Vi ska bygga 1½ plans hus och vill veta vilken är den bästa grunden, för platta på mark med golvvärme ??

Jag har hittat 3 alternativ:
1. Supergrund
(Ny teknik, hur är det med hållfastheten på lång sikt, bra energisparande)
2. Thermisol L-Kantbalk
(Traditionellt och tryggt enl . många entreprenörer?)
3. NC Blocket ( Massivt lecablock)

(Inte nog med att välja entreprenör utan även konstruktionsval)

Tacksam för synpunkter
 
Jag bygger just nu med Supergrund. Det tog två dagar att sätta upp kantbalk till hus och garage. Om man tar god tid på sig blir det riktigt bra. Det var inte så svårt som jag trodde, men se till att ha hjälp med mätning och arbete. Det tar för lång tid att göra allt själv. Nu har vårt hus många vinklar osv så det går nog snabbare med ett hus med fyra hörn.

Jag har jämfört priser och Supergrund hade den bästa offerten. Bra service och hjälpsamma.
När det gäller konstruktionen är den smidigare än L-kantbalk. Du tjänar mycket tid på armering i kantbalken.

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken grund du väljer. Det skiljer säkert när det gäller pris, arbetesmängd osv.
Det viktigaste arbetet görs i schaktbädd och makadambädd. Se till att lägga avlopp i schaktbädden och att markenreprenören lägger flis välavvägd. Då blir jobbet mycket enkelt att utföra.
 
Bergstrollet, köpte du grunden som ett helt komplett paket med armering, golvvärme etc?

Funkar Supergrund även som platta för en källare?
 
Ja, jag köpte den som ett paket. Ritningar för golvvärme och grund ingår i priset.
Du skulle kunna upphandla separat:
Skicka ritning till wirsbo, de gör en materialspec och ritning. Köp det mesta från rinkabyrör
Beställ cellplast från cellplastdirekt (det är därifrån som cellplasten till supergrund kommer).
Armering kan du beställa från Stena eller liknande.
Däremot vet jag inte var du kan köpa u-sinus järn och släppduken.

Grunden klarar även hus med källargrund
Bered dig på att få många frågor eftersom grunden inte är så vanlig ännu. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare, men resultatet är riktigt bra. Lägg mycket tid på mätning och utsättning av kantelement. Resterande arbetet är ganska lätt.

Vi bygger hus och garage på totalt 240 kvm (byggyta)
För det har vi betalat 102 000 + 26 000. Gjutning tillkommer med cirka 70 000. Det ger en totalsumma på 190 000
Hade vi beställt material och jobb av frima skulle det kosta oss 340 000

Visst tar det tid, men det blir en mycket bra timlön slutändan.
 
Det som slår mig lite är ju att ytterväggarna kommer att stå helt kalla på den ouppvärmda kantbalken. Finns det en risk att man får kondens när värmen inifrån slår emot den kalla ytterväggen? Men detta har man väl förstås redan tänkt på vid konstruktionsarbetet med grunden;-)
 
Det står något skrivet om det på supergrunds hemsida. Jag missade att lägga under pe-folie unde kantbalken som sedan skulle skarvas ihop med den i cellplast lagret. Därför tänkte jag lägga pe-plast ovanpå den färdiga kantbalken och tejpa ihop den med pe-folien i grunden. Därmed så finns det en ångspärr under syllisoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.