217 läst · 1 svar
217 läst
1 svar
Bära taklast vid tillbyggnad.
Planerar en ca 20m2 tillbyggnad till villa som står på betongplatta. Även tillbyggnaden blir betongplatta och ett plan samt sedumtak och allt står i snözon 2.5-3
Är det bortom allt rimligt tvivel att taket på tillbyggnaden kan fästas och bäras av husets ordinarie lättreglar 45x230 (att bärlina för taket fästs i husets vägg likt altantak ofta görs), eller behöver jag tänka tillbyggnaden lastmässigt som helt självbärande så reglar behövs på den "inre" vägg som går parallellt och precis intill yttervägg på ordinarie hus?
Valda sedumtaket i sig sägs inte belasta mer än tegelpannor.
Är det bortom allt rimligt tvivel att taket på tillbyggnaden kan fästas och bäras av husets ordinarie lättreglar 45x230 (att bärlina för taket fästs i husets vägg likt altantak ofta görs), eller behöver jag tänka tillbyggnaden lastmässigt som helt självbärande så reglar behövs på den "inre" vägg som går parallellt och precis intill yttervägg på ordinarie hus?
"bortom allt rimligt tvivel": det beror på skulle jag säga.S Skittele skrev:Planerar en ca 20m2 tillbyggnad till villa som står på betongplatta. Även tillbyggnaden blir betongplatta och ett plan samt sedumtak och allt står i snözon 2.5-3
Jag hade en tillbyggnad på en stuga i Dalarna där förlängningen av takstolarna var fäst (bultat) i huvudtakstolarnas utstick i takfoten). Dvs förlängingen vilade bara på skruv/bult - inte på något som i sig själv tog upp last och förde ned till grunden.
Snözonen var 3, och det låg lätt 1-1,5 m snä visa vintrar på taket utan några problem alls och ingen märkbar nedböjning, knakande eller liknande.
Egentligen inte rätt sätt, hade byggt det idag hade jag byggt något slags upplag på hammarbandet, men det funkade uppenbarligen.
Nu vet jag inte hur mycket snö ditt hus är utsatt för: Det är rätt stor skillnad på Skåne eller Lappland. Men infästning i existerande reglar med tex U-balksko borde kunna bära rätt mycket last.
Att bara fästa det i fasadbrädorna skulle jag inte göra dock !
Dom är sällan dimensionerade för ngn större last, även om dom i vissa fall säkert kan klara en del, lite beroende på hur läkten bakom är spikad osv osv...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmebärarmedium vid golvvärme i tidvis ouppvärmt garage
Golv -
Bärande vägg som kompenserar vid skjutdörrar i hjärtevägg?
Planlösningar -
Balk vid vägg, kan den vara bärande?
Byggnadsfysik -
Funderingar om ramverkstakstolar (spännvidd, stöd, bärande vägg etc.)
Tak & Vind -
Bärande väggar vid fackverkstakstolar?
Planlösningar