Hej!

Jag har försökt läsa i olika forum och förstått att det är svårt att uttala sig om bärigheten hos väggar i plankhus. Vårt hus är byggt 1927 (tillbyggnad gjord 2008 men jag tror inte att det är relevant för min fråga).

Vi önskar ta ned en liten innervägg men då den är placerad på översta våningen under vinden och går i riktning med takåsen är vi osäkra om den trots allt kan vara bärande. Vi har rivit ned treetex och tapet och väggen svänger lite när man drar i den med kofot.

Arkitektritningar av ett hus med fasadvyer och våningsplanslayouter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är de ritningar vi har tillgång till och det är den röda väggen vi önskar riva. För kännedom är den blå väggen riven sedan tidigare.

Tillbyggnaden gjord 2008 har jag försökt illustrera med orange nedan, ifall att det nya större taket eventuellt spelar in på slutsatsen.
Svartvitt ritning av hus med orange markeringar som betonar takstrukturen. Text "Fasad mot norr".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar även ett par bilder där man ser väggen samt hur det ser ut lägst ned mot golvet, man ser att plankorna vilar mot golvet och inte fortsätter nedåt. Är det någon som har några kloka råd till oss? Tack på förhand! :)
En vägg med vertikala, slitna träplankor, delvis borttagen gips, pågående renovering eller rivning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insida av trästruktur med spån och sågspån nära en gammal vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kontakta en konstruktör om ni är osäkra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.