Har precis införskaffat ny lägenhet och ska ta in någon för att göra om bl.a. badrum. Sitter och funderar på planlösning och behöver lite råd och tips.

Ursprungligen har badrummet varit rektangulärt. Men jag tänkte ta tillfället och förstora badrummet ett aning. Den lilla rektangulär som är dusch på bilden nedan kommer byggas till i badrummet (kan inte ta mera pga rummet vägg-i-vägg).

Min första fråga är kring placering av inredning. Jag har flyttat runt en del men fastnat för den layout som finns på bilden. Ser någon några klara nackdelar med den? Personligen är jag orolig om dörren är för nära duschen och det finns risk för vattenstänk eller dylikt. Är oron befogad eller kan jag köra på?

Andra frågan är kring utrymme mellan toalettstol och handfat som ser ut att bli ca. 55cm. För ett relativt litet badrum borde det väl fungera?

Tredje och hittills sista frågan. Ska jag bygga en vägg i badet som avgränsar mellan tvättmaskinsdel och toalett. Hade tänkt platsbygga ett tvättskåp från ex Kvik eller dylik leverantör för att spara utrymme och få till en snygg finish med dörrar osv. Några tankar kring detta?

Tacksam för synpunkter!

Badrum - översikt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Några tankar:
Om din tvättmaskinslucka är vänsterhängd (de är de flesta och inte alltid omhängningsbara) så kommer du inte kunna öppna så att du får full tillgång till själva öppningen för att lägga i och ta ur tvätt, eftersom glaset som buktar ut är i vägen. Alla maskiner ser dock lite olika ut, men det finns en anledning till att de oftast går att öppna långt mer än 90 grader... (jag har själv just gjort badrummet och gjort det här misstaget att placera maskinen intill en vägg och upplevt problemet..)

Om du ändå väljer att ha kvar layouten med tvättskåpet till vänster om dörren - går det att vrida handfatet så att du får det på långsidan istället, så kan du få mer utrymme? Om du ska ha kommod så får du väldigt lite plats kvar när du ska dra ut lådor/öppna dörrar när du står framför kommoden om du bara har 55cm.

Jag gillar duschnischen, så jag hade nog satt tvättskåpet där handfatet är med öppningen mot dörren (trots att det är trist att se det första man ser när man går in genom dörren), sen satt toastolen bredvid tvättskåpet och handfatet på kortsidan/väggen mot dörren.

Jag har INR duschväggar som är upplimmade (japp!) och om jag har en stråle som går mycket mot vägglisten så kan det komma ut vatten på andra sidan. Om man är orolig för detta, så sätt toan där duschen är, dela utrymmet där du har toa/handfat idag mellan dusch och tvättskåp (och bygg en fast vägg som du är inne på!) och sätt handfatet till vänster om dörren.

Ingen handdukstork? Tips om du ska ha, sätt den nära duschens öppning, inte bara nära duschen... (japp.. been there too)..

Älskar de väggnära brunnarna, men alla ville inte sätta in dem. Tips för att det finns (från samma tillverkare) brunnar där du kan ha en insats av klinker så att brunnen blir väldigt integrerad i golvet!

Hummingbird skrev:
Hej

Några tankar:
Om din tvättmaskinslucka är vänsterhängd (de är de flesta och inte alltid omhängningsbara) så kommer du inte kunna öppna så att du får full tillgång till själva öppningen för att lägga i och ta ur tvätt, eftersom glaset som buktar ut är i vägen. Alla maskiner ser dock lite olika ut, men det finns en anledning till att de oftast går att öppna långt mer än 90 grader... (jag har själv just gjort badrummet och gjort det här misstaget att placera maskinen intill en vägg och upplevt problemet..)

Om du ändå väljer att ha kvar layouten med tvättskåpet till vänster om dörren - går det att vrida handfatet så att du får det på långsidan istället, så kan du få mer utrymme? Om du ska ha kommod så får du väldigt lite plats kvar när du ska dra ut lådor/öppna dörrar när du står framför kommoden om du bara har 55cm.

Jag gillar duschnischen, så jag hade nog satt tvättskåpet där handfatet är med öppningen mot dörren (trots att det är trist att se det första man ser när man går in genom dörren), sen satt toastolen bredvid tvättskåpet och handfatet på kortsidan/väggen mot dörren.

Jag har INR duschväggar som är upplimmade (japp!) och om jag har en stråle som går mycket mot vägglisten så kan det komma ut vatten på andra sidan. Om man är orolig för detta, så sätt toan där duschen är, dela utrymmet där du har toa/handfat idag mellan dusch och tvättskåp (och bygg en fast vägg som du är inne på!) och sätt handfatet till vänster om dörren.

Ingen handdukstork? Tips om du ska ha, sätt den nära duschens öppning, inte bara nära duschen... (japp.. been there too)..

Älskar de väggnära brunnarna, men alla ville inte sätta in dem. Tips för att det finns (från samma tillverkare) brunnar där du kan ha en insats av klinker så att brunnen blir väldigt integrerad i golvet!
Hej, tack för synpunkterna.

Fick idag tillgång till lägenheten och hade möjlighet att mäta lite noggrannare. Kom fram till att jag inte får plats med tvättlösningen där jag hade tänkt och har således tänkt om.

Bra tips att kolla extra noga så att man inte missar med graden man kan öppna tvättmaskinsluckan, alternativt att man ser till att köpa en tvättmaskin med platt lucka eller med gångjärnen på rätt sida.

Min nya plan ser ut som följande.

Badrum - översikt v2.png
Skapa konto

Detta är en bostadsrätt och det finns ingen toalett i dagsläget i badrummet. Tror därför att jag måste hålla toan nära stam och avlopp pga att en toa kräver grövre rör som inte kan dras så långt i golvet iom fallet som krävs. Stam och avlopp är i samma hörn som toan i bilden ovan. Antar det också är billigare/snabbare att bila 20cm än 200cm.

Dörren måste placeras längre mot vänster än i min första ritning pga av en eldstad som annars är i vägen på utsidan av toaletten.

I bilden ovan tycker jag att man får "spelutrymme" vid samtlig inredning. Dock ser jag det som en nackdel att handfatet troligen kommer sticka ut lite i dörrhålet, alternativt att man köper ett handfat som inte är djuparen än 40cm. Har haft så i min förra lägenhet och vet att det är något jag kan leva med. Nu känns det också som om det är den mest acceptabla nackdelen.

Är det ett misstag att lägga toan snett i hörnet sådär?

Angående handukstork så har jag tidigare nästan aldrig använt den för annat än värmen. Tänkte lägga in golvvärme och köra vanliga krokar eller stänger som inte är uppvärmda. På litet utrymme lär man sig prioritera :)

Väggnära brunn är fint men detta är såklart något jag ska diskutera i samråd med hantverkaren och vad han/hon tycker.

Ok, Här kommer filen igen. Hoppas den syns nu....

Tack för tipsen, riktigt snygga. Måste definitivt kolla på dem.

Badrum - översikt v2.png
Skapa konto

Tycker du fått ihop det bra med tanke på förutsättningarna. Satsa på ett mindre djupt handfat som inte sticker ut i öppningen, det tror jag du kommer bli mest nöjd med, annars kommer du störa dig varje gång du ska gå in på toaletten.

Nu får du ju lite mer plats utanför duschen också mot dörren, så sätt en line el liknande på den väggen och se till att duschöppningen är mot samma vägg ;)

Skapa några fasta hyllor ovanför toaletten också i hörnet, något grundare än själva toans utbyggnad?

För egen del så satte jag ett avlopp i golvet för tvättmaskinen, kanske inte görbart hos dig.

Lycka till med renoveringen och hantverksjakten! Och som ett sista tips.. oavsett hur bra det känns med hantverkaren i början... skriv, skriv och skriv ner allt som önskas och offereras. Det kan bli de mest märkliga missförstånd eller argument för galna timmar i slutändan... (yepp, been there too... man lär sig mycket på en renovering ;))

Känner också att jag inte kan vrida ur mycket mera på den yta som finns. Kommer definitivt kolla på smidig handukstork.

Hummingbird, du nämnde tidigare att du limmat upp din INR duschvägg. Kan du utveckla det lite med vilken modell osv, lät som ett intressant alternativ.Har själv kollat på INR men inte sett något om att man kan limma upp dem...

Jag köpte INRs kampanjpaket med väggar, blandare och takdusch. Det är Linc Angel jag har som väggar och att dörrarna kom med "borrfri montering" var standard (man fick dra av pengar på paketpriset annars). Jag tror kampanjen fortfarande är aktiv, kolla på deras sida.

Det limmas upp ett antal plattor per skena, med 2-komponentslim, där varje platta har ett gängat skaft som skenorna sen skruvas mot. Limmet skall härda innan skenorna monteras fast (de sattes på plats men skruvades inte fast innan härdningen var klar). Än så länge sitter mina dörrar fast ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.