8 812 läst · 15 svar
9k läst
15 svar
Bänkslipmaskin med stålborste, ovanliga?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
I varje mekanisk verkstad jag varit har det funnits en bänkslipmaskin (hög rpm) med en slipsten och en roterande stålborste.
Stålborsten är det jag använt till kanske 80%.
Nu tänkte jag köpa mig en billig variant och ha hemma för att göra rent t.ex. rostiga skruvar.
Men dom billiga jag hittar (begränsad marknadsundersökning...) verkar bestå av grov och fin slipsten och borste finns inte ens som tillbehör.
Någon som vet anledningen? Har jag missförstått användningsområden?
Tänker mig en sån maskin och en långsamtgående våtslipmaskin (2000 tiger eller vad dom heter) liksom uppradade i verkstan.
Stålborsten är det jag använt till kanske 80%.
Nu tänkte jag köpa mig en billig variant och ha hemma för att göra rent t.ex. rostiga skruvar.
Men dom billiga jag hittar (begränsad marknadsundersökning...) verkar bestå av grov och fin slipsten och borste finns inte ens som tillbehör.
Någon som vet anledningen? Har jag missförstått användningsområden?
Tänker mig en sån maskin och en långsamtgående våtslipmaskin (2000 tiger eller vad dom heter) liksom uppradade i verkstan.
Jag har en enkel liten bänkslipmaskin där jag har ersatt ena stenen med något som denna. Detta har funkat hur bra som helst. Men akta ögonen
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
"Akta ögonen" jag funderade på att det hade något med säkerhet att göra och det var svårt att CE-märka med stålborste på. Nu gäller det bara att fundera ut vilka som passar ihop.
Eller finns säkrare lösningar?
Eller finns säkrare lösningar?
Jag anser inte att det är farligare än andra maskiner jag använder om man beaktar dom faror som är förknippade med varje maskintyp och dess användning.
Dessa borstar är till för just bänkslipmaskiner men som med alla roterande stålborstar så är skyddsglasögon ett måste. Jag använder inte handskar när jag kör med denna maskin.
Jag har borstat massor med gamla beslag utan några problem. Vad gäller CE märkning så kommer jag aldrig ihåg hur man skiljer den äkta från falska.
Dessa borstar är till för just bänkslipmaskiner men som med alla roterande stålborstar så är skyddsglasögon ett måste. Jag använder inte handskar när jag kör med denna maskin.
Jag har borstat massor med gamla beslag utan några problem. Vad gäller CE märkning så kommer jag aldrig ihåg hur man skiljer den äkta från falska.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Ser ut att finnas en hel del brickor till den från Jula. Vad jag inte ser är maxhastighet, fast en slip för hemmabruk snurrar väl inte så fort.
Så sant, att de brukar finnas på verkstäder, och många piggar har man plockat ur skinnet, random akupungturmaskin, kan man säga.
Så sant, att de brukar finnas på verkstäder, och många piggar har man plockat ur skinnet, random akupungturmaskin, kan man säga.
En bänkslipmaskin utrustar man väll med de skivor eller andra tillbehör man finner lämpligt? Ingen köper väll en borrmaskin och bara använder de medföljande borrarna?
Det enda som styr vad som går att montera på en bänkslipmaskin är håldiameter och i någon mån spindlarnas längd, dvs skivorna eller verktygens tjocklek, samt naturligtvis att det man vill montera tål varvtalet. Det finns också anpassningsbrickor och hylsor om man vill montera skivor med annan håldiameter eller väldigt tunna skivor.
Vill man köra stålborste så ska du dock inte ha en vanlig bänkslip, de är för högvarviga. Välj istället en polermaskin och en lite större stålborste. Betydligt säkrare att arbeta med.
Det enda som styr vad som går att montera på en bänkslipmaskin är håldiameter och i någon mån spindlarnas längd, dvs skivorna eller verktygens tjocklek, samt naturligtvis att det man vill montera tål varvtalet. Det finns också anpassningsbrickor och hylsor om man vill montera skivor med annan håldiameter eller väldigt tunna skivor.
Vill man köra stålborste så ska du dock inte ha en vanlig bänkslip, de är för högvarviga. Välj istället en polermaskin och en lite större stålborste. Betydligt säkrare att arbeta med.
Medlem
· Västra Götaland
· 496 inlägg
Harald Nyborg har en
http://www.harald-nyborg.se/bankslipmaskin-150mm-6-m-lamp.html
http://www.harald-nyborg.se/bankslipmaskin-150mm-6-m-lamp.html
Tänk även på att det kan krävas lite effekt för att det ska fungera.
Om effekten är låg på slipmaskinen så stannar bara borsten när man trycker till arbetsstycket mot den.
Under 400W är det nog rätt frustrerande att putsa saker. Iaf baserat på dom gånger jag kört en riktig maskin på någon kWh och putsat beslag och verktyg. Tom i den effekten så får man köra rätt lugnt för att inte tappa varv.
Om effekten är låg på slipmaskinen så stannar bara borsten när man trycker till arbetsstycket mot den.
Under 400W är det nog rätt frustrerande att putsa saker. Iaf baserat på dom gånger jag kört en riktig maskin på någon kWh och putsat beslag och verktyg. Tom i den effekten så får man köra rätt lugnt för att inte tappa varv.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ja 200:- varianten på CO som jag tänkt mig verkar inte vara aktuell tyvärr. Bara D125mm verkar lite klent.
Har en trefasare med rätt bra drag i. Skjuter stålstråna igenom kläderna och upp till ca en centimeter in i kroppen om man har otur, skulle aldrig köra den utan skyddsglasögon och även då är man försiktig med hur man står.
Tänk som sagt på att inte sätta borsten på en klen maskin, farsan har borste på en billig maskin (minns inte effekten, men kan kolla det om intresse finns), och det är grymt frustrerande att få pausa och vänta på att den ska varva upp igen.
När du sedan har fått ihop allt och står och borstar kanske du tänker: "-det här var ju inte så farligt, de i tråden överdrev nog faran med flygande borst, eller hade fått en dålig borste." tänk då på att ju mer använd den blir, desto fler borst kommer att släppa, till slut kan du inte starta maskinen utan att se ut som en igelkott!
När du sedan har fått ihop allt och står och borstar kanske du tänker: "-det här var ju inte så farligt, de i tråden överdrev nog faran med flygande borst, eller hade fått en dålig borste." tänk då på att ju mer använd den blir, desto fler borst kommer att släppa, till slut kan du inte starta maskinen utan att se ut som en igelkott!
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Gärna och även vilken diameter det är på skivan. En D125mm kanske klarar sig med lite effekt men en D200mm kanske kräver kW-siffror.
Standard verkar vara 125, 150 & 200mm.
Standard verkar vara 125, 150 & 200mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 496 inlägg
Känns ju nästan som man skulle behöva ha en sådan maskin i ett blästerskåp. Sånt med ruta upptill och inbyggda handskar.
Mina upplevelser av denna setup i en liten bänkslip 150mm är faktiskt mestadels positiva, visst släpper det någon tråd ibland därav min rekommendation att använda glasögon. Jag kan pressa det jag borstar så hårt mot borsten så att den stannar men då arbetar man ju enl. mig lite fel.Pressar jag hårt viker sig borsten och jag sliter inte stråna utifrån och in utan en bit in på strået som då blir försvagat och kan gå av.
Jobba med lätt tryck och låt borsten göra jobbet, om det man skall borsta är i så dålig kondition att man upplever att man måste pressa hårt för att få resultat välj annat alternativ för det är då borsten börjar bli riktigt farlig
Jobba med lätt tryck och låt borsten göra jobbet, om det man skall borsta är i så dålig kondition att man upplever att man måste pressa hårt för att få resultat välj annat alternativ för det är då borsten börjar bli riktigt farlig