Någon som vill ge mig råd?
Har tagit bort asfalten från garageuppfarten för att lägga marksten i stället. Underlaget under asfalten verkar ha varit bra gjort från början för det hade inte blivit några nämnvärda svackor vid hjulspåren trots 30 år. Nu undrar jag hur mycket jag kan behöva gräva bort för att göra ett bra underlag för marksten?
Blir det ett bättre eller sämre resultat om jag fyller tillbaka med ett tjockt lager stenmjöl i stället för att först lägga grövre bärlagermaterial och sedan ett tunt lager stenmjöl (förutsatt att jag packar på rätt sätt?)
Prisskillnad på stenmjöl/bärlagermaterial någon som har koll? Det rör sig om 60 kvm så priset kan ju spela roll också.
Tacksam för hjälp!
 
T
Om bärlagret ser fint ut behöver du inte ta bort ett dugg.
Nej det blir inte bra om man lägger tjocka lager av fint material.
Det räcker om du lägger en centimeter med 0-8 ovanpå bärlagret, eller så mycket som behövs för att få ytan plan.
Använd inte stenmjöl, det är bara dyrt och jobbigt att hantera.
 
Underlaget verkar ha klarat sig bra efter så många år och det känns som överkurs att ge sig på detta. Du får kanske skrapa av lite för att få plats med sättsanden (30 mm) och markstenen. Antar det bygger mer i höjd än asfalten. I samma veva blir då underlaget tilljämnat. Skadar nog inte att gå över med padda också. Även en vända över sättsanden. Se även länk:
http://www.stenbolaget.se/files/Laggningsanvis_marksten.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.