Vi bygger ut vinden ovanför lägenheten och nu är det dags för trappan från hallen upp till det nya våningsplanet.

Vi har dock stött på problem. När vi öppnade upp taket över hallen hittade vi en bärande träbjälke som enligt byggnadsingenjören inte kan tas bort.

Den sitter illa och trappan måste göras väldigt smal för att kunna passera. Vi funderar nu på att låta den sitta lite in i trappen eftersom man förhoppningsvis går med huvudet i mitten av trappan och det gör ju inget om man går med axeln under träbjälken. Problemet är bara att det ser väldigt smalt ut i mitten av trappstegen och jag är tveksam om äldre människor kommer känna sig bekväma med att gå på så smala trappsteg. De kommer nog hellre gå på yttersidan där det är mer yta att stå på, men då kan de eventuellt slå huvudet i träbjälken. Vi är en ganska storväxt familj. Själv är jag 190cm lång.

Här är ritningen vi har fått från trappkonstruktören. Väggarna är markerade med röd linje. Det är 14 steg (inkl. golvplanet på vindsvåningen):
Ritning av en spiraltrappa med måttangivelser och en bärande bjälke som går in i trappan, markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker ni? Funderar på att göra den 700mm bred istället för att få bjälken ännu längre ut i kanten, men 700mm känns väldigt smalt när trappan svänger så här.

Vad tror ni, finns det en annan lösning som jag inte tänkt på? Bifogar även en blank ritning om någon vågar sig på att rita in en ny trappa:
Ritning av en planlösning med röda linjer som markerar väggar och en brun linje som representerar en bärande träbjälke.
Skapa konto

Tack!

Här en idé som jag har jobbat på just nu. Synpunkter?

Ritning av en byggidé som visar en struktur med måttangivelser och en central pelare med strålar som sträcker sig uppåt.
Skapa konto

...också värt att påpeka att trappstegen blir 200mm höga. Någon som har erfarenhet av så höga trappsteg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.