Jag funderar på en kompositbänkskiva från Silestone, deras charcaol soapstone i suede (matt) finish. Är det någon som har erfarenhet av denna, framför allt vad gäller hur den ser ut efter några år. Repor, skador, fläckar? Hur ser den ut jämfört med de små proverna som finns i köksbutikerna, är ni nöjda med utseendet jämfört med vad ni förväntade er?

Ulolrorie Ulrikato skrev:
Jag funderar på en kompositbänkskiva från Silestone, deras charcaol soapstone i suede (matt) finish. Är det någon som har erfarenhet av denna, framför allt vad gäller hur den ser ut efter några år. Repor, skador, fläckar? Hur ser den ut jämfört med de små proverna som finns i köksbutikerna, är ni nöjda med utseendet jämfört med vad ni förväntade er?
Hej Ulrika, jag är ju högst subjektiv som anställd på Cosentino (Silestone by Cosentino) sedan mer än 11 år. Men jag har förstås högupplösta foton på Charcoal Soapstone på råskiveformatet 325x161cm. #silestonecharcoalsoapstone på Instagram kan visa en mängd slutkonsumenthem och köksbutikers utställningar.

Ytan klarar ju allt i matväg så inga fett, vin, citron eller starka kryddor fläckar skivan. Ytan är helt stängd så vad som kan vara fallet efter en längre tid är avlagringar av rengöringsmedel som behöver sköljas bort ordentligt.

Hårdheten är också en av styrkorna så det som ser ut som repor är oftast avlagringar av metall som tas bort med en gulvit Scotch Brite och lite såpavatten.

Den matta ytan är lätt att rengöra men den blanka är ännu lättare, men kom ihåg att ytan är stängd så allt lägger sig ovanpå som om en glasyta.

Som på natursten har även Silestone sin känsligaste del i ju rakare kanter desto större risk att slå bort kantflisor. Därför rekommenderas raka kanter ha en tillräcklig fasning för att minska risken så mkt som möjligt. Flisor kan bara lagas med en slags ifyllnad så den lagningen syns olika mkt utifrån design och färg på skivan.

Du kan skada ytan med heta föremål så grytunderlägg rekommenderas alltid- hinner heta grytan reagera med bindemedlet så fläckar du skivan ner i formulan.

Hoppas detta hjälper dig vidare//Anna

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för utförligt svar! Finns det någon utställning hos någon köksbutik i Skåne där det finns denna sten att titta på?

Vad jag kan se går den åt det blåa hållet på en del av bilderna. Är det beroende på ljuset och vet du i så fall i vilket ljus den ser blåaktig ut?

Tack!

• Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.