Hej,
Ska göra om ett rum till badrum i vårt hus anno 1840. Rummert nedanför (köket) har ett glas parti glasparti 290 med altan utanför. Huset är liggtimrat och ovanför glaspartiet är utrymmet minst 35 cm.och med största sannolikhet är det även liggrimrat ovanför detta. min 35 cm (säkert 45 men avrundade nedåt) liggtimrat bör väl klara belastning från tak iom glaspartiet samt ett badrum med badkarl?
På undersidan 3,6 meter in finns en liggande balk 18x18cm
Bjälklaget är 18 cm tjockt
70 cm in från ytterväggen kommer det reglas upp en ny vägg. Enligt gvk regler så ska det numera även vara 15 mm plywood. I min värld så kommer denna nya vägg agera som en liggande balk!? Hur ska denna utformas räcker det att skruva plywood eller ska den även limmas? Hur ska man fästa denna vägg i golvreglarna, längd på skruv etc?
280 cm in från ytterväggen kommer det reglas upp en ny vägg. Även denna borde då rimligtvis gå att likställa med en liggande balk...!?
Det går ju att införskaffa limträbalkar men en uppreglad vägg med plywood måste väl vara minst lika bra ? ( har en 95x225 limträ balk liggandes från ett annat projekt så handlar inte om att jag vill snåla ut =)
Tänke att med spännvidd på 2,1 meter så borde man klarar sig med 170 reglar? Ovanför kommer det hamna spårat spånskiva för golvvärme, klinker samt då ett badkar som olyckligtvis hamnar vid glaspartiet.
Ska göra om ett rum till badrum i vårt hus anno 1840. Rummert nedanför (köket) har ett glas parti glasparti 290 med altan utanför. Huset är liggtimrat och ovanför glaspartiet är utrymmet minst 35 cm.och med största sannolikhet är det även liggrimrat ovanför detta. min 35 cm (säkert 45 men avrundade nedåt) liggtimrat bör väl klara belastning från tak iom glaspartiet samt ett badrum med badkarl?
På undersidan 3,6 meter in finns en liggande balk 18x18cm
Bjälklaget är 18 cm tjockt
70 cm in från ytterväggen kommer det reglas upp en ny vägg. Enligt gvk regler så ska det numera även vara 15 mm plywood. I min värld så kommer denna nya vägg agera som en liggande balk!? Hur ska denna utformas räcker det att skruva plywood eller ska den även limmas? Hur ska man fästa denna vägg i golvreglarna, längd på skruv etc?
280 cm in från ytterväggen kommer det reglas upp en ny vägg. Även denna borde då rimligtvis gå att likställa med en liggande balk...!?
Det går ju att införskaffa limträbalkar men en uppreglad vägg med plywood måste väl vara minst lika bra ? ( har en 95x225 limträ balk liggandes från ett annat projekt så handlar inte om att jag vill snåla ut =)
Tänke att med spännvidd på 2,1 meter så borde man klarar sig med 170 reglar? Ovanför kommer det hamna spårat spånskiva för golvvärme, klinker samt då ett badkar som olyckligtvis hamnar vid glaspartiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En regelvägg bestående av 45x170 reglar och plywood på båda sidor kan ta otroligt mycket last, förutsatt att lasterna hamnar på reglarna. Vad gäller dina övrga synpunkter behöver åtminstone jag se en planritning och en sektion fför att kunna uttala mig.
J justusandersson skrev:
Den nya väggen närmast ytterväggen kan enkelt utformas med det sättet.
Den andra är det lite värre med då det endast går att skruva fast plyfa från ett håll.
Vet inte om denna bild hjälper måtten kan säert så på någon dm
Logga in
Skapa konto
Hittade dessa. Om jag tolkar det rätt så borde jag vara hemma med halmen om jag väljer 180 limträ precis där badkaret hamnat på cc 30.
Liggtimrade ytterväggen känns även den tilltagen.
Liggtimrade ytterväggen känns även den tilltagen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Renovering badrum - dimensionering vägg
Badrum -
Två badrum samma fläkt - dimensionering?
Ventilation -
Dimensionering träbjälklag för badrum i timmerhus
Byggnadsfysik -
Dimensionering av kortlingar i badrumsgolv
Badrum -
Dimensionering för bjälklag mellan källare och kommande badrum ovanpå.
Utbyggnad och tillbyggnad