487 läst · 11 svar
487 läst
11 svar
Badrumsgolv med låg bygghöjd
Bygger badrum på övervåningen under snedtak. Golvet kommer att rivas ut ner till bjälklaget. Skulle helst vilja få in golvvärme (el), kanske inte för att ge så mycket värme men mer för att torka upp golvet lite snabbare och få en trevligare känsla. Kommer att ställa in ett badkar men ingen dusch. Då det är under snedtak är varje cm värdefull. Hur bygger man ett badrumsgolv, med elgolvvärme, med så liten bygghöjd som möjligt? Både klinker och matta är möjliga val. Det kan vara möjlight att stärka upp bjälklaget, för närvarande cc 50, 45x220.
Jag renoverade badrum uppe och då där var vattenskada runt brunnen så rev jag också ner till bjälklaget.
Börja med golvbrunnen och dess stabila infästning ingenting får svikta även om man står på den.
Fick tips på byggmarknaden att använda som bärande 22 mm golvspånskivor + limma fast golvgips på spånsivan. Det blev väldigt styvt och helt utan svikt.
På golvgipset limmades fast värmekabel.
Efter att kolla att värmekabel har rätt motstånd och inte har jordfel samt att temp givaren går att lätt dra ut och föra in i flexröret, är det dax att flyta golvet så det får fall till brunn från alla håll samtidigt täcks värmekabel och ytan är slät.
Glöm inte tätskiktet.
Färdig golv kommer att vara 40-50 mm över bjälkarna.
Börja med golvbrunnen och dess stabila infästning ingenting får svikta även om man står på den.
Fick tips på byggmarknaden att använda som bärande 22 mm golvspånskivor + limma fast golvgips på spånsivan. Det blev väldigt styvt och helt utan svikt.
På golvgipset limmades fast värmekabel.
Efter att kolla att värmekabel har rätt motstånd och inte har jordfel samt att temp givaren går att lätt dra ut och föra in i flexröret, är det dax att flyta golvet så det får fall till brunn från alla håll samtidigt täcks värmekabel och ytan är slät.
Glöm inte tätskiktet.
Färdig golv kommer att vara 40-50 mm över bjälkarna.
Jag har sett tips om att fälla ner spånskivorna i bjälklagret i andra trådar om badrum med låg takhöjd. Då vinner man 22 mm.
Matta är ju bara några mm tjockt medan klinker + fix blir över 10 mm. Vinst kring 10 mm.
Matta är ju bara några mm tjockt medan klinker + fix blir över 10 mm. Vinst kring 10 mm.
Tack! Ja det är väl base case. Tänker om det finns några tricks man kan göra för att få ner höjden något. Det ska ju inte bli sämre så klart men jag acceptera en något mer komplicerad och tidskrävande konstruktion om jag sparar några cm.L Leif i Skåne skrev:Jag renoverade badrum uppe och då där var vattenskada runt brunnen så rev jag också ner till bjälklaget.
Börja med golvbrunnen och dess stabila infästning ingenting får svikta även om man står på den.
Fick tips på byggmarknaden att använda som bärande 22 mm golvspånskivor + limma fast golvgips på spånsivan. Det blev väldigt styvt och helt utan svikt.
På golvgipset limmades fast värmekabel.
Efter att kolla att värmekabel har rätt motstånd och inte har jordfel samt att temp givaren går att lätt dra ut och föra in i flexröret, är det dax att flyta golvet så det får fall till brunn från alla håll samtidigt täcks värmekabel och ytan är slät.
Glöm inte tätskiktet.
Färdig golv kommer att vara 40-50 mm över bjälkarna.
Ja jag har funderat på det men inte hittat specifik info. Får leta vidare. Tack!BirgitS skrev:
En tanke: Kan man lägga golvvärmeslingorna under golvspånskivorna, fälla ner skivorna i bjälklaget (ev förstärka det lokalt men kortlingar eller liknande? Då borde det bara behövas gips+ flyspackel för fall ovanpå? Går det eller går det inte?
Renoverare
· Skåne
· 8 611 inlägg
Det finns inga genvägar förutom att då strunta i gipsen som omnämns för den är absolut bara onödig.
Man måste ändå flytspackla golvet för fall och elslingor.
Med armering och minimum 12mm flytspackel på 22mm golvspån som ligger på ett 600cc bjälklag så uppnår man tillräcklig böjstyvhet för att kunna lägga klinker.
Vet att det i äldre hus ofta är gjort så att de hakat ur bjälkarna just vid badrum och då har det ofta legat dubbla golvspån och man har fräst ur den övre och skapat fall i den skivan som sedan man lagt matta på.
Dock är det inte tillrådligt att börja kapa ner det som bär upp ovanvåningen utan att man vet att bjälkarna är överdimensionerade, och speciellt inte om man ska ha badkar, om inte man vill sitta därnere och bada en vacker dag.
Golvvärme under golvspån... hoppas du råkade tänka fel nu för det fungerar inte.
Bara köp läget och gör rätt.
Bort med gammalt ner till bjälkarna.
Kortla i bjälklaget så ni kan fästa monteringsplattan för golvbrunnen på ett korrekt sätt.
Lägg ny golvspån på befintligt bjälklag.
Täta alla springor och armera golvet med nät avsett för detta.
Flytspackla ett korrekt fall och med monteringsplattan hamnar brunnen automatiskt 12mm över golvet vilket som sagt är minimimåttet på flytspacklet för att uppnå korrekt böjstyvhet så man kan lägga klinker.
Fuktskydda.
Sätt plattor.
Bada.
Vill man hålla nere höjderna så kan man kanske sätta brunnen i monteringsplattan utan 12mm förhöjning och sedan spackla direkt på golvspånet så man får ett fall mot brunnen men då får man hoppa över golvvärmen.
Man måste ändå flytspackla golvet för fall och elslingor.
Med armering och minimum 12mm flytspackel på 22mm golvspån som ligger på ett 600cc bjälklag så uppnår man tillräcklig böjstyvhet för att kunna lägga klinker.
Vet att det i äldre hus ofta är gjort så att de hakat ur bjälkarna just vid badrum och då har det ofta legat dubbla golvspån och man har fräst ur den övre och skapat fall i den skivan som sedan man lagt matta på.
Dock är det inte tillrådligt att börja kapa ner det som bär upp ovanvåningen utan att man vet att bjälkarna är överdimensionerade, och speciellt inte om man ska ha badkar, om inte man vill sitta därnere och bada en vacker dag.
Golvvärme under golvspån... hoppas du råkade tänka fel nu för det fungerar inte.
Bara köp läget och gör rätt.
Bort med gammalt ner till bjälkarna.
Kortla i bjälklaget så ni kan fästa monteringsplattan för golvbrunnen på ett korrekt sätt.
Lägg ny golvspån på befintligt bjälklag.
Täta alla springor och armera golvet med nät avsett för detta.
Flytspackla ett korrekt fall och med monteringsplattan hamnar brunnen automatiskt 12mm över golvet vilket som sagt är minimimåttet på flytspacklet för att uppnå korrekt böjstyvhet så man kan lägga klinker.
Fuktskydda.
Sätt plattor.
Bada.
Vill man hålla nere höjderna så kan man kanske sätta brunnen i monteringsplattan utan 12mm förhöjning och sedan spackla direkt på golvspånet så man får ett fall mot brunnen men då får man hoppa över golvvärmen.
Tack för tips, ang placering av värmeslingor tänkte jag på tex denna.Paul-Staffanstorp skrev:
Det finns inga genvägar förutom att då strunta i gipsen som omnämns för den är absolut bara onödig.
Man måste ändå flytspackla golvet för fall och elslingor.
Med armering och minimum 12mm flytspackel på 22mm golvspån som ligger på ett 600cc bjälklag så uppnår man tillräcklig böjstyvhet för att kunna lägga klinker.
Vet att det i äldre hus ofta är gjort så att de hakat ur bjälkarna just vid badrum och då har det ofta legat dubbla golvspån och man har fräst ur den övre och skapat fall i den skivan som sedan man lagt matta på.
Dock är det inte tillrådligt att börja kapa ner det som bär upp ovanvåningen utan att man vet att bjälkarna är överdimensionerade, och speciellt inte om man ska ha badkar, om inte man vill sitta därnere och bada en vacker dag.
Golvvärme under golvspån... hoppas du råkade tänka fel nu för det fungerar inte.
Bara köp läget och gör rätt.
Bort med gammalt ner till bjälkarna.
Kortla i bjälklaget så ni kan fästa monteringsplattan för golvbrunnen på ett korrekt sätt.
Lägg ny golvspån på befintligt bjälklag.
Täta alla springor och armera golvet med nät avsett för detta.
Flytspackla ett korrekt fall och med monteringsplattan hamnar brunnen automatiskt 12mm över golvet vilket som sagt är minimimåttet på flytspacklet för att uppnå korrekt böjstyvhet så man kan lägga klinker.
Fuktskydda.
Sätt plattor.
Bada.
Vill man hålla nere höjderna så kan man kanske sätta brunnen i monteringsplattan utan 12mm förhöjning och sedan spackla direkt på golvspånet så man får ett fall mot brunnen men då får man hoppa över golvvärmen.
http://www.ventil.com/admin/sys/getBlob.aspx?admBloID=111956
Har inte undersökt det närmare så vet inte om det funkar i badrum, dessutom är denna vattenburen, vilket iofs skulle gå att lösa i mitt fall men det var kanske inte förstahandsvalet.
Klicka här för att svara