Senaste delen i projektet är att göra en dörröppning något större. Huset har ett stämpat, valmat tak med nock i samma riktning som aktuell vägg. Jag har tidigare varit ganska säker på att väggen inte är bärande men när jag började öppna upp den blev jag lite konfunderad när jag såg hur den var uppbygg. Direkt höger om öppningen står 2 st 55x70mm reglar och det känns kanske lite väl om det inte ska bära nånting...

Jag klättrade upp på vinden och kollade takbalkarna och har gjort en liten skiss. Den gröna ringen markerar öppningen. Övriga färger är vindsbjälklaget. Dom lila takbalkarna binds ihop med den mörkblå balken, och frågan är om den mörkblå bara bärs upp av de kontinuerliga ljusblå balkarna, eller om den också vilar på den vägg jag vill öppna upp 30 cm?

Sen är ju såklart frågan vad jag ska göra... det tryggaste är ju att inte göra nånting och sätta ihop den. Köra på och hoppas på det bästa? Sätta in två nya stolpar direkt till höger om den nya öppningen?

På fotot ser man hur de stående reglarna är fördelade i väggen, samtliga 70x55mm.
 
  • Arkitektonisk ritning, grundplan med mått, väggar och möjlig trappkonstruktion markerad i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus, öppen dörrkarm, byggmaterial synligt, renovering pågår, oskarpt foto med blå linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En anledning till att jag tidigare varit säker på att det inte skulle vara bärande är hur det ser ut på nedervåningen. Det är en passage utan några väggsnuttar direkt nedanför vilket gör att det inte känns som att det finns någonstans för lasterna att fortsätta neråt...
 
  • Skiss av husplan med mått och rumsetiketter: garage, vardagsrum, hall, badrum. Handritad, brunt papper, teknisk ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag kan bara gissa och då gissar jag att den mörkblå balken är till för att de två lila inte ska hänga i luften, dvs. de två lila stödjer sig på den mörkblå som i sin tur stödjer sig på de ljusblå. Men huskonstruktion på den tiden var inte alls lika standardiserat som det är från 50-talet. Om du inte har konstruktionsritningar är det egentligen bäst att låta en byggkonstruktör kolla hur det står till.

Man ska nog inte utgå från regelstorleken för många klena reglar kan tillsammans bära stor last.
 
Tack för input! Ja, att fråga en konstruktör hade såklart varit bra. Men vi är mitt i semestern och jag har deadline på fredag :)

Jag tror tyvärr att det landar i att jag får öppna upp väggen mer än jag trodde och köra hängslen och livrem och sätta in två 90 limträstolpar och antingen en 45x220 eller tom en limträbalk 56x225. Då sover jag nog gott om natten...
 
Du kan ju alltid mäta avståndet golv till tak på samtliga våningsplan innan du sätter igång, så har du facit på hur mycket det sviktar efteråt.
 
Jag tänkte också den tanken, men tänker också att det inte direkt sviktar ner på 2 dagar, och som sagt jag vill ha detta fixat nu i veckan. Har varit på bygghandeln nu på morgonen och köpt limträpelare och en 220-regel. Konstruktören jag har jobbat med har föreskrivit 220-regel när jag satt in nya fönster på ytterväggen så detta kan knappast krävas nånting mer. Limträpelarna är säkert overkill men väggen är så tjock så dimensionen passar väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.