Skulle vilja ha en bänkskiva med ett hörn rundat så man slipper springa in i det och få en vass kant i sidan 🙂 då den är placerad lite dumt.
Själva rundningen är väl inte så svårt att få till men sen vill man ju gärna kanta skivan så man slipper se spånskivan.
Man vill ju inte att kantlisten, sån tunn man limmar dit, sticker utanför.
Finns det nåt trick att få allt jämnt och fint?
Själva rundningen är väl inte så svårt att få till men sen vill man ju gärna kanta skivan så man slipper se spånskivan.
Man vill ju inte att kantlisten, sån tunn man limmar dit, sticker utanför.
Finns det nåt trick att få allt jämnt och fint?
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ska du i övrigt ha rak framkant så är det ju inte så svårt utan bara limma dit kantlisten och tejpa den tight och hårt så den följer böjen och sen får man fila ner överskottet.
Ska du däremot ha en postformad kant (rundad) då är det ju olösbart på egenhand i min värld för då är det ju själva skivans laminat som går ner som kant.
Kolla annars med något riktigt snickeri i din närhet för många ggr är det inte så kostsamt att få bra hjälp med sådant och jag lämnar ofta själv iväg många saker för det sparar mig en massa tid då jag inte har någon bra lokal att stå och hålla på i.
Bara nu när vädret varit tråkigt så nyttjar jag t.ex Hornbachs fantastiska service med att kapa upp skivmaterial.
Måttar grovt vad alla plyfa ska vara i ett badrum, höjder och bredder. Lastar skivorna på en vagn och lämnar in i sågen och dagen efter hämtar jag upp dem och kan bara bära in dem till kunden, göra hål i dem och skruva upp dem direkt. Det sparar ju en enorm massa tid och besvär för mig och nu senast, sågkostnad 65kr för 11 tillkapade skivor. 🤩
Ska du däremot ha en postformad kant (rundad) då är det ju olösbart på egenhand i min värld för då är det ju själva skivans laminat som går ner som kant.
Kolla annars med något riktigt snickeri i din närhet för många ggr är det inte så kostsamt att få bra hjälp med sådant och jag lämnar ofta själv iväg många saker för det sparar mig en massa tid då jag inte har någon bra lokal att stå och hålla på i.
Bara nu när vädret varit tråkigt så nyttjar jag t.ex Hornbachs fantastiska service med att kapa upp skivmaterial.
Måttar grovt vad alla plyfa ska vara i ett badrum, höjder och bredder. Lastar skivorna på en vagn och lämnar in i sågen och dagen efter hämtar jag upp dem och kan bara bära in dem till kunden, göra hål i dem och skruva upp dem direkt. Det sparar ju en enorm massa tid och besvär för mig och nu senast, sågkostnad 65kr för 11 tillkapade skivor. 🤩
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jo jag förstår men där har du postformad kant... alltså går själva skivans laminat ner och skapar framkanten och då blir det svårt att få till snyggt.
Väljer du en skiva med rak framkant som redan har en kantlist på sidan och framkanten separat från själva den plana ytans laminat så är det ju enklare att få till snyggt.
Väljer du en skiva med rak framkant som redan har en kantlist på sidan och framkanten separat från själva den plana ytans laminat så är det ju enklare att få till snyggt.
Ok får köra rakt, är i en tvättstuga så är väl inte så mycket spring.Paul-Staffanstorp skrev:Jo jag förstår men där har du postformad kant... alltså går själva skivans laminat ner och skapar framkanten och då blir det svårt att få till snyggt.
En kompis skulle byta i köket och då blir det en lagom bit kvar åt mig så kan tyvärr inte välja skiva 😄
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ok, då förstår jag... men en liten bit bänkskiva som du kanske hellre vill ha för att få en bra lösning kostar inga stora pengar på typ Hornbachnino skrev:
Nej men det är väl 40mil enkel resa till Hornbach 😄Paul-Staffanstorp skrev:
Bänkskivan som så passar nog bra, var mest om man skulle runda hörnet men såg att det blir nog ok med rakt med, ska kapa ner djupet så det blir runt 45cm
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jo det är ju så.Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag skrev i en annan tråd, ibland svär man åt att man bor i en avkrok, men när personalen åker och låser upp Dahl butiken så jag får en ny cirkpump 20.30 en söndagkväll då är man rätt nöjd att man känner nästan alla 😄
Är så glad att vi valde rundade hörn på våra bänkskivor där vi var oroliga att man kunde slå sig.
Nu valde vi att låta tillverka samtliga bänkskivor så allt är fabrikstillverkat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu valde vi att låta tillverka samtliga bänkskivor så allt är fabrikstillverkat.
Bänkskivorna tillkapade.
Till köket ska det limmas kantlist av laminat, tips och trix?
Tänkte använda vitlim/trälim.
Till tvättstugan:
Vad är bäst att använda för att täta kanter med, inte där det blir kantlist utan bakkant.
Anledningen till att jag vill täta är att den måste ligga lös då vattenmätaren är under så skivan måste kunna lyftas bort, det är även ett urtag i bakkant för ett inkommande vatten.
Vissa gånger är det 15-20st som duschar på raken inne där så det kan bli väldigt mycket kondens på rör som droppar.
Till köket ska det limmas kantlist av laminat, tips och trix?
Tänkte använda vitlim/trälim.
Till tvättstugan:
Vad är bäst att använda för att täta kanter med, inte där det blir kantlist utan bakkant.
Anledningen till att jag vill täta är att den måste ligga lös då vattenmätaren är under så skivan måste kunna lyftas bort, det är även ett urtag i bakkant för ett inkommande vatten.
Vissa gånger är det 15-20st som duschar på raken inne där så det kan bli väldigt mycket kondens på rör som droppar.