Nån klok person här som tror sig se om detta är en bärande vägg eller ej?

Har sågat ner skivorna för att få lite bättre koll, men blir inte klokare.
2"x3" reglar. Endast gammal masonit beklädnad. Ingen isolering.
Känns lite klent för att vara bärande konstruktion, men jag kan väldigt lite om sådant här.
Vågar man gå vidare med sågen?
Huset är från -64. Väggen löper åt samma håll som takstolarna, som synes i ritningen.

Ska bli en öppning mellan v-rum och matsal. Tips på material och lösningar på hur man klär in det på bästa sätt tas tacksamt emot. Tänkte 2 nya reglar i ytterkant och MDF på det. Och nåt enkelt foder. Om det nu inte råkar vara bärande och en stor ful limbalk krävs.

Tacksam för råd och tips.

bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ritning1.jpg
Skapa konto
ritning2.jpg
Skapa konto

Jag gissar på bärande. Blir lite långt spann för golvbjälklag annars(om jag tolkar det rätt).
Eller är det takstolarna ovanför?
Känn om de verkar sitta i spänn.

Mikael_L
Om jag förstår det hela rätt så tror jag att den ej är bärande.

Väggen du har tagit hål i är den som är inringad i rött?
Och takstolarna löper i samma riktning som denna vägg?
Och totala spännvidden på takstolarna är inte mer än ca 8 meter?

Då borde den väggen inte vara bärande. Takstolarna som löper ovanför där behöver ett stöd mitt i huset, men inte hela den vägg som du har tagit hål i.

Väggarna mellan v-rum och sovrum/hall samt väggen mellan sovrum (ser ut som matsal på bilden) och kök lär däremot vara en bärande hjärtvägg.

Men när jag kollar ritningarna blir jag inte klok på garaget i källaren.
Där borde det antingen vara en balk i taket mitt i garaget eller så kanske betongbjälklag ...

edit:
Men tja, jag är lite halvkass på att tyda ritningar, men på tvärsnittsritningen så tycker jag nog att det antyds att det är betongbjälklag över garaget, mellan garage och kök+ sov.

edit2:
Själv skulle jag satsa på att den aktuella väggen ej är bärande och fortsatt projektet. :)

Redigerat:
Lite svårt att säga... Livar väggen med källarväggen(vilar dom på varandra)?

Tekniskt sett tycker jag inte att den borde vara bärande, men för att kontrollera kan du såga med tigersåg och nyper det så är det läge att växla på den igen o tänka i alternativa banor :) Säger inte att det är en 100% lösning!

Inte den mest teoretiska o korrekta metoden kanske men en vägledning :)

Den är inte bärande!
Och vore den bärande så är det ändå försent när ni gjort ett så stort hål i den;)

Skulle förvåna storligen om den vore bärande.

Det var mitt första inlägg här och mycket imponerad av responsen från er alla. Lär bli fler poster när jag kör fast i framtiden :)
Tackar för alla tips och synpunkter!
Har hört mig för med en gammal snickare också, som med bestämdhet hävdar icke bärande.
Ikväll åker sågen fram. Postar en bild när det är klart.

MrPearl skrev:
Ikväll åker sågen fram. Postar en bild när det är klart.
Hur gick det? :)

Den är troligen inte bärande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.