141 läst · 3 svar
141 läst
3 svar
Badrum med microcement - gammalt väv, gjutjärnsbrunn
Jag har ett badrum med kakel/klinker och väv. Väven har trillat av på vissa ställen för den är så torr att den gick sönder när man torkade av. Badrummet är ungefär 20 år gammalt tror jag, asen klinker lades på befintligt plastgolv och väven sattes, tror jag.
Jag funderar på att ta bort väven, kommod, dusch och sådant. Och köra microcement i på väggar och golv. Eventuellt låta brunnen vara som är där idag - gjutjärn.
Kan man fylla igen hål i väggar och golv på ett säkert sätt inför detta och kan man sätta något på gipsvägg för att skapa tätskikt innan cementen?
Vill tillägga att två väggar är ytterväggar.
Jag funderar på att ta bort väven, kommod, dusch och sådant. Och köra microcement i på väggar och golv. Eventuellt låta brunnen vara som är där idag - gjutjärn.
Kan man fylla igen hål i väggar och golv på ett säkert sätt inför detta och kan man sätta något på gipsvägg för att skapa tätskikt innan cementen?
Vill tillägga att två väggar är ytterväggar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Beklagar, men det enda som säkert gör badrummet tätt är att riva bort kakel, klinker, väv, plastmatta, gips och golvbrunn för att sen bygga upp väggar och golv, sätta på ett modernt tätskikt och därefter ytskikt.
Det finns inget sätt att få det tätt kring en gammal gjutjärnsbrunn.
Det finns inget sätt att få det tätt kring en gammal gjutjärnsbrunn.
Tack för infon 🙏BirgitS skrev:
Om jag gör det och sätter nya gips med nåt folie(? alltså tätskikt) på så kan man köra microcement efter?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Jag är inte insatt i mikrocement så om ingen annan har svaret måste du läsa i anvisningarna från tätskiktstillverkarna vad de tillåter för material utanpå. Mikrocement är mycket tunt så kanske det finns en risk för att man gör hål rakt genom mikrocementen och tätskiktet, ingen aning.