Hej,
Favorit i repris, det har hänt litet sedan jag initialt gjorde ett inlägg kring mitt problem.
Lägenhet, bakom klinker/kakel (vägg/golv) är det betong. Total renovering inklusive stambyte för ca 20 år sedan.
Det har aldrig varit några problem med badrummet förrän för drygt en vecka sedan.
2022-10-06
Tvättmaskinen kördes. Duschen, som är till höger om tvättmaskinen används dagligen. Då fanns det inga mörka fogar på golvet.
2022-10-13
Upptäckte att en fog som går längs med tvättmaskinen blivit mörk. Lade en bit Torky indränkt i klorin över fogen över natten, trodde att det var smuts som gjort fogen mörk. Tvättmaskinen kördes.
2022-10-14
Den klorinindränkta biten Torky togs bort. Fogarna runt den mörka fogen blev något mörkare, någon centimeter.
2022-10-19
Upptäcker att fler fogar mörknat runt den första fogen som blivit mörk. Det läcker inte från tvättmaskinen eller under tvättmaskinen (kontrollerat). Det har inte hamnat vatten på golvet efter dusch osv. Jag hittar även att en fog en bit framför duschen blivit mörk.
Jag fick ett svar här på mitt förra inlägg om att jag inte behövde oroa mig eftersom det är naturligt att det är fukt ovanpå tätskiktet men under klinker och därmed gör fogen mörk. Då hade jag ännu inte upptäckt problemet med golvbrunnen (se nedan).
2022-10-20
Upptäcker att fogen runt golvbrunnen lossnat i princip helt på en sida, på övriga sidor är den ok men inte riktigt bra.
Fråga 1:
Kan fukten i skarvarna på golvet bero på att det läcker in vatten under klinkers vid den dåliga fogen vid golvbrunnen?
Fråga 2:
Kan vatten som tränger in under klinkers vid golvbrunnen, men ovanpå tätskiktet, sprida sig som det gör, d v s att det blir mörkt i fogarna en bit ifrån golvbrunnen? Det blir torrt i fogarna i själva duschen en stund efter duschandet och det är just nu torrt i resten av fogarna på golvet.
Fråga 3:
Om det är den dåliga fogen vid golvbrunnen som är den sannolika orsaken, kan jag åtgärda detta själv, och i så fall hur, eller måste jag ta in ett proffs? Kan tätskiktet vara skadat också?
Med vänlig hälsning
Håkan
Favorit i repris, det har hänt litet sedan jag initialt gjorde ett inlägg kring mitt problem.
Lägenhet, bakom klinker/kakel (vägg/golv) är det betong. Total renovering inklusive stambyte för ca 20 år sedan.
Det har aldrig varit några problem med badrummet förrän för drygt en vecka sedan.
2022-10-06
Tvättmaskinen kördes. Duschen, som är till höger om tvättmaskinen används dagligen. Då fanns det inga mörka fogar på golvet.
2022-10-13
Upptäckte att en fog som går längs med tvättmaskinen blivit mörk. Lade en bit Torky indränkt i klorin över fogen över natten, trodde att det var smuts som gjort fogen mörk. Tvättmaskinen kördes.
2022-10-14
Den klorinindränkta biten Torky togs bort. Fogarna runt den mörka fogen blev något mörkare, någon centimeter.
2022-10-19
Upptäcker att fler fogar mörknat runt den första fogen som blivit mörk. Det läcker inte från tvättmaskinen eller under tvättmaskinen (kontrollerat). Det har inte hamnat vatten på golvet efter dusch osv. Jag hittar även att en fog en bit framför duschen blivit mörk.
Jag fick ett svar här på mitt förra inlägg om att jag inte behövde oroa mig eftersom det är naturligt att det är fukt ovanpå tätskiktet men under klinker och därmed gör fogen mörk. Då hade jag ännu inte upptäckt problemet med golvbrunnen (se nedan).
2022-10-20
Upptäcker att fogen runt golvbrunnen lossnat i princip helt på en sida, på övriga sidor är den ok men inte riktigt bra.
Fråga 1:
Kan fukten i skarvarna på golvet bero på att det läcker in vatten under klinkers vid den dåliga fogen vid golvbrunnen?
Fråga 2:
Kan vatten som tränger in under klinkers vid golvbrunnen, men ovanpå tätskiktet, sprida sig som det gör, d v s att det blir mörkt i fogarna en bit ifrån golvbrunnen? Det blir torrt i fogarna i själva duschen en stund efter duschandet och det är just nu torrt i resten av fogarna på golvet.
Fråga 3:
Om det är den dåliga fogen vid golvbrunnen som är den sannolika orsaken, kan jag åtgärda detta själv, och i så fall hur, eller måste jag ta in ett proffs? Kan tätskiktet vara skadat också?
Med vänlig hälsning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte om jag är rätt man att förklara detta, du får säkert bättre svar från andra, men jag tror du har missförstått en stenfogs funktion. Den har ingen tätande funktion alls, utan suger istället upp fukt ganska bra, precis som du märker. Den bromsar bara vätan. Det mesta av vattnet rinner naturligtvis uppe på kakel, klinkers och fog, och fogens roll är att göra en mjuk övergång mellan plattorna, dölja vassa hörn och millimeterskavanker, skydda tätskiktet etc. Vattnet kan alltså ligga kvar länge under och mellan plattorna och att du saknar fog någonstans är ingenting i sig som ska göra att du på det sättet får fukt längre bort. Det är inte den saken som orsakar det. Fukt kan tom sugas uppåt bakom kaklet i ränderna av kapillärerkraften.
Men! Att du (plötsligt?) får massa lös fog och fuktfläckar du tidigare inte haft är ju oroväckande. Båda dessa saker ihop kan ju bero på en skada som börjar orsaka svikt och läckor etc under tätskiktet, vilket gör att fogen spricker. Badrummet ser ju inte direkt nytt ut, och det ser ju även mystiskt sunkigt svart ut inne i själva golvet i duschen. Är det smuts, mögel eller fukt? Du bör nog ta hjälp av någon kunnig som ser över om du inte behöver åtgärda detta ordentligt eller renovera. Eller utesluta det. Hur bra koll har du haft tidigare? Det kanske spruckit fog länge om du eller någon annan inte skrapat rent etc på länge.
Men! Att du (plötsligt?) får massa lös fog och fuktfläckar du tidigare inte haft är ju oroväckande. Båda dessa saker ihop kan ju bero på en skada som börjar orsaka svikt och läckor etc under tätskiktet, vilket gör att fogen spricker. Badrummet ser ju inte direkt nytt ut, och det ser ju även mystiskt sunkigt svart ut inne i själva golvet i duschen. Är det smuts, mögel eller fukt? Du bör nog ta hjälp av någon kunnig som ser över om du inte behöver åtgärda detta ordentligt eller renovera. Eller utesluta det. Hur bra koll har du haft tidigare? Det kanske spruckit fog länge om du eller någon annan inte skrapat rent etc på länge.
Hej igen Jocke, det är nog bara du som svarar, precis som på förra inlägget, jag är tacksam!!!J Jocke Best skrev:Jag vet inte om jag är rätt man att förklara detta, du får säkert bättre svar från andra, men jag tror du har missförstått en stenfogs funktion. Den har ingen tätande funktion alls, utan suger istället upp fukt ganska bra, precis som du märker. Den bromsar bara vätan. Det mesta av vattnet rinner naturligtvis uppe på kakel, klinkers och fog, och fogens roll är att göra en mjuk övergång mellan plattorna, dölja vassa hörn och millimeterskavanker, skydda tätskiktet etc. Vattnet kan alltså ligga kvar länge under och mellan plattorna och att du saknar fog någonstans är ingenting i sig som ska göra att du på det sättet får fukt längre bort. Det är inte den saken som orsakar det. Fukt kan tom sugas uppåt bakom kaklet i ränderna av kapillärerkraften.
Nej jag har ingen lös eller sprucken fog på något annat ställe, det är bara runt själva golvbrunnen som det lossnat.
På de andra ställena är fogen fast och fin, fast ser mörk ut på de ställen som jag har märkt ut på bilderna.
Att det ser mörkt ut i duschen beror nog mest på skuggor när jag fotade och även lite smuts. Badrummet är ju 20 år.
Nej, det har inte varit någon sprucken fog tidigare. Jag kollade precis med stark ficklampa. Inte en enda sprucken fog, förutom den runt golvbrunnen. Att det är loss vid golvbrunnen kan ha varit sedan länge.
Det vatten som ”går i golvet” är röret från avloppet till tvättmaskinen (som inte används särskilt ofta) och från duschen till stammen vid toaletten. All rördragning i övrigt är utanpåliggande.
Det enda som hänt under senare tid är att det har vibrerat och haft sig rejält i ett par veckor pga att grannen under genomför en totalrenovering av sitt badrum (ska tydligen göras större).
Kommer ingen med någon annan vettig lösning får jag ta in någon vettig firma i Brommatrakten, har hört att Dåderman tydligen ska vara godkända och rätt ok.
Än en gång, tack för svaret
Mvh Håkan
Okej, det låter ju ändå ok. Jag glömde det du nämnde om grannen under. Det skulle ju kunna påverka med vibrationer eller att stammen har ryckt upp och ner etc vilket ju skulle kunna påverka brunnen. Jag hade nog ändå kollat med grannen under och informerat dom om att det kan ha hänt saker hos dig, och fått en skadereglerare att titta på det. Försäkringsbolaget har säkert mer hjälp att ge. Har du tur är det ju bara att foga om, och din gamla fog har bara skakat loss. Har du otur, (eller tur om de ersätter en ev skada) så kanske det behöver renoveras mer genomgripande. Tänker då på om ett gammalt rollat tätskikt tex har spruckit också. Då drabbas ju även grannen under snart, med sitt nya badrum. Karma...
J Jocke Best skrev:Okej, det låter ju ändå ok. Jag glömde det du nämnde om grannen under. Det skulle ju kunna påverka med vibrationer eller att stammen har ryckt upp och ner etc vilket ju skulle kunna påverka brunnen. Jag hade nog ändå kollat med grannen under och informerat dom om att det kan ha hänt saker hos dig, och fått en skadereglerare att titta på det. Försäkringsbolaget har säkert mer hjälp att ge. Har du tur är det ju bara att foga om, och din gamla fog har bara skakat loss. Har du otur, (eller tur om de ersätter en ev skada) så kanske det behöver renoveras mer genomgripande. Tänker då på om ett gammalt rollat tätskikt tex har spruckit också. Då drabbas ju även grannen under snart, med sitt nya badrum. Karma...
Tror nog att det ligger rör från dusch och avloppet för tvättmaskinen i golvet fram till stammen vid toaletten.
Hej igen,
Duschen och avloppet till tvättmaskinen ligger nog i ”rör i golvet” till stammen. När de gjorde stambytet minns jag att det var ett hål vid toaletten rakt ned i källaren. Så hade stammen påverkats hade nog toaletten slutat att ”svälja” spolningarna (har inte märkt något…..än).
Dum som jag var bodde jag kvar under stambytet för ca 20 år sedan, skulle ha tagit en evakueringslägenhet J Så jag hade lite koll på vad de gjorde, dessvärre inte på tätskiktet, det började lukta för jäkligt när de höll på så då rymde jag till fritidshuset.
Du vet väl att försäkring har man ju bara för att göra av med pengar J Händer det något är det svårt att få ut något för skadorna. J
Innan jag vet vad de mörka fogarna beror på kan jag ju inte göra så mycket. Får ta hit en firma som kollar vad det är för fel. Beror det på vibrationer från grannen får jag ta upp det med mitt försäkringsbolag, de får väl driva frågan mot grannen om det går att bevisa att deras renovering orsakat någon skada. Läste någonstans här att fogen kan lossna runt golvbrunnen eftersom man står på metallen och det uppstår rörelser….osv.
Överväger att skaffa tält istället. På fritidshuset har jag ägnat många timmar åt att hitta läckan på ett blyinfattat fönster. Jag har givit upp, jag struntar i husets utseende, det får bli toppmodernt underhållsfritt fönster.
Är det någon som läser denna tråd och har tips på en bra ”badrumsexpert” med rimligt pris i Brommatrakten så tar jag tacksamt emot tips.
Toppen att du svarade. Lägger du in något inlägg om något som jag kan så lovar jag att svara!
Ha en trevlig kväll!!
Mvh Håkan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
Skulle tro att du behöver en besiktningsman och man kan hitta sådana via sökfunktionen på www.sbr.se. Sen finns t.ex https://www.badrumsbesiktningar.se/ men jag tror de mest jobbar med att kolla om nyrenoverade badrum uppfyller dagens branschregler men du kan ju alltid kolla vad det står på deras webbplats.S SHAbrahamsson skrev:
Hej,BirgitS skrev:
Tack för tipset! Jag ska kolla. Om inte annat är det ju bra att få tag i någon som kan granska en eventuell renovering.
Mvh Håkan