bli lite knepigare. En pax-fläkt i badrummet kan man ju alltid få till.

Finns det en skorsten kan man kanske fixa "förstärkt självdrag" med en fläkt på den.
Det glömde jag skriva, det finns vind och krypgrund. Även skorsten.
 
Gör du det själv borde du kunna komma ner i hälften..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gör du det själv borde du kunna komma ner i hälften..
Bra poäng men tveksamt om jag är tillräckligt händig :rofl:

Hur händig måste man vara för att installera mekanisk frånluft? Handlar det inte om rör upp genom vinden, och måste det inte vara "rätt balans" mellan tilluft och frånluft för att det ska bli bra ventilation? Vet inte om jag vill lägga ner tid på det själv när det finns folk med mer expertis som garanterat gör ett bättre jobb
 
M Miqle skrev:
Bra poäng men tveksamt om jag är tillräckligt händig :rofl:

Hur händig måste man vara för att installera mekanisk frånluft? Handlar det inte om rör upp genom vinden, och måste det inte vara "rätt balans" mellan tilluft och frånluft för att det ska bli bra ventilation? Vet inte om jag vill lägga ner tid på det själv när det finns folk med mer expertis som garanterat gör ett bättre jobb
Själva installationen är ganska enkel, om du har en vind... Justeringen kan kanske vara värt att ta in någon för....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.