Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde för ett antal år sedan ett attfallshus med ett badrum som påminner om ditt. I det satte jag 4 spottar av normal effekt (kommer inte ihåg exakt). Effekten blev att vi alltid fick dimma ner ordentligt för att det inte skulle vara för ljust. Efter det har vi bygt hus med två ganska små badrum, drygt 4 kvm styck.
När vi bygde huset anlitade vi en ljusdesigner som ritade belysning i hela huset. I båda badrummen har vi två spottar samt spegelbelysning, betydligt mindre än vad jag själv skulle valt. Spotrarna sitter ganska nära väggen m, där det finns vägg ledigt mellan inredningen. Resultatet blev att vi kan köra på rätt mycket ljus på spottarna utan att det blir för ljust, vilket jag tycker blev riktigt trevligt.
När vi bygde huset anlitade vi en ljusdesigner som ritade belysning i hela huset. I båda badrummen har vi två spottar samt spegelbelysning, betydligt mindre än vad jag själv skulle valt. Spotrarna sitter ganska nära väggen m, där det finns vägg ledigt mellan inredningen. Resultatet blev att vi kan köra på rätt mycket ljus på spottarna utan att det blir för ljust, vilket jag tycker blev riktigt trevligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så ser det ut idag Elektriker kommer om två dagar så behöver jag ta beslut hur ska jag göra 1. Ta bort plafond och installera spottar (hur många och hur placerade) alternativ 2 behålla som det är och installera kanske 3 mini spotlights längst kanten den gråa väggen Nu tänds båda plafond och skåp belysning med samma brytare :Om jag väljer alternativ hur kan han koppla spottar med befintliga armaturer ( vet inte om dem kan dimras takplafond har lysrör 2d gr8 och skåpet är Aspen )Tackar till varje förslag och anser att med nya idéer eller åsikter till slut gör man så att resultat blir bra
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 660 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 660 inlägg
2 spottar plus belysningen i ovanför handfatet borde räcka till. En skulle kunna vara ungefär ovanför toastolen och en just innanför dörren.
Det går inte att koppla in en dimmer till lysrör.
Elektrikern kan dra nya trådar och byta strömbrytaren till en med två brytare så att tak- och spegelbelysning kan styras varför sig.
En bra elektriker har ju själv förslag på vad som är bra spottar och bra placering.
Det går inte att koppla in en dimmer till lysrör.
Elektrikern kan dra nya trådar och byta strömbrytaren till en med två brytare så att tak- och spegelbelysning kan styras varför sig.
En bra elektriker har ju själv förslag på vad som är bra spottar och bra placering.
Tack för din hjälp Det är bra att du sa det att det finns den alternativ att elektriker kan dra nya trådar .Om jag ska ha bara två spottar kan det skapas skuggade område Kan den tanke med 3 mini light på den gråa väggen med befintlig belysning fungera bättre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 660 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 660 inlägg
Nackdelen med att bara ha småspottar borta vid bortre väggen är att det kanske kan upplevas som lite mörkt just när man kliver in genom dörren och inte tänder över handfatet (för att man inte vill ha så starkt ljus), ljuset kommer ju knappt att reflekteras mot en så mörk vägg. Men fråga gärna elektrikern som kan ser mer hur det fungerar i just ditt badrum.
kan du inte bjuda på en bild?N nybyggarn3 skrev:Jag byggde för ett antal år sedan ett attfallshus med ett badrum som påminner om ditt. I det satte jag 4 spottar av normal effekt (kommer inte ihåg exakt). Effekten blev att vi alltid fick dimma ner ordentligt för att det inte skulle vara för ljust. Efter det har vi bygt hus med två ganska små badrum, drygt 4 kvm styck.
Det är inte helt enkelt då våra badrum är rätt små med högt till tak. Här kommer ett försökD Derbyboy skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Villa bara se avståndet från väggen för spotten. Jag hade planerat att sätta två spottar ganska centrerat i badrummet (1,6x1,9) men nu när du kommer dragandes med ljusdesigner och flådigheter kanske jag får tänka om för det där säg mycket bra ut.
För övrigt har du ett sjuhelvetes snyggt badrum!
För övrigt har du ett sjuhelvetes snyggt badrum!
Här kommer en skiss på belysningen vi fick från ljusdesignern. Kanske kan vara till någon nytta. Jag tycker iaf att de blev riktigt bra.N nybyggarn3 skrev: