Hejsan!

Nu har jag gett mig in i ett lite större projekt vilket naturligtvis ger nya problemställningar. Problem är till för att lösas och med lite tur kanske jag finner några vettiga russin i byggahus.se's stora kaka...

Jag ska bygga om ett trefamiljshus till ett enfamiljs, detta innebär att vissa väggar måste rivas, ny trappa ska byggas med mycket mer.

Huset är byggt 1812 i timmer med brädfoder, två gigantiska murstockar mm. Efter att ha mätt upp huset har jag kommit fram till att den ungefärliga färdiga ytan kommer att bli ca 297 kvadrat.

Mitt igenom huset löper en bärande stockvägg från långsida till långsida, som sedan sticker ut något i långsidorna. Det troligen för att inte de längsgående stockarna ska börja kalva skulle jag tro.

Frågan är nu hur jag säkrar upp den väggen på ett snyggt sätt.

Min tanke (rätta mig mer än gärna) är att bygga en trapp centralt i huset med en kraftig centerstolpe. Jag behåller en stock i taket på respektive plan + de stockar som döljs mellan våningarna samt de på vinden. Att säkra väggen i höjdled torde ju inte vara så krångligt, men hur säkrar jag då ytterväggarna för kalvning, i längsled med andra ord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.