Ännu en tråd om bärighet i segmentsbyggt Norrlandshus, detta något annorlunda mot de som jag sett i övriga trådar här.

Flyttade i våras in i ett 2-planshus från 1971 i Stockholmsområdet. Enligt uppgift är nedervåningen snickrad/murad på plats och sedan har man ställt ett Norrlandshus ("Bräckevillan") ovanpå som övervåning. Huset mäter cirka 13.5m*9.4m. Takstolarna löper långsida till långsida. 1997 ändrades taket till ett valmat tak, där de nya takstolarna ställdes direkt ovanpå de gamla. Planlösning och ett par bilder här nedanför.
Planlösning för 2-planshus från 1971 i Stockholmsområdet, visar rum och fördelning på nedre och övre plan inklusive garage och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av Bräckevillan med entré- och bakfasad från 1971; godkänd av stadsarkitekt. Visar fasader och dimensioner.
Skapa konto
Ritning av tvåvåningshus med valmat tak, sett från söder och norr, visar fönster, dörrar och takkonstruktion.
Skapa konto

Vi står inför lite renoveringar med tillhörande nedtagning av vägg(ar) på övervåningen och letar med ljus och lykta efter information om konstruktion och bärighet. Dokumentationen som kommunen har är tyvärr bristfällig, egentligen bara följande sida ur "tekniska beskrivning" av Bräckevillan (alltså övervåningen) som ger något:
Teknisk beskrivning av Bräckevillan från 1969 med specifikationer på golvbjälklag, yttervägg, segmentskiljande vägg, innervägg och takbjälklag.
Skapa konto

Vi ska ta ner nedan rödmarkerad vägg (den blåmarkerade klossen existerar inte, där är det bara hålrum bakom kyl hela vägen genom garderoben). Den längre delen av väggen löper i takstolarnas riktning och bör vara en "segmentsskiljande vägg" enligt tekniska beskrivningen, jag har även tagit upp ett mindre hål från ena sidan och ser de 47x47-reglar som omnämns. Antagligen ser jag en likadant uppreglad vägg om jag öppnar från andra hållet. Innerväggarna som går i andra riktningen (den lilla snutten som ska bort samt den långs som skiljer kök mot utrymmet med trappen) stämmer efter lite mätning väl överens med "Innervägg" enligt den tekniska beskrivningen.
Planritning av övervåning i ett tvåplanshus från 1971, med rödmarkerad vägg och blåmarkerad sektion i köket.
Skapa konto

Vi har faktiskt haft konstruktör på plats som lämnat ett utlåtande och det är fritt fram att köra på med nedtagning utan avväxling (den långa innerväggen som löper i husets längdriktning ska vara hjärtevägg).

Med det sagt, konstruktören verkade inte vara bekant med dessa modul/volymhus sedan tidigare så jag tänkte passa på att ställa lite frågor här med. Till en början:
  • Vad tror det samlade Byggahus-kollektivet om eventuell bärighet i de segmentsskiljande väggarna?
  • Kan takstolarna vara självbärande? Jag tänker framförallt på att hela spannet från långsida till långsida är öppet i vardagsrummet.
  • Är det någon som mot förmodan sitter på konstruktionsritningar eller annat underlag för liknande hus, eller vet om var andra ex av "Bräckevillan" finns och där aktuell kommun då kan ha dokumentation?
  • Annat som är värt att veta om dessa modulbyggda hus?
Tack!
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.