443 läst · 10 svar
443 läst
10 svar
badrum lättfyllnadsmassa
Hej! ska renovera ett badrum själv, tanken är att fylla bjälklaget (mellanbjälklag i mitt fall) enligt konstruktionsexempel bla. gvk har där man fyller upp med EPS.
Då ska man ju montera en läkt men saknar ju mer detaljerad beskrivning- såsom vad är de för cc på skruvar vid infästning av läkten (regel 45x45)
Visst läser mig till regeln om skruv som är dubbla måttet av de man vill fästa in men där tar det stopp.
Sen funderar jag på att välja tjockare formplywood än de 12mm som är i konstruktionsexemplet.
Hur låter dina tankar kring det?
Finns det några scenarier där det inte rekommenderas att använda EPS på detta sätt i träbjälklag?
Då ska man ju montera en läkt men saknar ju mer detaljerad beskrivning- såsom vad är de för cc på skruvar vid infästning av läkten (regel 45x45)
Visst läser mig till regeln om skruv som är dubbla måttet av de man vill fästa in men där tar det stopp.
Sen funderar jag på att välja tjockare formplywood än de 12mm som är i konstruktionsexemplet.
Hur låter dina tankar kring det?
Finns det några scenarier där det inte rekommenderas att använda EPS på detta sätt i träbjälklag?
Produkter som diskuteras: "skruvar infästning"

Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 408 inlägg
Man tillför ju en vikt som inte är tänkt i utrymmet så då är det bäst att låta en konstruktör komma med förslag på hur du bör gå tillväga för att undvika framtida problem.
Tyvärr är inte jag konstruktör och kan inte uttala mig om denna typ av frågor.
Tyvärr är inte jag konstruktör och kan inte uttala mig om denna typ av frågor.
Är de alltså ett trä mellanbjälk lag du har idag eller ett betong? Skall du bygga badrum på övervåningen så är cc30 i samma storlek idag sättas , ex 135/175/195, sen ja , om du ska skruva spån golv på 22 så rekommenderar man att dubbla längden skruv mins , glöm ej att limma med trälim på varje regel innan skruvning och skarvar
Sen så är frågan varför eps skulle läggas om du har trä, då kan du bara lägga vanlig isolering , men har du betong så fyller du upp till 3cm under brunn sen kommer golv spackel ,
Sen så är frågan varför eps skulle läggas om du har trä, då kan du bara lägga vanlig isolering , men har du betong så fyller du upp till 3cm under brunn sen kommer golv spackel ,
jag vill byta tillvägagångssätt till gvks konstruktionsexempel med eps som man gjuter upp till bjälkarnas höjd, där man skyddat blindbotten med plastfolie.R Rickard.lj skrev:Är de alltså ett trä mellanbjälk lag du har idag eller ett betong? Skall du bygga badrum på övervåningen så är cc30 i samma storlek idag sättas , ex 135/175/195, sen ja , om du ska skruva spån golv på 22 så rekommenderar man att dubbla längden skruv mins , glöm ej att limma med trälim på varje regel innan skruvning och skarvar
Jag gillar detta starkt och kommer undersöka möjligheten att gå vidare med det hos byggkonstruktör.
Ja absolut går det att köra på de sättet å , se bara till att plasta allt organiskt material innan eps ,
Men har du tänkt spångolv uppepå detta sen då ? Då kan du lika gärna börja regla cc30 direkt ,
Annars är de eps armering och golv spackel som gäller
Men har du tänkt spångolv uppepå detta sen då ? Då kan du lika gärna börja regla cc30 direkt ,
Annars är de eps armering och golv spackel som gäller
yes armering och golvspackel. mina funderingar ligger i cc mått för skruv på blindbotten av formplywood (läkt etc etc) lyckas inte läsa mig till något kring det i träguiden eller annat ställe.R Rickard.lj skrev:
Skruvar du cc15-20 så håller de , hur ser golvet ut idag ?
Ja du ska upp till 220 ,,
Länkar från gvk hur du skall gå tillväga med badrummet
Länkar från gvk hur du skall gå tillväga med badrummet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden