Vår badrumsfläkt har slutat fungera i sommarstugan, tog ut den och ser att det är bränt kretskort (se bild där även modell och artikelnummer mm framgår). Edit: lite otydligt på bilden, men märke är Fresh, modellen heter T100T, artnr 291035. Vad är bäst i detta läge för att få dit en fungerande fläkt igen? Köpa ny fläkt, nytt kretskort? Hur hittar man i så fall rätt modell eller modell som passar? Annan lösning?
/Kristian
/Kristian
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Köp ny fläkt. Har svårt att tro att du kan få tag på kretskortet som reservdel, iallafall inte till ett pris som är lägre än en ny flökt.
En kopplad fråga: När jag kopplade ur fläkten satt det tre kablar som var fästa i den: en blå, en brun och en vit. Fläkten är kopplad till en strömbrytare. Vad är troligen dessa olika kablar om fläkten installerades 2006? Förstår inte varför det är mer än 2 kablar eftersom det inte verkar krävas jordning i dessa fläktar. Förklara gärna ingående- jag har vissa fysikkunskaper inom ellära i allmänhet (gymnasium, natur) men har inte mer än grundläggande kunskap hur el är draget i ett hem
Den har eftergångstimer, därför har den två anslutningar till ström och en nolla.baltaxy skrev:En kopplad fråga: När jag kopplade ur fläkten satt det tre kablar som var fästa i den: en blå, en brun och en vit. Fläkten är kopplad till en strömbrytare. Vad är troligen dessa olika kablar om fläkten installerades 2006? Förstår inte varför det är mer än 2 kablar eftersom det inte verkar krävas jordning i dessa fläktar. Förklara gärna ingående- jag har vissa fysikkunskaper inom ellära i allmänhet (gymnasium, natur) men har inte mer än grundläggande kunskap hur el är draget i ett hem
Den ena är ström direkt, den andra kommer från belysningen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behövs kallrasskydd vid kontinuerlig badrumsfläkt - självdrag
Miljö & Hälsa -
Installerade badrumsfläkt - nu luktar det
Ventilation -
Pax Calima badrumsfläkt snurrar bara ett par sekunder.
Ventilation -
Badrumsfläkt som snurrar hela tiden.
Ventilation -
Vilken badrumsfläkt för kontinuerligt drift?
Ventilation