Hej

Första året i huset är precis avklarat och även det mesta med takbytet. En av de saker som återstår är att återställa/fixa ventilationen till badrum+toaletten och här är jag i behov av lite tips och hjälp.

OBS! Det blev ett lite långt inlägg, men det jag mest behöver hjälp med är val av motor och ffa. hur man löser styrningen (punkt 2 och 3). Tack på förhand för tips och hjälp!

Hus med röda markeringar som visar den planerade ventilationen för bad och toalett genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutsättningar:
Enplanshus med källare, taklutning 22°. Rummen på entreplan (=övre plan)

(B)adrum om ca 1,6x2,3m utan tilluft (60-tals fönster u. spaltventil och rel. tät falsad badrumsdörr där det nog inte kommer in tillräckligt med överluft) med tallriksventil i undertaket (22 mm spontad plank under takstolarna)

Liten (T)oalett vägg-i-vägg om ca 0,8x1,4 med tallriksventil i taket och tilluft via "hål i väggen" med en tallriksventil. Lika "tät" falsad dörr utan spec. mycket överluftsflöde.

Tidigare var det självdrag, till vardera tallriksventil gick isolerade fyrkantiga eternitrör i princip rätt upp genom taket på framsidan. När jag la om taket under sensommar/höst har jag rensat bort alla eternitrör och satt ventilationshuv (se länk nedan) för badrum+toa på baksidan av garagetaket (rensa framsidan för ev. solcellsanläggning där senare).

Min idé/tanke är att sätta 125-stoser enl. länk i sponten över tallriksventilerna, 125-spirorör med isolering runt (isolerstrumpa vettigt här?) från Toa och sen koppla ihop Bad med T-rör, fortsätta snett upp genom takstolarna till garagedelens vind, svänga bakåt, kanalfläkt med någon styrning (se frågor) och sen ut genom redan monterad vent.huv enl. länk nedan.

Länkar:
Vent.huv: https://www.benders.se/sortiment/tak/ventilation-genomforing/ventilationshuv-palema/
Stos: https://ventilation.se/tak-och-vaggstos-125.htm
Fläkt (typ): https://ventilation.se/kanalflakt-125c.htm

Frågor:
  1. Är grundtanken en vettig lösning, eller bör jag tänka om helheten eller någon del? Tips/att tänka på? Eller kan det funka med självdrag även fortsättningsvis?

2. Fläkt (tips): Jag frågade på bygghandeln, de föreslog en kanalfläkt av typ den som är länkad. Är det ett bra typval? Man brukar få vad man betalar för, så just den länkade är kanske inte den bästa – tips? (se även styrning nedan).
    i. AC el. EC? För- och nackdelar?
    ii. Andra fläktalternativ som är bättre?

3. Styrning (tips på lösning och material?):
    Jag vet inte vad som finns och hur svårt/dyrt det är att få till det, tänker mig två varianter på styrning:
    A. Fläkten bör alltid gå på något grundsug (dock ställbart någonstans så att man kan justera in) tänker jag mig
    B. Huvudspåret därutöver är väl styrning så att suget ökar (till ställbar nivå?) om
    a. Fukthalten ökar i badrum (dusch igång t.ex.) Avslutas när fukthalt åter är under gräns (ställbart?)
    b. Lampa tänds i något av utrymmen? Alt. Rörelsevakt (inte alltid man tänder lyset på sommaren eller natten).
    *. Dessa givare bör ha timer-fördröjning innan den slås av (inställningsbart?) så att fläkten fortsätter gå mer ett tag efter man släckt/gått ifrån
    c. Tips? Annat att tänka på här?

C. Budgetstyrning(?) är väl att ha en extra brytare/timerknapp i vardera utrymme, som sätter på en högre fart på fläkten i ex. 30 min. om någondera timer är igång.
    D. Andra förslag/alternativ?

4. Ev. ljuddämpning – vet inte hur mycket en fläkt i denna typ av lösning hörs, varken bakvägen ner i röret, via vinden ner i huset i övrigt eller ut genom tak/huv. Behövs någon särskild ljuddämpning på röret? Runt fläkten?

5. Vill helst ha underhållsfritt – behöver denna typ av kanal någon renslucka el. dyl? Eller är det bara att köra på år efter år?

6. Tänkte att man borde kunna styra hur mycket det suger från Bad resp. toa genom hur mycket man öppnar tallriksventilerna – behövs något spjäll på vinden för grovinställning också?

7. Antar att man bör fräsa upp lite i karmen över dörren för att få till överluftsflöde – tips på storlek? Både Bad och Toa eller bara Bad (toa har friskluftsintag så det lär väl suga mest därifrån om man inte stänger till den)

Redigerat:
1, ser vettigt ut, du kanske även skulle haft ett grundflöde på 10l/s i köket? om du inte har denna funktion i spisfläkten.

2, Jag tycker EC-fläkt är bra, både för mycket enkel inställning av flöde, låg ljudnivå samt låg energiförbrukning, men den är ju lite dyrare.

3, Med en EC-fläkt kan du styra steglöst 0-10v om du köper till en regulator kan du dra ner den till lämplig plats inne och styra den hur du vill.
https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm
https://ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-steglos.htm
Men om det var jag skulle jag bara ställa in rätt flöde och aldrig röra detta igen, detta kan göras direkt på EC-fläkten, du vill ju ventilera villan, finns ingen anledning att styra detta, möjligtvis att man kan dra ner lite vintertid om det drar kallt, eller dra på max om många ska duscha efter varandra.

4, du kan sätta en ljuddämpare före fläkten

5, nä, du kan alltid komplettera med renslucka om 20år när det ska rensas, eller bara skruva isär rören.

6, använd frånluftsventiler, inte tallriksventiler, vore bäst om du kan ta dit någon som mäter och ställer in ventilerna så du får rätt balans mellan rummen.

7. ja, se till att du har överluft vid dörren, nån cm springa över eller under. både bad och toa, sätt igen friskluftsintaget, så att luften dras från angränsande rum istället, bättre att luften kommer in genom ventiler i vardagsrum/sovrum, passa på att se över tilluften i dessa rum.

• Gilla
Effell
  • Laddar…
Några tankar.
125 rör är vettigt, ta inte mindre för det kommer väsnas mer.

Isolera alla rör som går genom kalla utrymmen, annars kommer du få kondensproblem. Ex. ett par varv med 30mm nätmatta.

Att få ut en ventil till i köket eller vardagsrummet känns vettigt när du ändå håller på.
Spjäll på vinden är onödigt komplicerat för det här systemet, du justerar ganska enkelt med donen.
Tänk lite på kapacitet på fläkten, ett grundflöde på 10 L/s i kök, 10L/s wc och 15 L/s bad känns rimligt för det här.
Då kanske du vill ha en kapacitet på 100 L/s på fläkten, lite förluster blir det längs vägen och sen kan du ha den gå på runt 50 % så får du ner ljudet. Så sätter du ett en styrning någonstans så det går att forcera lite extra vid behov.

Sätt upp en renslucka eller två på vinden och se till att det går att komma åt fläkten på ett vettigt sätt om du inte tänker göra rent det själv, det bygger på mer damm än man tror i forcerad badrumsventilation och om du tar ut en entreprenör till ett hembyggt kaos system som inte går att komma åt så blir det en onödigt stor grej av ett enkelt jobb.

• Gilla
Effell
  • Laddar…
Tack @ogget och @vinylskiva för era svar, ursäkta att det dröjt med min respons

Vad tror ni om att använda https://ventilation.se/flexibelt-ror-50mm-isolering-125-7-5m.htm istället för spiro och isolerstrumpa 50 mm? Funderar på om den funkar till badrumsventilationen (fuktig luft) och om den klarar undertryck från fläkt eller om den enbart klarar övertryck. Har ni någon erfarenhet?

Ljuddämparen är isolerad med 25 mm, bör man försöka isolera den lite extra eller klarar det hålla sig kondensfritt inne i röret ändå?

EC-fläkt får det bli (började så smått fundera på FTX, men jag får nog ta detta nu så man får till något så får jag se om det blir större system framöver någongång). Kapaciteten på fläkten (max 89l/s) är det för lite? - räknar jag ombyte varannan timme så behöver jag 37 l/s för övervåningen. Källaren är "tät" med inbyggd källartrapp med rel. tät dörr, så den ventileras gott och väl med självdrag genom murstocken. Annars blir totala behovet ca 74 l/s, så även det skulle kunna räcka? men så vill jag nog inte dra det. Minsta flöde verkar vara 100 kubik, så strax under vad jag behöver teoretiskt i normal drift.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.