Ja, då ska även jag fråga om en vägg är bärande.
Vad jag kan läsa mig till så får jag det till att väggen som går mitt i huset är bärande, men den kan ju inte bära takstolarna för på övre plan finns inte väggen.
Jag hade velat ta bort väggen mellan kök och matsal, där det idag är en dörr.
Helt nytt för mig med betonghus, men jag gissar att väggen bär golvet på våningen över och då behlver bäras av med stålbalk?
Tacksam för input
Vad jag kan läsa mig till så får jag det till att väggen som går mitt i huset är bärande, men den kan ju inte bära takstolarna för på övre plan finns inte väggen.
Jag hade velat ta bort väggen mellan kök och matsal, där det idag är en dörr.
Helt nytt för mig med betonghus, men jag gissar att väggen bär golvet på våningen över och då behlver bäras av med stålbalk?
Tacksam för input
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 179 inlägg
Det går säkert att lösa på något sätt. Stolpar mot ytterväggen och murstocken och en balk över. Du kanske inte kan ta bort hela väggen men göra en betydligt bredare öppning.
Har övervåningen betonggolv eller är det träbjälklag?
Nog klokt att ta in en konstruktör ändå.
Har övervåningen betonggolv eller är det träbjälklag?
Nog klokt att ta in en konstruktör ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 989 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 989 inlägg
Väggen på entréplanet som är utritad på sektionsritningen är troligen bärande (och den i källaren). Med det menas att den håller uppe bjälklagret (golvet för vindsvåningen) och en del av taklasten. En del av taklasten förs ner från taket via stödbenen i takstolarna, som finns i kattvindsväggarna etc., till bjälklagret. Även kattvindsväggarna med sina stödben är inritade på sektionsritningen.T Troycino skrev:
En byggkonstruktör kan beräkna hur en större öppning kan avväxlas med balk och pelare. De beräkningarna ska sen normalt skickas in med bygganmälan till kommunen. Arbetet får inte påbörjas innan kommunen har godkänt det.
Ja, helt nytt med betong för mig, trä hade varit en annan grej. Betonggolv på övervåningen yes.S Småbrukaren skrev:
Blir att ta in en konstruktör helt enkelt!
Okej, så väggen mellan kök och matsal bär golvet på övervåningen som i sin tur bär väggen mot kattvinden, som då i sin tur bär taket?BirgitS skrev:Väggen på entréplanet som är utritad på sektionsritningen är troligen bärande (och den i källaren). Med det menas att den håller uppe bjälklagret (golvet för vindsvåningen) och en del av taklasten. En del av taklasten förs ner från taket via stödbenen i takstolarna, som finns i kattvindsväggarna etc., till bjälklagret. Även kattvindsväggarna med sina stödben är inritade på sektionsritningen.
En byggkonstruktör kan beräkna hur en större öppning kan avväxlas med balk och pelare. De beräkningarna ska sen normalt skickas in med bygganmälan till kommunen. Arbetet får inte påbörjas innan kommunen har godkänt det.
Medlem
· Stockholms län
· 175 inlägg
Nu svarar jag inte på din fråga, men jag kan inte motstå frestelsen att delge en mer allmän reflektion.
Vad är vinsterna, och förlusterna, med att riva väggen och därmed slå samman köket och matsalen till ett enda stort kök? Är det gamla köket inte stort nog?
Vad som uppnås med en sådan åtgärd kan nog snart ångras. Du förstör nämligen mycket av husets numera hett eftertraktade femtiotalskänsla. Matsalens gäster tvingas se rakt in i ditt kök, som det ser ut efter en bättre middag. Matos lägrar sig över matbordet, även med den bästa av köksfläktar. Du fördärvar stämningen kring ett vackert dukat middagsbord, kanske med ärvt porslin och matsilver, genom känslan av att äta i köket. I brist på serveringsrum, eller -gång, var tacksam över att det nu åtminstone finns en dörr mellan kök och matsal.
Jag njuter uppriktigt av ritningarna, så gediget, så genomtänkt femtiotal, så vackert utfört med inritad grönska kring uteplatsen. Tänk igenom dina planer en extra gång, innan du våldför dig på den femtiotalets arkitektoniska excellens, som din villa är ett utmärkt exempel på. Den där väggen har inte tillkommit av en slump, och det beror inte på att den eventuellt är byggtekniskt bärande.
Vad är vinsterna, och förlusterna, med att riva väggen och därmed slå samman köket och matsalen till ett enda stort kök? Är det gamla köket inte stort nog?
Vad som uppnås med en sådan åtgärd kan nog snart ångras. Du förstör nämligen mycket av husets numera hett eftertraktade femtiotalskänsla. Matsalens gäster tvingas se rakt in i ditt kök, som det ser ut efter en bättre middag. Matos lägrar sig över matbordet, även med den bästa av köksfläktar. Du fördärvar stämningen kring ett vackert dukat middagsbord, kanske med ärvt porslin och matsilver, genom känslan av att äta i köket. I brist på serveringsrum, eller -gång, var tacksam över att det nu åtminstone finns en dörr mellan kök och matsal.
Jag njuter uppriktigt av ritningarna, så gediget, så genomtänkt femtiotal, så vackert utfört med inritad grönska kring uteplatsen. Tänk igenom dina planer en extra gång, innan du våldför dig på den femtiotalets arkitektoniska excellens, som din villa är ett utmärkt exempel på. Den där väggen har inte tillkommit av en slump, och det beror inte på att den eventuellt är byggtekniskt bärande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 989 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 989 inlägg
Men lever vi inte annorlunda idag då? Det största problemet för oss är att köket är anpassat för att det ska finnas ett mindre "vardags matbord" där, vilket vi inte vill ha, så det är nu bara en död yta. Det ska tilläggas att dörren inte finns kvar, den är igensatt, dock bara med mdf och en köksstomme framför och såklart ytskikt.Olle i Stureby skrev:Nu svarar jag inte på din fråga, men jag kan inte motstå frestelsen att delge en mer allmän reflektion.
Jag kan till viss del hålla med dig om att det är fantastiskt på vissa sätt. Dock tror jag som sagt att vi värdesätter andra saker idag. När huset byggdes stod fruarna i köket och serverade gubbarna i matsalen. Jag tänker att mina gäster kommer för att umgås med mig och min sambo, inte för att sitta i matsalen och bli serverade/vänta medans vi fixar i köket på andra sidan väggen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 179 inlägg
Vi har i stort sett samma planlösning i 30-talsvilla. Ägarna före oss öppnade väggen mellan kök och matsal ca 1,5 meter vilket ger en öppen känsla men samtidigt gott om vägg för praktisk förvaring i köket och plats för tavlor i matsalen.