1 610 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Badrumsbesiktning trots privatbyggt
Hej!
Går i tankarna om att göra badrummet själv eller inte. Hittade denna tjänst där en extern firma kan besikta badrummet före, under och efter byggnation i en så kallad trestegsbesiktning. Är det någon här som har erfarenhet av att besikta privatbyggda badrum? Går det att erhålla ett våtrumscertifikat via denna väg? Dvs, någon annan kliver in och "godkänner" mitt arbete. Termen "fackmanna mässigt" utfört är väldigt flytande och i händelse av en fuktskada vill jag någonstans ha säkrat upp mig mot bostadsrättsförening samt försäkringsbolag. Jag har kollat med både föreningen och försäkringsbolaget och det ända som gäller är att det är byggt enligt "branschregler". Om man däremot letar tillräckligt länge hittar man alltid något fel. Hur har ni som gjort badrum säkrat upp er i händelse av fel?
Med vänlig hälsning,
Uther
Går i tankarna om att göra badrummet själv eller inte. Hittade denna tjänst där en extern firma kan besikta badrummet före, under och efter byggnation i en så kallad trestegsbesiktning. Är det någon här som har erfarenhet av att besikta privatbyggda badrum? Går det att erhålla ett våtrumscertifikat via denna väg? Dvs, någon annan kliver in och "godkänner" mitt arbete. Termen "fackmanna mässigt" utfört är väldigt flytande och i händelse av en fuktskada vill jag någonstans ha säkrat upp mig mot bostadsrättsförening samt försäkringsbolag. Jag har kollat med både föreningen och försäkringsbolaget och det ända som gäller är att det är byggt enligt "branschregler". Om man däremot letar tillräckligt länge hittar man alltid något fel. Hur har ni som gjort badrum säkrat upp er i händelse av fel?
Med vänlig hälsning,
Uther
Välkommen till forumet.
Jag har ingen erfarenhet av tjänsten du länkar till, men jag har byggt flera badrum i egen regi.
Mina tips är:
-Följ tillverkarens instruktioner kring montage av tätskikt.
-Dokumentera genom att ta bilder vid varje moment.
-Köp komplett tätskikt och fix/fog från samma tillverkare.
-Se till att du har ett försäkringsbolag som godkänner egenbyggda våtrum.
Jag har ingen erfarenhet av tjänsten du länkar till, men jag har byggt flera badrum i egen regi.
Mina tips är:
-Följ tillverkarens instruktioner kring montage av tätskikt.
-Dokumentera genom att ta bilder vid varje moment.
-Köp komplett tätskikt och fix/fog från samma tillverkare.
-Se till att du har ett försäkringsbolag som godkänner egenbyggda våtrum.
Besiktningen ersätter inte ett Kvalitétsdokument som du får av en certifierad kakelsättare.U Uther skrev:Hej!
Med vänlig hälsning,
Uther
Gör du de själv, ta bilder spara alla kvitton använd produkter från en tillverkare. o h följ anvisningarna. Inga tummar mitt I näven så skall de nog gå bra.
Jag håller inte med tidigare inlägg, visst så räcker redig dokumentation men om du missat eller missuppfattat något i reglerna så hjälper inte den.
Jag hade sett besiktningsmannen som ett kvitto för att jag gjort rätt, sen är det ändå din dokumentation som styrker det vid eventuell skada.
Jag hade sett besiktningsmannen som ett kvitto för att jag gjort rätt, sen är det ändå din dokumentation som styrker det vid eventuell skada.
Liknande trådar
-
Badrumsbesiktning istockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Slår i rören trots tryckstötdämpare?
Vatten & Avlopp -
Parkeringsavgifter och begränsning av tillgängligare trots servitut.
Juridik -
Blandare droppar trots bytt insats
Vatten & Avlopp -
Laddstation blinkar blått trots <10 Ohm (Automower 430X)
Robotgräsklippare