Alltså vad är lämpligt att skivan sticker ut utanför skåpen?
 
IKEAs bänkskivor är 606 mm och stommarna 600, så där är det tydligen lagom med 6 mm.....
Coop forum hade något annat mått (kommer inte ihåg nu), men personligen tycker jag att det är bäst med så lite överhäng som möjligt eftersom det är lättast att komma åt skåp och lådor då. Samtidigt vill man ju inte att det ska vara för lite överhäng, för då blir det ju inte snyggt.
 
tänkte just på dropp utefter luckorna... kanske blir mindre med ett litet överhäng... :-[
 
Vi har haft IKEA:s bänkskivor tidigare, med 6 mm överhäng, jag tyckte att det var för lite. Idag har vi 10 mm vilket känns mycket bättre, kunde nästan ha varit mer.
 
Vi är på jakt efter en laminat bänkskiva som är 38-40 mm tjock. De vi har tittat på hos Bauhaus och Epoq är endast 60 cm djupa. De som däremot är 28 mm tjocka är 62 cm djupa. Hur ska man göra, satsa på en tjock och enligt vårt tycke snyggare skiva som inte kommer hänga över så mkt, eller ska man satsa på den tunna som är djupare???
Man kan iofs trolla fram ca 13 mm genom att sålla i i bakant på skivan mot kaklet och då blir den ju lite djupare, men det är som sagt mer jobb.

Tacksam för svar.

Mvh

PeM
 
Vi har en 63 cm djup 4 cm tjock granitskiva, så det är ca: 3 cm överhäng. I bakkant har vi en granitlist i samma som skivan 4 cm hög. Vi är mycket nöjda! Var lite orolig att det skulle bli för mycket överhäng, men det ser bara snyggt ut :)
 
Snigel skrev:
IKEAs bänkskivor är 606 mm och stommarna 600, så där är det tydligen lagom med 6 mm.....
Coop forum hade något annat mått (kommer inte ihåg nu), men personligen tycker jag att det är bäst med så lite överhäng som möjligt eftersom det är lättast att komma åt skåp och lådor då. Samtidigt vill man ju inte att det ska vara för lite överhäng, för då blir det ju inte snyggt.
Ikea informerar dig även att du inte skall montera kloss med väggen. Kaklet bygger ju en bit det med.
Jag har överhäng på 2 cm och har löst det på samma sätt som Buddha beskriver.
 
Vi valde ett litet större överhäng = utstick så det vart bekvämare när man står å jobbar vid skivan.

Hälsar Ingrid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.