Hej!

Jag och farsgubben hamnade i diskussion om limträbalk och hållfasthet/bärkraft. T.ex. en 56*225*6000.

Guben hävdade att det inte spelade någon roll om man la limträbalken "platt" på sidan så den endast blir 56mm hög och 225mm bred, eller om man ställde den upp på högkant 56mm bred och 225mm hög.

Klart det inte funkar så hävdar jag och försökte med sunt förnuft argument. Klart en liggande inte blir lika stark som en stående eftersom lamellerna hamnar brevid varandra. Men det köpte han inte för det var "industriellt skapat".

Så, under förutsättning att jag nu har rätt med mitt sunda förnuft har jag försökt hitta detaljerad information i träguiden. Helst för att kunna räkna och visa. Jag hittar dock inte vart det eventuellt kan finnas information om liggande balkar. För stolpar finns ju knäcklast i t.ex. x eller y led.

Finns det någon referens på hållfasthet hos en liggande limträbalk?

Googla på böjmotstånd hos balkar. Farsgubben har fel.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
För varje fördubbling av höjden fyrdubblas bärigheten.
Bärigheten är kvadratisk med förändringen av höjden.

Ponera ett hypotetiskt material med måtten 100x400 mm
Dela i 100x100 mm bitar.
Varje bit har bärigheten 100
Med 4 bitar i bredd får bärigheten 400
Med 4 bitar ( starkt sammanfogade ) på höjden, alltså 4 gånger högre ger bärigheten 4*4*100=1600

med balken på högkant blev den 4 ggr styvare.
Detta märkte jag i somras när jag sprang på ställningsplank, 45*220 sviktar ganska mycket, men sedan som takåsar på högkant så blev det betydligt stummare.

din svärfar kan ha en poäng, fabriksgjort med tunna lameller och kvistarna lite här och var är starkare än helträ som kan komma med genomgående kvistar.
Protte

• Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Prototypen här ovan har helt rätt.
Men även du har helt rätt i att lamellerna ligger rätt/fel.
Liggandes är inte balken mycket styvare än vanligt trä.
Ståendes försvinner faktorn för fel och brister, vilket gör limträ mer än dubbelt så starkt.

Testa med en vanligt bräda mellan två upplag. Är den lika lätt att böja ståendes på kant som när den ligger ner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.