Vår badrumsfläkt har slutat fungera i sommarstugan, tog ut den och ser att det är bränt kretskort (se bild där även modell och artikelnummer mm framgår). Edit: lite otydligt på bilden, men märke är Fresh, modellen heter T100T, artnr 291035. Vad är bäst i detta läge för att få dit en fungerande fläkt igen? Köpa ny fläkt, nytt kretskort? Hur hittar man i så fall rätt modell eller modell som passar? Annan lösning?
/Kristian
 
  • En demonterad badrumsfläkt, märkt Fresh modell T100T, med exponerat och bränt kretskort på en randig duk, med soffa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ny fläkt. Har svårt att tro att du kan få tag på kretskortet som reservdel, iallafall inte till ett pris som är lägre än en ny flökt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Köp ny. Brukar vara standardmått på 10cm i fläktröret.
Fundera på om du ska köpa en med grundventilation och fuktsensor. Alt kallrasskydd ifall den är monterad på väggen
 
N naikon skrev:
Köp ny. Brukar vara standardmått på 10cm i fläktröret.
Fundera på om du ska köpa en med grundventilation och fuktsensor. Alt kallrasskydd ifall den är monterad på väggen
Detta fick mig att undra -eftersom jag inte vet- om kallrasskydd på en takfläkt är onödigt?
 
Fario Fario skrev:
Detta fick mig att undra -eftersom jag inte vet- om kallrasskydd på en takfläkt är onödigt?
Enligt anvisningarna på alla badrumsfläktar så ska man inte ha kallrasskydd när de är monterade i taket. Men jag vet inte exakta anledningen
 
H hempularen skrev:
Köp ny fläkt. Har svårt att tro att du kan få tag på kretskortet som reservdel, iallafall inte till ett pris som är lägre än en ny flökt.
Ok, tack för svar. Skulle en sån här fungera? Diametern på den förra fläkten (den på bilden) är 96mm
 
N naikon skrev:
Enligt anvisningarna på alla badrumsfläktar så ska man inte ha kallrasskydd när de är monterade i taket. Men jag vet inte exakta anledningen
Har inte ens tänk på den saken men hittade detta:
Skärmdump av en text som handlar om när kallrasskydd ska användas, med en mening som är markerad och tipsar om installation vid vägggenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En kopplad :) fråga: När jag kopplade ur fläkten satt det tre kablar som var fästa i den: en blå, en brun och en vit. Fläkten är kopplad till en strömbrytare. Vad är troligen dessa olika kablar om fläkten installerades 2006? Förstår inte varför det är mer än 2 kablar eftersom det inte verkar krävas jordning i dessa fläktar. Förklara gärna ingående- jag har vissa fysikkunskaper inom ellära i allmänhet (gymnasium, natur) men har inte mer än grundläggande kunskap hur el är draget i ett hem :)
 
baltaxy baltaxy skrev:
En kopplad :) fråga: När jag kopplade ur fläkten satt det tre kablar som var fästa i den: en blå, en brun och en vit. Fläkten är kopplad till en strömbrytare. Vad är troligen dessa olika kablar om fläkten installerades 2006? Förstår inte varför det är mer än 2 kablar eftersom det inte verkar krävas jordning i dessa fläktar. Förklara gärna ingående- jag har vissa fysikkunskaper inom ellära i allmänhet (gymnasium, natur) men har inte mer än grundläggande kunskap hur el är draget i ett hem :)
Den har eftergångstimer, därför har den två anslutningar till ström och en nolla.
Den ena är ström direkt, den andra kommer från belysningen.

Anslutningsschema för Fresh F100 T och F100 TH fläktar med beskrivning av eftergångstid, anslutningar till ström och tvångskoppling via strömbrytare SV1 och SV2.
 
D Dilato skrev:
Den har eftergångstimer, därför har den två anslutningar till ström och en nolla.
Den ena är ström direkt, den andra kommer från belysningen.
Modellen heter T100T och inte F100T, men det är kanske samma svar ändå? Hittar ingen dokumentation för T100T. Modell T100T av Fresh AB med artikelnummer 291035, IP44, 220-240V, 50Hz, 15W. En varningsetikett anger att strömmen ska kopplas bort innan skyddskåpan tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är väl i princip samma, men typ 10 år nyare.

Hur fungerade den, gick fläkten efter att man släckt lampan?

Bolaget finns ju, så bara ett kontakta dom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.