Hej,
Jag har nyligen upptäckt att fogarna på ett ställe i golvet börjat att mörkna. Jag kan inte känna att det är fuktigt i fogen.

2022-10-06 Tvättmaskinen kördes. Duschen, som är till höger om tvättmaskinen används dagligen.

2022-10-13 Upptäckte att en fog som går längs med tvättmaskinen blivit mörk. Lade en bit Torky indränkt i klorin över fogen över natten. Tvättmaskinen kördes.

2022-10-14 Den klorinindränkta biten Torky togs bort. Fogarna runt den mörka fogen blev något mörkare, någon centimeter.

2022-10-19 Idag upptäcker jag att fler fogar mörknat, mest i en förlängning av den ursprungliga fogen.

Man genomför för närvarande en renovering i lägenheten under min, och det har vibrerat och skakat i huset i ca 2 veckor (de är inte klara).

Hade det varit en läcka från duschen, eller anslutningen till avloppet för tvättmaskinen borde väl fogarna ha blivit mörka från dusch/avlopp och inte som här mitt framför tvättmaskinen.

Det läcker inte från tvättmaskinen eller under tvättmaskinen.

Det har inte hamnat vatten på golvet efter dusch osv.

Någon som kan ge ett råd kring hur jag ska gå vidare med detta "problem".

Mvh Håkan Golvvärmesystem under klinkerplattor i pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin och torktumlare i badrum med en blå handduk och en matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av spishörn och golvplattor som visar anslutningen mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på smutsiga vita kakelfogar mellan kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkergolv med smutsiga fogar nära vit badkarskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med kakelplattor och brun fog nära en vit rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på smutsiga kakelfogar mellan ljusa klinkerplattor på ett badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tvättmaskin från Electrolux i badrum med en blå handduk och dekorativ matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Jag hade inte varit orolig. Fukt kan och ska kunna transporteras och ta sig ut under plattorna. Detta är ju ovanför tätskiktet så inget som kan hända. Det är hålrum mellan ränderna i fixet som transporterar fukten. Det verkar iofs inte nygjort så man borde kunnat se detta innan. Men i sig är det inget märkligt, utan bara naturligt.
 
  • Gilla
SHAbrahamsson
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag hade inte varit orolig. Fukt kan och ska kunna transporteras och ta sig ut under plattorna. Detta är ju ovanför tätskiktet så inget som kan hända. Det är hålrum mellan ränderna i fixet som transporterar fukten. Det verkar iofs inte nygjort så man borde kunnat se detta innan. Men i sig är det inget märkligt, utan bara naturligt.

Hej,
Tack för svaret!
Badrummet totalrenoverades för ca 20 år sedan i samband med stambyte. Det här lilla "problemet" uppstod först för någon vecka sedan. Men borde det inte torka upp, badrummet används i princip inte från fredag morgon till söndag kväll, men det mörka kvarstår när jag kommer hem på söndagen. Och det verkar sprida sig.
Mvh Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.