Hej alla glada och kunniga!

Dessa är de enda ritningar jag har, än så länge..
Det är en 1-plansvilla från Nordiska trähus 1983.

Någon som kan säga något som väggarna. De är alla lövtunna, 75 mm på ritningen. 45+12,5+12,5+??

Med tanke på ritningen, kan jag ta bort delar av väggen i mitten av huset och leva utan oro?
 
  • Planritning av en 1-plansvilla från 1983 med måttangivelser och väggkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
L LarryLarrysson skrev:
kan jag ta bort delar av väggen i mitten av huset
Många väggar "i mitten", kan du rita in vilka som ska bort :)
Kanske du kan ta ett bättre foto på ritningen, mer rakt ovanifrån.

Men generellt, om dom endast är byggda med 45X45 reglar så är dom absolut högst sannolikt EJ bärande ;-)

För två veckor sedan stod jag inför samma dilemma här i mitt hus från 82 när jag rev väggen mellan vardagsrummet och köket ... kollade måttet mellan golv och tak för varje regel som jag rev ... inte en milimeters sänkning :sweat: ... och fortfarande inga rörelser, så den var inte bärande :cool:
 
BirgitS
Mats-S Mats-S skrev:
För två veckor sedan stod jag inför samma dilemma här i mitt hus från 82 när jag rev väggen mellan vardagsrummet och köket ... kollade måttet mellan golv och tak för varje regel som jag rev ... inte en milimeters sänkning :sweat: ... och fortfarande inga rörelser, så den var inte bärande
Jag menar inte att du har fel men du har väl knappast haft maximal snölast under de två senaste veckorna.
 
Finns det takstolar, och i så fall åt vilket håll ligger de? och hur ser de ut?
 
Man bör helst inte utgå från väggtjockleken, särskilt inte i ett typhus. Nyckeln till svaret här finns på vinden. Är det, som man kan misstänka, fackverkstakstolar så är inga mellanväggar bärande. Tala gärna om var huset ligger.
 
Mats-S
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menar inte att du har fel men du har väl knappast haft maximal snölast under de två senaste veckorna.
Svar nej, men dels var det 45X70 reglar som bar väggen, dels har taket inte rört sig EN ENDA milimeter neråt, då är det garanterat inte bärande. Jag har 100% koll på hur bjälklaget i taket är konstruerat vilket gjorde att jag rev väggen, men better safe than sorry så jag mätte hela tiden efter eventuell sättningar.

Jag sover lugnt, och vardagsrummet/köket blev som nya rum :cool:

Ang TS väggar så har jag aldrig i mitt yrkesliv sett bärande enkel-väggar som är konstruerade med 45X45 mm träreglar cc60 och enkelt lager gips, men återigen, better safe than sorry så lite fler kontroller ska man nog göra,
 
Redigerat:
Kul med alla svar. Var min första riktiga fråga här inne. Jag ska forska vidare. Beställt alla papper från kommunen, ska till huset och kika igen.

Men efter att ha funderat (minnet kan svika) och googlat tror jag fasiken det är ramverktakstolar pga att det oinredd vind. Kortsidan på huset är nästan 9 meter och då har jag fått för mig att jag behöver den väggen jag vill ta bort för att det inte ska falla ihop‍♂️.

En mellanvägg ska ju vara under alla takstolarna, vad jag läst. På min ritning är det öppet på 2 meter. Jag ska rita bättre imorgon på jobbet.

Ja, vi får se...

Och just det, huset ligger i Jönköping.
 
Nu ni! Kommunen var mycket snabbare än vad jag hade vågat hoppats på.
Lite svårt att läsa all text, men hoppas någon hjälpa mig med synpunkter...
Hit me!

Bild 7 visar vad jag vill ta bort. Vägg + kamin....
 
  • Bygglovsritning med måttangivelser och tekniska specifikationer, svårläst text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svårtydd bygglovsritning som visar översikt av planlösning med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av hus med måttangivelser, tänkt vägg och kamin som användaren vill ta bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning med dimensioner och anmärkningar, svårläst text, markerade delar för vägg och kamin som ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av hus med mått och vägg som användaren önskar ta bort, inklusive en kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplan med markerad vägg och kamin som användaren önskar ta bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du läsa ut dimensionerna på över- och underramarna?
 
Med dessa takstolar är inga mellanväggar bärande. Allt är lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.