1 997 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Bästa anslutningarna för media-PC - LCD-TV
Nu har jag äntligen kommit till skott och beställt en köks-TV. Till den ska jag koppla min HP Entertainment Center. Jag ska köra film från hårddisk och DVD, musik, radio, TV, bilder, internet och div. PC-applikationer. Frågan är vilka anslutningar ska jag använda, och till vad?
HP:n har följande utgångar: VGA, DVI, S-video, komposit samt analogt och digitalt ljud.
TV:n har följande ingångar: VGA, HDMI, S-video, Scart samt analogt och digitalt ljud.
Jag har skruvat upp kabelkanaler och tänkte förbereda lite till TV:n kommer hem nästa vecka. Ska jag köra allt via samma kabel eller flera olika? Jag vill gärna kunna använda PIP mellan olika källor t.ex.
Tacksam för tips
HP:n har följande utgångar: VGA, DVI, S-video, komposit samt analogt och digitalt ljud.
TV:n har följande ingångar: VGA, HDMI, S-video, Scart samt analogt och digitalt ljud.
Jag har skruvat upp kabelkanaler och tänkte förbereda lite till TV:n kommer hem nästa vecka. Ska jag köra allt via samma kabel eller flera olika? Jag vill gärna kunna använda PIP mellan olika källor t.ex.
Tacksam för tips
Scart: En kontakt-typ som kan bära både S-video, RGB och komposit-video-signaler.Drogen skrev:
Komposit: hela bildsignalen går i enbart en tråd, klart sämst kvalitet
S-video: bildsignalen delas upp i två komponenter, luminans (ljusstyrka) och chrominans (färg). Kvalitetsmässigt ligger den mellan komposit och RGB/komponent.
RGB: bilden delas upp i tre signaler, Röd, Grön och Blå
Komponent: likvärdig med RGB (fast annorlunda rent signalmässigt)
RGB och komponent ger bäst bildkvalitet av dom analoga signaltyperna.