Nu har jag äntligen kommit till skott och beställt en köks-TV. Till den ska jag koppla min HP Entertainment Center. Jag ska köra film från hårddisk och DVD, musik, radio, TV, bilder, internet och div. PC-applikationer. Frågan är vilka anslutningar ska jag använda, och till vad?

HP:n har följande utgångar: VGA, DVI, S-video, komposit samt analogt och digitalt ljud.
TV:n har följande ingångar: VGA, HDMI, S-video, Scart samt analogt och digitalt ljud.

Jag har skruvat upp kabelkanaler och tänkte förbereda lite till TV:n kommer hem nästa vecka. Ska jag köra allt via samma kabel eller flera olika? Jag vill gärna kunna använda PIP mellan olika källor t.ex.

Tacksam för tips

Har för mig att det finns adaptrar mellan dvi och hdmi. Detta bör ge den bästa bilden. Dock måste du dra separata ljudkablar då dvi är en ren bildsignal

OK, tack för det. Om man ska köra PIP från två olika källor lär det behövas ytterligare en anslutning. Vad är det för skillnad på S-video, scart och komponent?

Drogen skrev:
Vad är det för skillnad på S-video, scart och komponent?
Scart: En kontakt-typ som kan bära både S-video, RGB och komposit-video-signaler.

Komposit: hela bildsignalen går i enbart en tråd, klart sämst kvalitet

S-video: bildsignalen delas upp i två komponenter, luminans (ljusstyrka) och chrominans (färg). Kvalitetsmässigt ligger den mellan komposit och RGB/komponent.

RGB: bilden delas upp i tre signaler, Röd, Grön och Blå

Komponent: likvärdig med RGB (fast annorlunda rent signalmässigt)

RGB och komponent ger bäst bildkvalitet av dom analoga signaltyperna.

Tack för infon! Precis vad jag sökte.

Och bara för att vara övertydlig efter stewed:s utmärkta inlägg så ger den digitala signalen ännu bättre bild iom att signalen då inte försämras genom normala kabellängder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.