6 723 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
badrum - "svängd" vägg
Sida 1 av 2
Hej alla,
jag håller på och river mitt ena badrum, i vilket jag har en treväggs duschhörna, ni vet en sån där som är som en djup nisch från själva badrummet. jag vill nu inte längre ha de räta vinklarna i de två hörnen, utan mer avrundade hörn, inte mittenväggen som en "hel" halvcirkel, men en mjuk avrundning istället för hörnor.
är det någon som vet hur man enklast bygger denna rundning? ett alternativ är kanske att ta stående träreglar bredvid varandra och sedan skruva smala remsor av gips på dessa och spackla. kanske det finns någon form av metall profiler/lister som man bara kan skruva upp och sedan skruva gipsen i dem? eller kan man enkelt tillverka något själv av någon form av lättbetong eller liknande? nån som vet hur proffsen gör?
hälsningar
fredde
jag håller på och river mitt ena badrum, i vilket jag har en treväggs duschhörna, ni vet en sån där som är som en djup nisch från själva badrummet. jag vill nu inte längre ha de räta vinklarna i de två hörnen, utan mer avrundade hörn, inte mittenväggen som en "hel" halvcirkel, men en mjuk avrundning istället för hörnor.
är det någon som vet hur man enklast bygger denna rundning? ett alternativ är kanske att ta stående träreglar bredvid varandra och sedan skruva smala remsor av gips på dessa och spackla. kanske det finns någon form av metall profiler/lister som man bara kan skruva upp och sedan skruva gipsen i dem? eller kan man enkelt tillverka något själv av någon form av lättbetong eller liknande? nån som vet hur proffsen gör?
hälsningar
fredde
Det finns ett cementrör som man kan använda för att göra "runda" duschkabiner men de väger jätte mycket.
Ett annat sätt är med KGC-skivor som är av ett plast material som är vattentätt och man kan kakla direkt på det. Det är lätt material och lättarbetat.
Lycka till!
Ett annat sätt är med KGC-skivor som är av ett plast material som är vattentätt och man kan kakla direkt på det. Det är lätt material och lättarbetat.
Lycka till!
tack för alla era svar.
sweli: vad är kgc-skivor för något?
jani: hur formar man en gipsskiva utan att den går av? det kanske funkar med de tunna?
lastkaj: då blir det dubbla mdf:er och sedan en gipsgiva/remsor utanpå och sedan spackel, om jag förstår dig rätt?
hälsningar
fredde
sweli: vad är kgc-skivor för något?
jani: hur formar man en gipsskiva utan att den går av? det kanske funkar med de tunna?
lastkaj: då blir det dubbla mdf:er och sedan en gipsgiva/remsor utanpå och sedan spackel, om jag förstår dig rätt?
hälsningar
fredde
Då min snickare skulle fixa svängen med gips, kan jag höra med honom om vilken "kvalisort" av gips han skall använda sig av. Återkommer........Linska skrev:
Danogips ( http://www.danogips.se/ ) har en serie som kallas Curvex. Antagligen är de fruktansvärt dyra.Linska skrev:
freddeh - om du använder mdf så behöver du inte använda gips. Ytan på Mdf:en är helt slät. Det räckar att limma ihop två mdf skivor (med räfflorna emot varandra), du behöver inte skruva. Därefter primar du, kanske fuktskyddar, o sedan sätter på ditt ytskickt. Om du ska kakla så är det nog bäst att använda mosaik eftersom ytan är böjd. Fast det beror på hur böjd den är.
Jo nog är det svindyrt alltid!
Jag hade tänkt att använda mig av den böjbara gipsen i ett fönsterprojekt jag har tänkt göra (ett runt fönster). Så jag åkte ner til brädgårn för jag skulle ju bara ha en liten bit, men fick ej köpa mindre än ett helt ark.
Arket kostade "bara" 800 kr, så nog är det svindyrt :
Med tanke på att man får ett renoveringsgipsark för 50 spänn!
Jag hade tänkt att använda mig av den böjbara gipsen i ett fönsterprojekt jag har tänkt göra (ett runt fönster). Så jag åkte ner til brädgårn för jag skulle ju bara ha en liten bit, men fick ej köpa mindre än ett helt ark.
Arket kostade "bara" 800 kr, så nog är det svindyrt :
Med tanke på att man får ett renoveringsgipsark för 50 spänn!
lastkaj: men mdf är ju trä och kan väl teoretiskt röra sig och därmed inte är lämpligt att sätta kakel på?
det är faktiskt mosaik som är tänkt i detta fall..
ToolMan:har hört om detta också, men inte hittat nåt...
man kanske kan mura upp ettrundat hörn..
jag kommer dokumentera allt så jag fixar bilder när det är klart...
det är faktiskt mosaik som är tänkt i detta fall..
ToolMan:har hört om detta också, men inte hittat nåt...
man kanske kan mura upp ettrundat hörn..
jag kommer dokumentera allt så jag fixar bilder när det är klart...