Hej, jag skall bygga en altan på plint och tänkte måtten 7x4m. Min fråga är då vilken dimension av bärlina/golvreglar jag behöver och klarar man sig på?
 
Här kommer en klassiker som är perfekt till att bestämma dimensioner för altaner:

Tabell med rekommenderat avstånd mellan bjälklag och dimensioner för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säg till om du behöver hjälp med att läsa tabellen.
 
  • Gilla
vboivie
  • Laddar…
H huggan skrev:
Säg till om du behöver hjälp med att läsa tabellen.
Jag antar att det är om jag skall ha en altan som är 4m djup, så bör jag gå på 2 plintrader med ”som mest” 2.4m emellan raderna och då är det 45x170 jag bör köra på? Har jag läst/tänkt rätt då?
 
Antar att du fäster en bärlina i huset och sen två plintrader på detta för 4 m.

Kollar du i kolumnen för 2,4 m och 45*170 ger det dig 1,8 meter mellan plintarna.

Kollar du i högra tabellen behöver du en golvregel som klarar minst 2 m mellan bärlinor, vilket är 45*145.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
H huggan skrev:
Antar att du fäster en bärlina i huset och sen två plintrader på detta för 4 m.

Kollar du i kolumnen för 2,4 m och 45*170 ger det dig 1,8 meter mellan plintarna.

Kollar du i högra tabellen behöver du en golvregel som klarar minst 2 m mellan bärlinor, vilket är 45*145.
Tackar. Då vet jag. Stort tack
 
N Nygge72 skrev:
Tackar.

Var och mätte vid byggstället idag och får då frågan på detta vis. Om jag ej sätter en bärlina i huset utan har en friliggande altan. Kan jag då klara mig på 2 plintrader om jag kör med överhäng på på vardera sida?

Tänker altanstorlek 4x5,5 alt 3,5x5,5m

vilka dimensioner behöver jag då och antal plintar för att klar det på 2 plintrader?
 
H huggan skrev:
Antar att du fäster en bärlina i huset och sen två plintrader på detta för 4 m.

Kollar du i kolumnen för 2,4 m och 45*170 ger det dig 1,8 meter mellan plintarna.

Kollar du i högra tabellen behöver du en golvregel som klarar minst 2 m mellan bärlinor, vilket är 45*145.
Måste fråga ändå känner jag. Nu har jag vart och mätt vid byggplatsen och har valet på altan på 4x5,5m eller 3,5x5,5 m

Om jag ej sätter bärlina på huset vilket jag nog ej kommer göra. Finns det då möjlighet att ändå klara sig på 2 plintrader, om man kör med ett visst överhäng på var sida? Vilken dimension på bärlina, golvreglar och plintavstånd skulle jag i så fall hamna på, och hur mycket överhäng (helst inte så mycket kanske)?
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Har du sett dessa två enkla kalkylatorer:

[länk]

[länk]

/Göran
Ja men var osäker om tryckt virke och konstruktionsvirke var/är samma sak?
 
Beijer säger att tryckade byggreglar har hållfasthetsklass C24 - Karl Hedin säger att tryckade byggreglar inte klassas som C24 men motsvarar C24. Så antagligen uttrycker dom sig olika om samma sak.
Men jag tolkar det som att man räknar det som C24.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Beijer säger att tryckade byggreglar har hållfasthetsklass C24 - Karl Hedin säger att tryckade byggreglar inte klassas som C24 men motsvarar C24. Så antagligen uttrycker dom sig olika om samma sak.
Men jag tolkar det som att man räknar det som C24.

/Göran
Okej. Tycker personligen att tryckt känns mycket mjukare än vanligt trä. Men det kan vara en känsla bara
 
Vad jag vet så är tryckt C18.
 
Det är det här som förbryllar mig:

Information om en tryckimpregnerad regel med måtten 45x195mm, längd 4,8m och kvalitet C24, impregneringsklass NTR A, pris 45,75 kr/m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specifikationslista för byggvirke märkt C24, inklusive mått, tjocklek, behandling och hållfasthetsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot av produktsida med text om konstruktionsvirke 45x120 mm K-virke C24 imp NTR/AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bauhaus, Beijer och Woody - alla hävdar "C24".

/Göran
 
Har dom skrivit det så, men varje regel brukar vara stämplad. Jag har nog bara sett 18 alla gånger jag handlat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.