Vintern är ju som bekant på ingång.
Har under många vintrar svurit över hur svårt det kan vara att få bort isen från rutorna. Normalisen är väl inget större problem - det fixar nästan vilken isskrapa som helst, men när det kommer till pansarisen - vilken skrapa biter bäst på den?

Nu är jag alltså ute efter tips på verktyg för mekanisk bearbeting, inte tips om kupevärmare eller att fuska med spolarvätska i sprayflaska ;)
 
Jag har en superbra som ser ut som en plastmugg med piggar på kanten. Lätt att greppa och man får mycket kraft...
 
jag kör med en gammal reklamare, från 80-talet. den är 5-6mm tjock och stenhård. man kan lägga mycket kraft bakom. nyare är ofta tunnare och böjer sig mera. Ju mer den böjer sig destå större anläggningsyta och svårare att skrapa. så tänker jag.
 
Glömde ju såklart be er skriva om ni vet var era tingestar går att köpa! :)
 
C
Attans, när jag såg rubriken tänkte jag genast föreslå en Webasto eller Eberspächer parkeringsvärmare, men där sket det sig.
Då stämmer jag in i trådskaparens fråga, för min plastbit från statoil är inte mycket att ha, tycker jag.
 
En ny stålspackel! Fungerar perfekt !!!
 
kamilenski skrev:
En ny stålspackel! Fungerar perfekt !!!
Är inte det risk för duktiga repor på rutan då?
 
mexitegel skrev:
Är inte det risk för duktiga repor på rutan då?
Har inte fått några än. 3 vintrar på en 5 år (idag )gammal bil. Men använder den bara till STÅL IS. Annars kör med stor plexi bit. 5mm.
 
CD-fodral.
 
T
Vinkelslip!
 
C
tank77 skrev:
Vinkelslip!
Nåja, va?
 
tank77 skrev:
Vinkelslip!
Nja, då tror jag mer på skärbrännaren eller gaffeltrucken... :D

Men kom igen nu, det måste väl ändå finnas en superbra isskrapa? Annars finns det ju en jättemarknad som just öppnat sig.... :D
 
VISA-kortet tålde inte nattens frost men körkortet funkade perfekt. Är det kanske därför man måste ha körkort? Slutade iallafall med att jag gick tillbaka och hämtade min reklamskrapa i andra bilen som är helt super och har hållit i flera år nu utan att förlora "skärpan". Receptet på en bra skrapa: Den skall vara så mjuk att den inte repar samtidigt som den inte skall bli taggig och slö och så får den ju inte kosta något.
 
Har köpt en kombinerad borste och isskrapa.
Borste att sopa av snön i ena ändan och isskrapa i andra.
Det bästa med denna är att man håller en bit från skrapan och slipper på så sätt få is på händerna och bli sådär otäckt kall om fingrarna...
Inköpt på något ställe, typ rusta, micro, mekonomen, kommer faktiskt inte ihåg...
Funkar bra... dock inte fullt så bra på "pansaris" då är det bara att starta bilen och slå på full värme och vänta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.