D
V view99 skrev:
Hej!
Vet att det finns några trådar om detta ämne, men dom är lite äldre. Ska uppdatera min uppsättning snabbtvingar från Bacho till nytt med högsta kvalitet.

Vad säger ni alla experter och tyckare i detta forum, vilka är era favoriter inom detta område?
Bessey är kvalle.

Även Irwins snabbtvingar brukar nämnas i positiva ordalag.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ingen aning. Jag håller mig till klassiska Bessey-tvingar blandat med några Ehoma. Tycker snabbtvingar är för klena.

Bästa svaret

C
Är inte särskilt nöjd med mina Bessey EZS snabbtvingar - ofta fastnar greppet i hoptryckt läge när man spänner och flippar inte tillbaka ut så man kan göra ett omtag. Frikopplingen kräver också väldigt hög kraft, vilket irriterar inte minst när man använder tvingarna "upp-och-ner" och skall frikoppla med tummen. De är dessutom ganska tröga att öppna. Sammantaget behöver man oftast använda båda händerna, vilket blir rätt frustrerande då man vanligen har en hand upptagen när något skall läggas i spänn.
Vet inte om det är ett generations/modellproblem, eller om det är genomgående.

Mina gamla American tool Quick Grip (innan de köptes upp av Irwin) har ingen av dessa negativa egenskaper och har varit helt fantastiska fram tills att hantverkare lånat dem och lämnat dem ute i regn. 😠
I nuvarande utförande ser de mer ut som Besseys design. Har dock ingen aning om de är lika bra som "originalet" eller om utveckligen gått åt "fel håll" där.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Wurths är ganska fina då dom går att pumpa åt båda hållen. Perfekt när man jobbar med en hand och behöver öppna käftarna lite till

• Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Har några irwin quick grip xp och dom funkar bra, går att vända på dom så dom trycker utåt istället för inåt. Dock lite klumpiga men dom trycker/pressar med hög kraft iaf.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Har några irwin quick grip xp och dom funkar bra, går att vända på dom så dom trycker utåt istället för inåt. Dock lite klumpiga men dom trycker/pressar med hög kraft iaf.
Instämmer att Irwin Quickgrip XP är bra, rejäl klämkraft.
Haft mina i över 10år och de levererar bra än idag.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
D
Matti_75 Matti_75 skrev:
Wurths är ganska fina då dom går att pumpa åt båda hållen. Perfekt när man jobbar med en hand och behöver öppna käftarna lite till
Vet du var dessa kan inhandlas av vanlig dödlig?

Redigerat:
Har ej sett dom någon annanstans men du kan handla på Wurth som privatperson. Dom är på kampanj ibland.

H heimlaga skrev:
Ingen aning. Jag håller mig till klassiska Bessey-tvingar blandat med några Ehoma. Tycker snabbtvingar är för klena.
Nog för att jag mest kör bacho och andra svenska tvingar för det som kräver kraft och/eller ska sitta en stund men några snabbtvingar funkar för lite mindre jobb. Däremot ska man inte köpa dem från clas ohlson som jag gjorde för ett antal år sedan när jag bodde I lägenhet.

K
Har Bessey och de funkar kanonbra. Har inte alls samma problem som beskrivs ovan, annat än att det kan krävas lite väl mkt kraft ibland för att få dom att släppa. Med resultatet att att de hoppar av kraftigt.
Men överlägsen klämkraft och gör jobbet mycket bra som snabbtvingar. Jämfört med farsans Wolfcraft och dom är rent skit i jämförelse.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Har ej sett dom någon annanstans men du kan handla på Wurth som privatperson. Dom är på kampanj ibland.
Är inte Wurth ett sådant där rabatt-elände där man som privatperson inte har rabatt och därmed får betala ruskiga priser?

Som sagt köpte mina när det var kampanj.

Har 2 Bessey och 2 Irving, de senare är lite bättre, men 20 år äldre.
En ny Irving kanske inte är lika bra som de var för 25 år sen ??
Använder mina tvingar flera gånger i veckan i jobbet.
Enda andra jag testat är Biltema, de var skit.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Irwin, för de går att manövrera med ena handen för öppning. Framför allt kan man lätta trycket långsamt med dem.
Bessey har som enda fördel att de har högre utväxling och klämmer hårdare.
Dessa föregångare innan de blev kallade Irwin tycker jag är ”gold standard”. Helt oförstörbara och aldrig något som kärvar.
Gul och svart snabblimsklämma av märket Quick-Grip med ergonomiskt handtag och enhandsmanövrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.