Jag förenklar mitt inlägg angående el för nära duschen (igen orkade väl läsa det) och går rakt på sak
http://forum.byggahus.se/el/78700-el-foer-naera-duschen.html
Jag har strömbrytare samt amatur som ligger i zon2 med duschdraperi som enda skydd.
Om jag förstår det hela rätt så är det IP24 och om jag fixar bättre stänkskydd så är det IP21.
Frågan är då vad som godkänns som bättre skydd? Är det en duschvägg? VIlken höjd? Vilken bredd?
Sedan undrar jag vad som är normal skyddsklass på vanlig badrumslysrörsamaur som ligger ovanpå badrumsskåp. Klarar den inte ens IP21 så är det ju ingen mening. Eller finns det t.o.m. amaturer som ligger på IP24?
I en annan tråd så såg jag att man kunde bygga om sin infällda strömbrytare till IP44. Vart hittar man sådant material?
http://forum.byggahus.se/el/78700-el-foer-naera-duschen.html
Jag har strömbrytare samt amatur som ligger i zon2 med duschdraperi som enda skydd.
Om jag förstår det hela rätt så är det IP24 och om jag fixar bättre stänkskydd så är det IP21.
Frågan är då vad som godkänns som bättre skydd? Är det en duschvägg? VIlken höjd? Vilken bredd?
Sedan undrar jag vad som är normal skyddsklass på vanlig badrumslysrörsamaur som ligger ovanpå badrumsskåp. Klarar den inte ens IP21 så är det ju ingen mening. Eller finns det t.o.m. amaturer som ligger på IP24?
I en annan tråd så såg jag att man kunde bygga om sin infällda strömbrytare till IP44. Vart hittar man sådant material?
Btrf armaturen kan man klara sig med IP21 om hela armaturen sitter minst 1.5m över golvet. Annars ska det vara IP44.
Installationsströmställare för över huvud taget inte sitta i område 1 eller 2. Eventuellt kan du kanske få tag i en strömbrytare med högre skyddsklassning eller montera en fast skiljevägg som skärmar av väggen där strömbrytaren sitter. Skiljevägg går från golv till tak. Avståndet från duschhuvudet till gränsen för område 3 på skiljeväggen är 1,2m, dvs mätt från duschhuvudet mot änden på skiljeväggen runt änden vidare mot väggen som skiljeväggen ansluter mot. Var det förståligt?
Installationsströmställare för över huvud taget inte sitta i område 1 eller 2. Eventuellt kan du kanske få tag i en strömbrytare med högre skyddsklassning eller montera en fast skiljevägg som skärmar av väggen där strömbrytaren sitter. Skiljevägg går från golv till tak. Avståndet från duschhuvudet till gränsen för område 3 på skiljeväggen är 1,2m, dvs mätt från duschhuvudet mot änden på skiljeväggen runt änden vidare mot väggen som skiljeväggen ansluter mot. Var det förståligt?
Jag blir lite osäker på hur du mäter.pefo skrev:Btrf armaturen kan man klara sig med IP21 om hela armaturen sitter minst 1.5m över golvet. Annars ska det vara IP44.
SÅ här ser det ut:
MIn amatur sitter 1,8m över golvet. Duger det då med IP21 även om det bara är duschdraperi?pefo skrev:
Amaturen är inkopplad i dosa (ser ut som vanlig kulo) mellan draperiet och amaturen. Duger det med IP44 där eller får den överhuvudtaget inte vara där?
Nu tror jag att det börjar klarna.
I mitt fall så är det alltså ZON1 i en cirkel runt duschhuvudet på 60cm och sedan ZON2 mellan 60cm-120cm radie.
Stämmer det?
I så fall kan jag köra IP21 på amaturen i zon2 och strömbrytaren hamnar i zon3 (vad gäller då?)
Om jag monterar en skiljevägg så skulle jag kunna få räkna avståndet till strömbrytaren ytterligare några cm då det blir en omväg (via kanten på väggen) om jag förstår rätt.
Eller tänker jag helt fel? Duschen är ju löstagbar med slang och rent teoretiskt så skulle jag kunna lossa den och spruta vatten rätt i amaturen (nu snackar vi väl IPx6 minst)
I mitt fall så är det alltså ZON1 i en cirkel runt duschhuvudet på 60cm och sedan ZON2 mellan 60cm-120cm radie.
Stämmer det?
I så fall kan jag köra IP21 på amaturen i zon2 och strömbrytaren hamnar i zon3 (vad gäller då?)
Om jag monterar en skiljevägg så skulle jag kunna få räkna avståndet till strömbrytaren ytterligare några cm då det blir en omväg (via kanten på väggen) om jag förstår rätt.
Eller tänker jag helt fel? Duschen är ju löstagbar med slang och rent teoretiskt så skulle jag kunna lossa den och spruta vatten rätt i amaturen (nu snackar vi väl IPx6 minst)
Här finns en bra förklaring på zonerna.
http://www.badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipzoner
http://www.badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipzoner
Enklast, ta ett snöre, 1.2m långt och fäst det i en punkt som motsvarar duschhuvudet i vertikalplanet. Allting som snöret når fram till är zon 2. Har du en skiljevägg och drar snöret runt hörnet så är också zon 2 överallt dit snöret når.e3henri skrev:
Som din ritning ser ut så är strömbrytaren vid dörren inget problem. I ditt ursprungliga inlägg lät det som det satt närmare dushhuvudet. Btrf belysningen set till att rätt kabel och rätt dosor (IP44) används så ska det säkert bli OK även där.
Tack så jättemycket för hjälpen. Jag har varit så orolig för att jag måste bygga om hela badrummet.pefo skrev:Enklast, ta ett snöre, 1.2m långt och fäst det i en punkt som motsvarar duschhuvudet i vertikalplanet. Allting som snöret når fram till är zon 2. Har du en skiljevägg och drar snöret runt hörnet så är också zon 2 överallt dit snöret når.
Som din ritning ser ut så är strömbrytaren vid dörren inget problem. I ditt ursprungliga inlägg lät det som det satt närmare dushhuvudet. Btrf belysningen set till att rätt kabel och rätt dosor (IP44) används så ska det säkert bli OK även där.
Då blir det till att byta ut den silikontätade kulodosan och gummikabeln mellan dosan och amaturen.
Jag ska nog byta strömbrytare till en bättre modell också. Den nuvarande har utvändiga skruvar och endast klämfästen för kablarna.
Liknande trådar
-
IP44 badrumselement?
Värme allmänt -
Bästa vintergröna/städesgröna häckväxten för zon2
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Extra förstärkare i zon2 i multiroom-lösning
Teknik -
badrumselement utan jord?
Frågor och svar om el och teknik -
ratten till badrumselementet har pajat sitter inte kvar på pinnen. Tång enda lösning?
El