Nu har 40-tals-huset fått ventilation på övervåningen! Vi har tagit upp ett hål till en ledig kanal i skorstenen (som lämpligt nog går vägg i vägg med badrummet på ÖV) och det blev rejält drag: när jag gjorde toapapperstestet ville pappret flyga ut och iväg, så jag antar att det här kommer att fungera. Det blir i alla fall fungera bättre en det som fanns när vi flyttade in, nämligen en ventil i badrumstaket, som fortsatte i ett meterlångt rör som slutade på vinden - som helt saknade ventilation. Hmmm ...
Nu till mina undringar:
Behöver man något insatsrör i skorstenen för detta? Sotaren tyckte inte det, men jag har hört om andra som drar ner rör. Jag föreställer mig att det är enklare att hålla rent en slang än en murad kanal, men att det blir en del jobb att montera. Finns det andra för- och nackdelar?
Vad använder man för stos till skorstenen, ska den muras in eller fästas utifrån?
Vilken slags rör ska man använda från skorsten till badrumsventil? Jag har några meter flexibel aluminiumslang i källaren (spill från ett köksfläktsprojekt), kan jag använda den?
Ska jag ha fall på slangen och i så fall åt vilket håll, alltså ska eventuell kondens rinna ner i badrummet eller ner i skorstenen?
/Gunnar