Hej!

Vi har ett lättbetonghus med soteräng från 1969. Renoverat mycket själva. Fått hjälp med badrum av svärfar som arbetat som plattsättare.

Vi gjorde ett badrum på källarplan mot en vägg som inte är dränerad i modern tid. Det finns säkert rör och dylikt sedan gammalt men status på dessa vet jag ej. Ingen isodrän eller dylikt på utsidan av väggen. Det finns däremot på andra delar av huset som jag antar varit mer fuktbelastade tidigare.

Badrummets skikt är, utifrån och in: puts, lättbetong, puts på nät, tätskikt, kakel.

Vi rev det gamla badrummet som tidigare endast hade tätskikt på en liten del av ytan invid en dusch och i övrigt hade träpanel ovanpå lättbetongen. Då fanns inga synliga fuktproblem på insidan utöver att det, som kan ses på en av bilderna, var lite mörkare färg på lättbetongen nedtill.

Det nya badrummet byggde vi genom att putsa på nät på hela väggytan (på lättbetongen). På denna satte vi sedan tätskikt och kakel.

Har inte sett några problem hittills (ca 18 månader?). Svärfar kan ju plattsättning och tätskikt så de bitarna känns ju väl gjorda. Det jag funderat på är huruvida det riskerar bli problem med fukt inne i yttervägg och/eller om tätskiktet kan skadas i längden om det är fukt utifrån som inte kan "ventileras"som det kanske gjorde i viss mån tidigare. Svärfar är inte oroad men jag har en mer fundersam läggning kanske vi kan säga.

Vill gärna dränera och sätta isodrän i längden men vet inte hur akut jag bör betrakta den åtgärden. Inte så kul om ett badrum skadas tänker jag. I övrigt är jag inte så bekymrad över att behöva t.ex. putsa och fixa till om en vägg skadas i rum där det är oorganiska material utan mögelrisk.

Ett badrum är ju lite mer pengar och jobb att fixa till däremot :)

Tacksam för tips på hur jag bör tänka!
 
  • Ritad karta, markerad bana, "BAD RUN", korsord, gräs, papper med rutnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vit kakelvägg och träpanel, duschhörna synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat badrumsutrymme med bar lättbetongvägg, kopparledningar och möjliga fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med putsat nät på väggar av lättbetong, redo för tätskikt och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med isolertätskikt på golv och lättbetongväggar, nivellering och mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat badrum med kaklade väggar och synliga rörledningar under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där hade jag verkligen inte gjort, tätskikt på hela utrymmet som är i källare, dessutom odränerat. Han har även blandat två tätskikt. Inte svinbra. Håller säkert men försäkringsbolaget lär tvärdissa dig vid ett ärende. Man har kunnat täta en del i duschen och en del på golvet med duk och låta resten andas eller använda sig av ett tätskikt som är framtaget för tillskjutande fukt. Schönox 1KDS exempelvis. Badrummet håller säkert kanon men som sagt försäkringsbolaget kommer inte betala en spänn vid utredning
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Intressant information! Dock inte så bekymrad över badrummet i sig vad gäller en mer "klassisk" vattenskada. Gör helt enkelt om det själv vid skada och räknar väl inte med ersättning. Får jag det så är det en bonus.

Inte säker på att jag förstod dig helt kring just huruvida jag borde vara oroad för fuktbelastning utifrån dock?
 
En riskkonstruktion är det ju absolut. Vet inte hur skadat det kan bli när det är murat, aldrig ”fuskat” så jag den erfarenheten har jag ej. Men en dränering skulle inte skada,
 
Hade det varit tätskikt av plastmatta modellen så kan limmet på baksidan släppa av fukten från väggarna och mattan lossnar, sen börjar plattorna följa med mattan ner.
Vet inte riktigt hur känsligt foliesystemet ni har är, men har för mig att det ska tåla högre fuktighet under
 
Jonis.F Jonis.F skrev:
Hade det varit tätskikt av plastmatta modellen så kan limmet på baksidan släppa av fukten från väggarna och mattan lossnar, sen börjar plattorna följa med mattan ner.
Vet inte riktigt hur känsligt foliesystemet ni har är, men har för mig att det ska tåla högre fuktighet under
Är det gjort på rätt sätt med 2k lim bakom duken så ska det ju hålla, men dom har nu blandat tätskikt så där vet man ju inte, det kan ju vara ett vattenlösligt lim som duken är monterar i. Då har man problem.
 
Fukten kommer leta sig fram någon annanstans i källaren (om det är stora mängder). Men det är inte säkert att det är ett problem alls, kan ta väldigt lång tid innan det märks också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.