Vi har en köksbänk där vi har tre downlight spottar underskåpen ovanför. Där sitter G4 12V halogenlampor med ljusfärg 2800K.

Vid en annan längre bänk vill vi nu efterlikna detta mysljuset men med 5-6 spottar. Det verkar som G4 armatur är utfasat och det numera är LED som gäller. Men vad ska jag köpa? Jag är ingen expert men efter ett par timmars googlande har jag fortfarande inte hittat nåt som verkar passa.

Vad jag är ute efter:
- Utanpåliggande spottar/puckar som är lagom tjocka. Vi har en ganska tjock list ovanför som gömmer en del så de behöver inte vara supertunna.
- 5-6 spottar
- 2800K för att efterlikna vad vi har och gillar (hur mycket skiljer 3000K som många LED verkar vara?)
- Gärna ett paket där transformator (eller heter det driver?), kablar, och allt som behövs ingår.
- Helst ska inkopplingen vara till en befintlig brytare. Alternativt med en enkel EU-kontakt (dvs inget tjockt paket av kontakt och transformator ihop)
- Max 2000 SEK

Kom gärna med förslag. Tack på förhand!

• Gilla
jonspete
  • Laddar…
Allt handlar om Kelvingrader.

Traditionella glödlampor och halogenlampor lyser med ungefär 2700-3000 kelvingrader när de lyser för fullt.
När de dimras sjunker kelvingraderna till 1800-2000 K (läs, de blir rödare ju svagare de lyser)

Spotileds "dim-to-warm-lampor" ovan beter sig precis som dina gamla halogenspottar.

De spottar du tittat på ligger kvar på 2700 kelvingrader även när de dimras. Ögat uppfattar ofta detta dimrade ljus som kallt.

Spottarna placeras lämpligen ca 25 cm från vägg/hörnor, och med cirka 45 cm inbördes avstånd.

Redigerat:
  • Gilla
jonspete och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.