Hej!
Jag ska snart påbörja renoveringen av mitt badrum som är under konstruktion. Jag har kollat igenom GVK, BKR branchregler och tolkar följande:
VÄGG:
1. OSB skiva är godkänt att använda sig av understa lagret mot isolering?
2. Våtrumsgips i duchutrymme samt utanför 80 cm. (VÅTZON 1)
3. Sätta Hörnband/Tätband och manschetter runt brunn och liknande (t.ex. rör från duschen)
4. Applicera Primerskiktet
5. (Applicera någon typ av lack? (Ett specifikt typ av våtrumslack så att tätskiktet ska fastna.) - Eller löser primern detta?
6. Applicera tätskikt (Rullande/flytande) 3 omgångar tills man har uppnåt målet att det är 'hermetiskt tätt'
7. Förspackla och sedan spackla igen för att sätta kakel
GOLV:
1. Sätta en 'Ceminwood' golvskiva
2. Täta till kanter/springor i golvet med fogspruta och silikon. (Där flytspackel kan läcka ned)
3. (Igen - samma som ovan) Sätta hörnband/Tätband och manschetter runt brunn och liknande (t.ex. rör från duschen)
3. Applicera någon typ av lack? (Ett specifikt typ av våtrumslack så att tätskiktet ska fastna.)
4. Tätskikt minst 3 rullningar (Flytande)
5. Förspackla och sedan spackla igen för att sätta klinker
ÖVRIGT:
* Kommer ha vanligt gips på tak och en lutning på 7-20 mm med en brunn som är 20 cm ut från vägg.
* CC60 enligt svensk byggstandard (?)
Har jag missat något? Eller har någon synpunkter?
Jag ska snart påbörja renoveringen av mitt badrum som är under konstruktion. Jag har kollat igenom GVK, BKR branchregler och tolkar följande:
VÄGG:
1. OSB skiva är godkänt att använda sig av understa lagret mot isolering?
2. Våtrumsgips i duchutrymme samt utanför 80 cm. (VÅTZON 1)
3. Sätta Hörnband/Tätband och manschetter runt brunn och liknande (t.ex. rör från duschen)
4. Applicera Primerskiktet
5. (Applicera någon typ av lack? (Ett specifikt typ av våtrumslack så att tätskiktet ska fastna.) - Eller löser primern detta?
6. Applicera tätskikt (Rullande/flytande) 3 omgångar tills man har uppnåt målet att det är 'hermetiskt tätt'
7. Förspackla och sedan spackla igen för att sätta kakel
GOLV:
1. Sätta en 'Ceminwood' golvskiva
2. Täta till kanter/springor i golvet med fogspruta och silikon. (Där flytspackel kan läcka ned)
3. (Igen - samma som ovan) Sätta hörnband/Tätband och manschetter runt brunn och liknande (t.ex. rör från duschen)
3. Applicera någon typ av lack? (Ett specifikt typ av våtrumslack så att tätskiktet ska fastna.)
4. Tätskikt minst 3 rullningar (Flytande)
5. Förspackla och sedan spackla igen för att sätta klinker
ÖVRIGT:
* Kommer ha vanligt gips på tak och en lutning på 7-20 mm med en brunn som är 20 cm ut från vägg.
* CC60 enligt svensk byggstandard (?)
Har jag missat något? Eller har någon synpunkter?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Nja, jag ser en del tveksamheter här.
Tex.
Gäller det väggar med skivor och reglar så får du inte ha ett rollat (vätskebaserat) tätskikt, då ska det vara duk.
Våtrumsgips är inte längre ett krav
Tex.
Gäller det väggar med skivor och reglar så får du inte ha ett rollat (vätskebaserat) tätskikt, då ska det vara duk.
Våtrumsgips är inte längre ett krav
1. Skulle kört 15mm plyfa istället.
2. Vanlig gips är godkänt.
3. Manchetter och det kommer oftast efter folien.
4.
5. På skivor ska det va folie.
6. Förspackla? Man sätter bara som vanligt, inget före.
Golv, se ovan.
CC30 är standard i tak.
2. Vanlig gips är godkänt.
3. Manchetter och det kommer oftast efter folien.
4.
5. På skivor ska det va folie.
6. Förspackla? Man sätter bara som vanligt, inget före.
Golv, se ovan.
CC30 är standard i tak.
Som jag har förstått det är det ökat risk för mögel med duk/väv som våtrumskikt (Understa lagret) då badrummet får svårt att andas.G Gabbe1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Även rollade tätskikt är täta. Badrum ventileras genom att de har tilluft under dörren och frånluftsfläkt eller liknande. Vad menar du med att badrum ska andas?H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Rollade tätskikt på träkonstruktion är inte tillåtna eftersom det är stor risk för att tätskiktet spricker i hörn och vinklar i och med att trämaterial rör på sig dvs. det blir rörelser i hörn och vinklar.
Tillägg:
Du behöver också läsa branschreglerna från Säker vatten.
Ok, så ni rekommenderar att man bör använda sig av väv/duk i duschutrymmet istället för flytande? Detta gäller golv/vägg i just våtzon 1?BirgitS skrev:Även rollade tätskikt är täta. Badrum ventileras genom att de har tilluft under dörren och frånluftsfläkt eller liknande. Vad menar du med att badrum ska andas?
Rollade tätskikt på träkonstruktion är inte tillåtna eftersom det är stor risk för att tätskiktet spricker i hörn och vinklar i och med att trämaterial rör på sig dvs. det blir rörelser i hörn och vinklar.
Tillägg:
Du behöver också läsa branschreglerna från Säker vatten.
"Du behöver också läsa branschreglerna från Säker vatten."
Jag har anlitat VVS företag som hanterar rördragning och vatten-tillförelse. Behöver jag fortsatt läsa de branchreglerna?
/P
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Man ska använda godkänt foliesystem i hela badrummet när underlaget inte är en massiv konstruktion och det senare är betong, lättbetongblock och liknande som inte kan röra sig beroende på temperatur, fuktighet etc. Det tycker jag framgår väldigt klart i branschreglerna.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Ok, så ni rekommenderar att man bör använda sig av väv/duk i duschutrymmet istället för flytande? Detta gäller golv/vägg i just våtzon 1?
"Du behöver också läsa branschreglerna från Säker vatten."
Jag har anlitat VVS företag som hanterar rördragning och vatten-tillförelse. Behöver jag fortsatt läsa de branchreglerna?
/P
Vad i branschreglerna har fått dig att tro att du kan använda rollat tätskikt på träkonstruktion?
Sen kan det vara bra att tänka på att företagen brukar använda foliesystem även på massiv konstruktion eftersom sådana är reparerbara och inte hela badrummet måste göras om för att det blir en liten skada någonstans.
Du bör förstås veta vad VVS-företaget ska göra så att du kan kolla att de gör rätt samt vad i deras branschregler som påverkar det du ska göra.
BirgitS skrev:Man ska använda godkänt foliesystem i hela badrummet när underlaget inte är en massiv konstruktion och det senare är betong, lättbetongblock och liknande som inte kan röra sig beroende på temperatur, fuktighet etc. Det tycker jag framgår väldigt klart i branschreglerna.
Vad i branschreglerna har fått dig att tro att du kan använda rollat tätskikt på träkonstruktion?
Sen kan det vara bra att tänka på att företagen brukar använda foliesystem även på massiv konstruktion eftersom sådana är reparerbara och inte hela badrummet måste göras om för att det blir en liten skada någonstans.
Du bör förstås veta vad VVS-företaget ska göra så att du kan kolla att de gör rätt samt vad i deras branschregler som påverkar det du ska göra.
Jag tolkar detta som att det får vara VÄV/VÅTRUMSFOLIEi zon 1 och i zon 2 går det att ha vätskeflytande tätskik?
Se bild nedan: Jag tolkar nedan att flytande tätskikt i zon 2 för skivkonstruktion(Träd) är godkänt. Eller tolkar jag fel? Källa BKR_BBV_branschregler_2021 med länk under bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källa:
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Tack, det hade jag missat. Men det är väl rätt komplicerat att byta system mitt på väggen om man ska vara säker på att det blir tätt emellan. Man blir också uppbunden så att man inte kan byta dusch mot badkar eller tvärtom utifall att behoven ändras med tiden.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Jag tolkar detta som att det får vara VÄV/VÅTRUMSFOLIEi zon 1 och i zon 2 går det att ha vätskeflytande tätskik?
Se bild nedan: Jag tolkar nedan att flytande tätskikt i zon 2 för skivkonstruktion(Träd) är godkänt. Eller tolkar jag fel? Källa BKR_BBV_branschregler_2021 med länk under bilder
[bild]
Källa:
[länk]
Är det stor prisskillnad eftersom du vill ha ett rollat system?
Det finns ju fördelar med foliesystemen.
Der är bara att avsluta folien där den får sluta sen köra rollat ev med en remsa över avslutet.
Men hur stort badrum har du? Kan inte måtten men duschen är väl 90x90 kanske? Sen ska du vara en bit utanför det, säg att du är på 150cm, ska du då snåla in på 1kvm folie på den väggen (om badrummet är 2x2m vilket är ganska normalt) sen ska alltid yttervägg vara folie, så det blir inte många kvm folie du sparar in på...
Har för mig att det är typ 10-20% dyrare / kvm med folie än med rollat
Men hur stort badrum har du? Kan inte måtten men duschen är väl 90x90 kanske? Sen ska du vara en bit utanför det, säg att du är på 150cm, ska du då snåla in på 1kvm folie på den väggen (om badrummet är 2x2m vilket är ganska normalt) sen ska alltid yttervägg vara folie, så det blir inte många kvm folie du sparar in på...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Det är tom. 1 m utanför duschplatsen som är våtzon 1, om den inte avgränsas av en fast duschvägg som går ända upp i tak. Hela golvet också förstås.nino skrev:Men hur stort badrum har du? Kan inte måtten men duschen är väl 90x90 kanske? Sen ska du vara en bit utanför det, säg att du är på 150cm, ska du då snåla in på 1kvm folie på den väggen (om badrummet är 2x2m vilket är ganska normalt) sen ska alltid yttervägg vara folie, så det blir inte många kvm folie du sparar in på...
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nybyggd tvättstuga inkl. badrum - måla tak? Våtrumsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bygga badrum med våtrumsskiva - kostnad och steg för steg
Artikelkommentarer -
Fibo-Trespo/BerryAlloc våtrumsskivor i badrum - Vilken WC fixtur?
Badrum -
Badrumsrenovering - FIBO våtrums panel
Badrum -
Renovera badrum själv - våtrumsmatta
Badrum