Hej

Detta är smått ironiskt men jag har tidigare bytt ut en helt ny Hans Grohe blandare på garanti då jag hävdade att det var fel på den då den gick trögt i spaken i olika vinklar efter bara 1 års användning.

Vi fick en exakt likadan kran utbytt och nu 1 år senare har det blivit samma sak igen. Vi har givetvis städat badrummet med vanlig rengöringsapray och även lite på kranen. Har hört att detta ska vara en anledning till att kranen kan börja gå trögt, men jag tycker det låter helt sjukt att man inte kan städa en kran i ett badrum. Kan detta verkligen stämma och vad ska vi isf göra?

G Grazi skrev:
.....bytt ut en helt ny Hans Grohe blandare på garanti då jag hävdade att det var fel på den då den gick trögt i spaken i olika vinklar efter bara 1 års användning.
Helt ny? 😉

K Kane skrev:
Helt ny? 😉
Ja såklart, hämtade den första i butik. Alltså det har gått bra tills vi använde rengöringsapray. Hur kan det vara så känsligt isf? Ska man smörja in med fett?

G Grazi skrev:
Ja såklart, hämtade den första i butik. Alltså det har gått bra tills vi använde rengöringsapray. Hur kan det vara så känsligt isf? Ska man smörja in med fett?
Reagerade på "efter bara 1 års användning." Fick inte ihop det med "helt ny".
Vad är det för spray ni använder? Stod det något om rengörning i manualen?
Kranar brukar bli trögare genom åren men inte efter bara ett.

K Kane skrev:
Reagerade på "efter bara 1 års användning." Fick inte ihop det med "helt ny".
Vad är det för spray ni använder? Stod det något om rengörning i manualen?
Kranar brukar bli trögare genom åren men inte efter bara ett.
Vi använde Cif Cleanboost power & shine bathroom.

Jag får väl köpa en ny blandare, men känns konstigt efter så kort tid. Kommer aldrig mer köpa något från Hans Grohe iaf med nu 2 blandare på 1år som blivit tröga i vredet.

Själva blandarmekanismen brukar finnas som reservdel. Har du kollat upp detta?

E etompau skrev:
Själva blandarmekanismen brukar finnas som reservdel. Har du kollat upp detta?
Jo ja vet att det finns faktiskt, men jag tycker det är konstigt att behöva byta det på en så ung blandare, fick den i februari tom ser jag nu. Speciellt när detta nu skett 2 gånger

Delarna kan ju inte gå sönder av lite rengöringsmedel som heller INTE är slipande med några korn mm.

Kanske inte beror på rengöringsmedlet. Låter som hårt vatten

G Grazi skrev:
Jo ja vet att det finns faktiskt, men jag tycker det är konstigt att behöva byta det på en så ung blandare, fick den i februari tom ser jag nu. Speciellt när detta nu skett 2 gånger

Delarna kan ju inte gå sönder av lite rengöringsmedel som heller INTE är slipande med några korn mm.
Ja något är fel om den blir trög efter så pass kort tid. En blandare ska funka perfekt under decennier imho.

K krambriw skrev:
Kanske inte beror på rengöringsmedlet. Låter som hårt vatten
Ja så kan det ju vara, men vi har en annan blandare i huset som går jättefint.

Är det också Grohe (är ju högkvalitativa)? Vissa blandare kan ju vara känsligare än andra beroende på konstruktionen. Har ni lossat på ratten och kollat om det även är käglan som går trögt?

K krambriw skrev:
Är det också Grohe (är ju högkvalitativa)? Vissa blandare kan ju vara känsligare än andra beroende på konstruktionen. Har ni lossat på ratten och kollat om det även är käglan som går trögt?
Menar du den andra som går fint? Den är en Gustavsberg som suttit i huset sen tidigare ägare

Jag får lossa och kolla, men det är inte så att alla blandare är insmorda från början så har rengöringssprayen löst upp det? Tänkte om man kan smörja in den på nytt

MIn uppfattning är att smörjmedel (silikon) brukar sitta innanför en tätning (o-ring) i käglan just för att förhindra att den ska börja gå trögt. Men om du har hårdare vatten tex mycket kalk, så kanske den blir trög med tiden ändå. Genom att lossa på själva vredet kan man försöka bedöma om det är axeln som går trögt att vrida eller om det kanske är just vredet som det är problem med

Vi har haft olika fabrikat genom åren; FMM, Mora, Grohe och Tapwell. Våra Tapwell tycker jag började kärva tidigare än dom andra och jag tycker att alla dom efter ett tag blir tröga, en hade även svårt att stänga helt, fortsatte att droppa så jag fick byta käglan/insatsen en gång efter ett antal år. Dom är inte riktigt värda priset, mera om man lockas av smak och känsla för design

Vår enda kvarvarande FMM badkarsblandare som nu är mer än 30 år, blev trög efter ett antal år och är numera jättetrög och borde bytas ut. Alla våra Grohe fungerar väldigt bra trots att dom också nu är flera år gamla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.