Vi har en lite sned list här mellan badrum och hall. Blir en ful glipa på grund av lutningen mot brunn.

Nivån mellan tröskel och golvbrunn är ok så det krävs egentligen inte någon badrumstrlskel. Tänkte ändå sätta dit en för estetiken. Hur gör jag det enklast?

• Vy från en hall mot ett badrum där det finns en synlig lutning och glipa mellan tröskeln och golvet, som leder in till det vitkaklade badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Jag skulle sätta en trälist med urfräst framkant. Plant mot trägolvet. På badrumssidan kan du fylla ut glipan med klinkersfog eller silikon. Det ser ut att luta ganska mycket. Hur stor glipa? Ritad skiss på en trälist med urfräst kant vid öppning till badrum, på rutigt papper.
Skapa konto

janwide
blob blob skrev:
tack för svar glipan är 9 mm som högst.

skulle det fungera med en sån här
[länk]
Svårt att säga om listen du länkade till funkar. Det beror ju på måtten, men det är rätt typ i vart fall. 9 mm är mycket utanför duschutrymmet men inte något att göra åt. När det är så pass mycket kanske det är snyggare att snedsåga tungan på tröskeln på sidan mot trägolvet istället.

janwide
Ser nu att listen är 10 mm tjock. Om det är på det tjockaste stället så kommer det ju tyvärr inte att räcka i och med att du ska bygga över 9 mm.

janwide janwide skrev:
Svårt att säga om listen du länkade till funkar. Det beror ju på måtten, men det är rätt typ i vart fall. 9 mm är mycket utanför duschutrymmet men inte något att göra åt. När det är så pass mycket kanske det är snyggare att snedsåga tungan på tröskeln på sidan mot trägolvet istället.
Firman som gjorde badrummet gjorde bort sig. Det blev bakfall och de var tvungna att göra om. Då tog de kanske i för mycket. Till vänster om ingången till badrummet står en tvättmaskin och en kommod med handfat.

Bifogar en bild på hur det ser ut från andra hållet.

har du lust att visa med en bild hur du menar med att snedsåga tungan på tröskeln?

• Golvövergång mellan ljusa träplankor och mörkgrå kakelplattor vid ingång till badrum.
    Skapa konto
Redigerat:
janwide
Jag menar att man kapar tungan så att den matchar lutningen på golvet.
Jag har försökt rita och förklara hur jag menar. Man sågar alltså tungan enligt den streckade linjen så att tungan blir olika djup på respektive sida för att passa mot golvet. Om du inte kan själv så kanske du har möjlighet att be någon om hjälp eller gå till ett snickeri.
Handritad skiss av parkettplanka med anpassad tungan markerad med streckad linje.
Skapa konto

• Gilla
Johhhan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.