Hej!
Hur gör man en våtrumsvägg för kakel av denna vägg, till höger på bilden, som består av både murstock (ej i bruk) och av stående plank ca 4cm tjocka?
Eftersom badrummet är väldigt litet vill jag ha en så tunn påbyggnad som möjligt. Jag behöver inte dra el eller vatten i denna vägg.
Duschen hamnar i hörnet vid murstocken.
Räcker det med ett lager våtrumskiva?
Väggen är lite ojämn, så en tanke är att sätta upp skivan med klickar av bruk/cementspackel och skruva.
Min oro är att plankväggen kommer att röra sig. Men den är ju hundra år gammal, det kanske inte händer så mycket mer?
Vad tror ni?
Hur gör man en våtrumsvägg för kakel av denna vägg, till höger på bilden, som består av både murstock (ej i bruk) och av stående plank ca 4cm tjocka?
Eftersom badrummet är väldigt litet vill jag ha en så tunn påbyggnad som möjligt. Jag behöver inte dra el eller vatten i denna vägg.
Duschen hamnar i hörnet vid murstocken.
Räcker det med ett lager våtrumskiva?
Väggen är lite ojämn, så en tanke är att sätta upp skivan med klickar av bruk/cementspackel och skruva.
Min oro är att plankväggen kommer att röra sig. Men den är ju hundra år gammal, det kanske inte händer så mycket mer?
Vad tror ni?
Tror jag hade det värre hos mig *S* Dock löste det sig med dubbla gipsskivor.
Det var på den tiden då gips var acceptabelt.
Kopplingsdosan lär nog behöva flyttas.
/Kent
Det var på den tiden då gips var acceptabelt.
Kopplingsdosan lär nog behöva flyttas.
/Kent
Vad ska du använda för tätskikt? Matta eller rollat?
Hade det varit till mig själv hade jag:
..satt 1 lager våtgumsgips om det ska sättas matta. Är extremt tät och tål lite rörelse.
...satt 2 lager våtrumsgips (med förskjuten skarv) om det ska rollas. Sen hade jag rollat en gång extra och varit riktigt noga med remsorna.
Hade det varit till en kund hade jag påtalat att träet ska rivas bort. Alterntivt skrivit en avvikelse i kvalitétsdokumentet och utfört enligt ovan om det inneburit en orimlig kostnad för kunden i förhållande till risken.
Hade det varit till mig själv hade jag:
..satt 1 lager våtgumsgips om det ska sättas matta. Är extremt tät och tål lite rörelse.
...satt 2 lager våtrumsgips (med förskjuten skarv) om det ska rollas. Sen hade jag rollat en gång extra och varit riktigt noga med remsorna.
Hade det varit till en kund hade jag påtalat att träet ska rivas bort. Alterntivt skrivit en avvikelse i kvalitétsdokumentet och utfört enligt ovan om det inneburit en orimlig kostnad för kunden i förhållande till risken.
Det är inte rimligt att riva bort träet. Enligt Bkr ska det väl vara OK att använda bärande plankvägg som underlag?
På motstående vägg är det också plank, men ingen murstock. Dubbelgips här med?
Jag har tänkt använda rollat tätskikt, har gjort det tidigare. Finns det någon matta som lämpar sig för hemmafixaren?
Jag har tänkt använda rollat tätskikt, har gjort det tidigare. Finns det någon matta som lämpar sig för hemmafixaren?
Snickarboden:
Angående kopplingsdosan, så kan jag ev. bygga väggen mellan hall (där jag står när jag tar fotot) och det blivande badrummet innanför dosan. Då lämnar jag den. Om jag bygger väggen hitom dosan tänkte jag byta den mot en modern dosa som jag kan täta mot. Eller måste den bort av andra skäl?
Har för övrigt rivit ut golvet och skyfflat upp torvisoleringen.
Angående kopplingsdosan, så kan jag ev. bygga väggen mellan hall (där jag står när jag tar fotot) och det blivande badrummet innanför dosan. Då lämnar jag den. Om jag bygger väggen hitom dosan tänkte jag byta den mot en modern dosa som jag kan täta mot. Eller måste den bort av andra skäl?
Har för övrigt rivit ut golvet och skyfflat upp torvisoleringen.
Redigerat:
Måste revidera mitt svar en aning. Jag hade nöjt mig med enkel godkänd våtrumsskiva oavett vilket tätskiktssystem som ska användas. Dubbla gipsskivor satte man tidigare för att det allt som oftast satt gips på reglar med avstång 600cc. Dubblade man då gipsen så skulle det motsvara gips på reglar med avstånd 450cc.mandus skrev:Det är inte rimligt att riva bort träet. Enligt Bkr ska det väl vara OK att använda bärande plankvägg som underlag?
Vilken typ av skiva du än sätter på den där väggen kommer med goda mått motsvara dom kraven.
Liknande trådar
-
Hur göra med bärande trävägg intill öppen eldstad?
Ved, Pellets, Flis -
Ojämnt trägolv som ska användas som bärande golv till nytt.
Golv -
Bärande plankvägg? Hus från 1927
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkna laster/ersätta bärande vägg till balk
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande vägg - hur vet jag när jag kommit till bärande stolpen/väggen?
Byggnadsfysik