Jag ska sätta bärbuskar i trädgården i år och söker tips på goda sorter av alla de slag. Hallon och blåbär är ett måste. Har söderläge på trädgården så förhoppningsvis ska de trivas där.
 
Miian91 Miian91 skrev:
Jag ska sätta bärbuskar i trädgården i år och söker tips på goda sorter av alla de slag. Hallon och blåbär är ett måste. Har söderläge på trädgården så förhoppningsvis ska de trivas där.
Jag kan tipsa om Aronia. Det är egentligen en häckväxt, men bären är supergoda, dyra att köpa av oklar anledning för växten är lättodlad.
De har en sträv smak, men efter några kalla nätter blir de mer sockerhaltiga ifall man gillar det bättre.
Man kan torka dem i kylskåpet också.
Det finns olika sorter. Höga, låga, små eller stora bär.
Ta den höga sorten med stora bär. De får fin höstfärg, först eldigt orange för att senare övergå till skarpt vinrött.
Lycka till!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aroniasläktet
 
BirgitS
Röda vinbär och då gärna buskar av olika sorter som mognar efter varandra för att förlänga säsongen med färska bär. Om du vill göra saft, gelé eller annat så är ju svarta vinbär bra.

Smultron och jordgubbar är ju inte buskar men väldigt goda ändå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Röda vinbär och då gärna buskar av olika sorter som mognar efter varandra för att förlänga säsongen med färska bär. Om du vill göra saft, gelé eller annat så är ju svarta vinbär bra.

Smultron och jordgubbar är ju inte buskar men väldigt goda ändå.
Röda vinbär är ju inte dumt Någon sort du har som favorit?
Precis, jordgubbar hade ju varit något att ha i trädgården. Har försökt mig på det lite men har inte lyckats. Har inte blivit något av dem osv.
 
Blåbär är trevligt. Olika sorter, gör underarbetet bra och vattna löpande.
 
BirgitS
Miian91 Miian91 skrev:
Röda vinbär är ju inte dumt Någon sort du har som favorit?
Precis, jordgubbar hade ju varit något att ha i trädgården. Har försökt mig på det lite men har inte lyckats. Har inte blivit något av dem osv.
Det är drygt 10 år sen jag flyttade från huset så jag kommer inte ihåg namnen längre, men det jag minns är att det fanns inte mycket att välja på plantskolorna.

Jordgubbar vill ha mycket näring. Kan det vara något sånt problem?
 
allt är inte bara läge, mkt mer viktigt vad du har för jord att sätta i...

dom som är redigt tåliga och rätt nytt är Blåbärstry, "Lonicera caerulea var. kamtschatic"
EJ att förväxlas med Blåtry!

finns flera sorter, Aurora är en bra, man bör ha minst 2 gärna 3...(finns ryska och kanadensiska sorter, håll dig till ena sidanberoende på din ort...)

vad mer, krusbär,
svarthallon(sprider sig inte)
, Björnbär(ogräs)..
Parksmultron...
Hallon är riktigt svåra att hålla på en plats dom sprider sig lätt...
bollar gärna i Pm om så...
 
"Riktiga" blåbär är lite kinkiga och vill inte ha samma jord som tex jordgubbar. Amerikanska blåbär är enklare, växer som större buskar istället för ris. Inte riktigt lika goda enligt mig men färgar inte av sig så praktiska om man har tex småbarn. Lätta att plocka för små händer med eftersom de är mycket större.

Jag köpte olika sorters svarta och röda vinbär för några år sedan. Vissa sorter tog sig inte alls och dog i princip direkt, andra efter några år medan några stortrivs. Om det var just den/de buskarna eller sorten i sig har jag ingen aning om. Tyvärr har jag heller ingen aning om vilka som klarade sig eftersom det var länge sedan lapparna försvann... Min plan är att i år ta sticklingar av de som trivs och köra vidare på den sorten. Vet inte hur du bor men om det finns någon med vinbärsbuskar i närheten kan du ju alltid fråga om de vet vilken sort det är. Kanske kan du få sticklingar också men det blir ju inte så mycket bär de första åren.

Att ge tips om sorter som är goda är lite vanskligt eftersom tycke och smak varierar. Jag har tex en aroniahäck som det tipsades om ovan men jag tycker bären är äckliga. :crysmile: Generellt så funkar nog de flesta sorter av vinbär, hallon, jordgubbar och dylikt om man gör saft eller sylt oavsett vilken sort det är.
 
  • Haha
Igen
  • Laddar…
Svarta vinbär, gott att göra gelé och saft på.

Krusbär.
Björnbär.
Boysenbär.

Gällande blåbär tänk på att man oftast menar amerikanska blåbär. Vi har en hybridsort som påminner mer om de man plockar i skogen, heter Emil.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är drygt 10 år sen jag flyttade från huset så jag kommer inte ihåg namnen längre, men det jag minns är att det fanns inte mycket att välja på plantskolorna.

Jordgubbar vill ha mycket näring. Kan det vara något sånt problem?
Förstår. Det är såklart bäst att gå till en plantskola och låta dem tipsa

Ja, det kan säkert ha varit så. Var ett lite halvdant försök så inte så konstigt att det inte gick
 
M MagicFingers skrev:
allt är inte bara läge, mkt mer viktigt vad du har för jord att sätta i...

dom som är redigt tåliga och rätt nytt är Blåbärstry, "Lonicera caerulea var. kamtschatic"
EJ att förväxlas med Blåtry!

finns flera sorter, Aurora är en bra, man bör ha minst 2 gärna 3...(finns ryska och kanadensiska sorter, håll dig till ena sidanberoende på din ort...)

vad mer, krusbär,
svarthallon(sprider sig inte)
, Björnbär(ogräs)..
Parksmultron...
Hallon är riktigt svåra att hålla på en plats dom sprider sig lätt...
bollar gärna i Pm om så...
Låter ju spännande Det ska jag kolla upp och se om man kan hitta häromkring.

Jo tack, björnbär har vi gott om nedanför tomten…Hallon hade jag gärna velat ha men tråkigt om de sprider sig mycket. Svarthallon har jag dock inte hört talas om. Ska jag också kolla upp. Tack för alla tips!
 
Hallon sprider sig men inte så det blir ett ogräs utan det är lätt att hålla efter.

Vinbär är lätta att föröka så kolla med grannarna vad de har. Ska man köpa så välj sorter som är resistenta mot mjöldagg.
 
M MagicFingers skrev:
allt är inte bara läge, mkt mer viktigt vad du har för jord att sätta i...

dom som är redigt tåliga och rätt nytt är Blåbärstry, "Lonicera caerulea var. kamtschatic"
EJ att förväxlas med Blåtry!

finns flera sorter, Aurora är en bra, man bör ha minst 2 gärna 3...(finns ryska och kanadensiska sorter, håll dig till ena sidanberoende på din ort...)

vad mer, krusbär,
svarthallon(sprider sig inte)
, Björnbär(ogräs)..
Parksmultron...
Hallon är riktigt svåra att hålla på en plats dom sprider sig lätt...
bollar gärna i Pm om så...

Håller med om blåbärstry. Har fem buskar ifrån tre olika sorter från Tyskland o Ryssland.

Jag satte upp ram runt dem gjort av spillbitar sibirisk lärk, behövs de växer fort på bredd o höjd

Täta buskar så fåglarna kommer inte åt, och bären har bra smak.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
"Riktiga" blåbär är lite kinkiga och vill inte ha samma jord som tex jordgubbar. Amerikanska blåbär är enklare, växer som större buskar istället för ris. Inte riktigt lika goda enligt mig men färgar inte av sig så praktiska om man har tex småbarn. Lätta att plocka för små händer med eftersom de är mycket större.

Jag köpte olika sorters svarta och röda vinbär för några år sedan. Vissa sorter tog sig inte alls och dog i princip direkt, andra efter några år medan några stortrivs. Om det var just den/de buskarna eller sorten i sig har jag ingen aning om. Tyvärr har jag heller ingen aning om vilka som klarade sig eftersom det var länge sedan lapparna försvann... Min plan är att i år ta sticklingar av de som trivs och köra vidare på den sorten. Vet inte hur du bor men om det finns någon med vinbärsbuskar i närheten kan du ju alltid fråga om de vet vilken sort det är. Kanske kan du få sticklingar också men det blir ju inte så mycket bär de första åren.

Att ge tips om sorter som är goda är lite vanskligt eftersom tycke och smak varierar. Jag har tex en aroniahäck som det tipsades om ovan men jag tycker bären är äckliga. :crysmile: Generellt så funkar nog de flesta sorter av vinbär, hallon, jordgubbar och dylikt om man gör saft eller sylt oavsett vilken sort det är.
Aroniabären är ju bäst!
Fast jag gillar iofs riktigt sträva viner, den där hatade pralinen ”mörk choklad med körsbär” och gul grapefruit också.
Sånt som ingen annan tycker om faktiskt, men kom jag på nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
-Vinbär svarta och röda. Gå på besök hos grannar i vinbärstiden och provsmaka buskarna och där du hittar bra vinbär ber du att få ta avläggare eller sticklingar.
Vi hittade en gång extremt goda rödvinbär vid en ödegård och eftersom busken var förvildad och hade avläggare i alla riktningar tog vi vara på ett par små avläggare som nu är på väg att växa och bli våra nya bärbuskar.
-Björnbär är goda. Är du tillräckligt långt söderut skall du ha dem. Vi är precis på norrgränsen för björnbär men vi fick plantor av en granne och de växer bra om man har ett varmt ställe åt dem. De skickar upp ärvingar överallt så du kan säkert få gratsplantor.
-Saskatoon är gott men sådana plantor måste tyvärr köpas.
-Jordgubbar behöver man ha. Eftersom plantorna har begränsad livslängd gäller det att satsa på en sort som är bra på att sätta löpare och ärvingar så man får nya genetisk identiska plantor att plantera varefter de gamla plantorna går ut sig. Våra jordgubbar härstammar från diverse gratisplantor som härstammar från gratisplantor som härstammar från 50-60-talet när jordgubbsodling var stort här i trakten. Någon del är Polka och vad resten är för sorter vet ingen. Alla som har ett litet jordgubbsland med riktiga självförökande plantor har ett överskott av plantor att skänka bort men efter många årtionden brukar sorterna ha blandats ihop. Det går att äta endå.
Nu för tiden säljs det en massa specialförädlade jordgubbssorter som inte förökar sig och då måste man köpa nya plantor för stora pengar vart femte år. Tala om att plocka pengar av folk.

Blåbär och hallon och havtorn och lingon plockar vi i naturen. Det är meningslöst att odla sådant som växer vilt i stora mängder och går bra att plocka.

Sedan behövs det ju fruktträd också.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.