Hej.
Bor på översta våningen i en lägenhet jag precis köpt.
Har emellanåt känt avloppslukt i lägenheten.
Idag efter jobbet var den väldigt väldigt stark.
Har en Svedbergs stol. Läst om dåligt porslin och allt vad det var om denna.
Har rensat vattenlås osv. Finns vatten i vattenlåset.
Men blir inte bättre.
Läst om avluftning och allt vad det kan vara.
Men idag så böjde jag mig ner under vasken fann avlopsanslutningen ifrån vasken. Detta ser ju väldigt "ihopsmäckat" ut. Känns som härifrån väl?
Ser ju inte ut att göra tätt? Eller brukar man göra såhär?
Blir det otätt här så är det ju innan vaskens vattenlås. Tänker jag rätt eller fel? Vad ska man ha för grejer här?
Vänligen /D
Bor på översta våningen i en lägenhet jag precis köpt.
Har emellanåt känt avloppslukt i lägenheten.
Idag efter jobbet var den väldigt väldigt stark.
Har en Svedbergs stol. Läst om dåligt porslin och allt vad det var om denna.
Har rensat vattenlås osv. Finns vatten i vattenlåset.
Men blir inte bättre.
Läst om avluftning och allt vad det kan vara.
Men idag så böjde jag mig ner under vasken fann avlopsanslutningen ifrån vasken. Detta ser ju väldigt "ihopsmäckat" ut. Känns som härifrån väl?
Ser ju inte ut att göra tätt? Eller brukar man göra såhär?
Blir det otätt här så är det ju innan vaskens vattenlås. Tänker jag rätt eller fel? Vad ska man ha för grejer här?
Vänligen /D
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det där det luktar, det där ser inte så tätt ut.
Ser ut att vara 50 mm slätände ur golvet, och en 40 mm eller 32 mm vit rörända från vasken.
Tror du kan lösa det med en, av rätt storlek, gumminippel tex. ( https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/ ).
Mät yttermåtten på det gråa och det vita röret.
Ser ut att vara 50 mm slätände ur golvet, och en 40 mm eller 32 mm vit rörända från vasken.
Tror du kan lösa det med en, av rätt storlek, gumminippel tex. ( https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/ ).
Mät yttermåtten på det gråa och det vita röret.
Hej
Har haft hit en VVS'are som tyckte installationen under kommoden var åt helvete. Han bytte ut kopplingen från "rejäl hög häftmassa" till
50 dubbelmuff mafix pp
85109 g-nippel 50/32-40 BLÅ
Luktade ingenting när jag kom hem från en länge resa. (hade varit borta ett tag på resa, hantverkaren hade nyckel). Var glad. Var på toa. Spolade. Nästa gång jag kom in så märkte jag det luktade. Ändå!
Tog upp luckan på brunnen så man ser vattenlåset. Började experimentera.
Spolar jag vatten på toaletten så sjunker nivån MARKANT i golvbrunnen till duschen. Det mesta återfylls dock. Men inte allt. Kort tid så kändes det som vattnet låg under "luften" innan det återfylldes.
Toalettstolen spolar verkligen med ett högt tryck. Ingen halv-spolning finns på den. Utan misstänker man satt dit den för att verkligen spola rören i den äldre BRF kåken.
Kan en sån här,
JAFO Luktstopp för ROT- & PS 50-brunn (https://www.vvsochbad.se/Avlopp-Gol...-479830.html?gclid=CKWe2fKGjdQCFR1kGQod58MMAw)
Öppnar den när det ligger vatten i "låset" eller när det kommer vatten uppifrån och trycker på?
Fördelen är väl att man får ny O-ring till låset med. Känns ibland som jag har svårt att få den gamla utan mekaniskt stopp att sluta helt tätt. Får verkligen trycka liksom, fast jag har lite schampo eller något. Och att få loss den med handtaget är bara att glömma. Då ryker handtaget.
Hjälpa till?
Eller löser det symtom istället för problem?
Har haft hit en VVS'are som tyckte installationen under kommoden var åt helvete. Han bytte ut kopplingen från "rejäl hög häftmassa" till
50 dubbelmuff mafix pp
85109 g-nippel 50/32-40 BLÅ
Luktade ingenting när jag kom hem från en länge resa. (hade varit borta ett tag på resa, hantverkaren hade nyckel). Var glad. Var på toa. Spolade. Nästa gång jag kom in så märkte jag det luktade. Ändå!
Tog upp luckan på brunnen så man ser vattenlåset. Började experimentera.
Spolar jag vatten på toaletten så sjunker nivån MARKANT i golvbrunnen till duschen. Det mesta återfylls dock. Men inte allt. Kort tid så kändes det som vattnet låg under "luften" innan det återfylldes.
Toalettstolen spolar verkligen med ett högt tryck. Ingen halv-spolning finns på den. Utan misstänker man satt dit den för att verkligen spola rören i den äldre BRF kåken.
Kan en sån här,
JAFO Luktstopp för ROT- & PS 50-brunn (https://www.vvsochbad.se/Avlopp-Gol...-479830.html?gclid=CKWe2fKGjdQCFR1kGQod58MMAw)
Öppnar den när det ligger vatten i "låset" eller när det kommer vatten uppifrån och trycker på?
Fördelen är väl att man får ny O-ring till låset med. Känns ibland som jag har svårt att få den gamla utan mekaniskt stopp att sluta helt tätt. Får verkligen trycka liksom, fast jag har lite schampo eller något. Och att få loss den med handtaget är bara att glömma. Då ryker handtaget.
Hjälpa till?
Eller löser det symtom istället för problem?
Redigerat:
Låter som att det är problem med luftningen av stammen.
Testa att lossa handfatets anslutning och spola.
Suger det fortfarande ur golvbrunnen då?
Om inte, får du koppla in en avluftning där.
Annars kontakta föreningen, kanske fåglar som byggt bo eller dylikt..
Testa att lossa handfatets anslutning och spola.
Suger det fortfarande ur golvbrunnen då?
Om inte, får du koppla in en avluftning där.
Annars kontakta föreningen, kanske fåglar som byggt bo eller dylikt..