Hej,

Hantverkare renoverar ett badrum i källaren i vårt hus för fullt och idag kom hem till en nymonterad badkarsblandare, se bilder nedan. Vet inte om jag vågar skriva vad jag tycker om höjden den monterats på (85cm över golv, ca 27cm ovanför badkarskant), men är intresserad av era åsikter. Den är dessutom inte centrerad.
Tycker ni detta är en rimlig höjd att ha en badkarsblandare på? Om det ska justeras, kan man ens garantera tätskiktet utan att mer eller mindre riva ner och bygga upp hela badrummet igen?

Nyinstallerad badkarsblandare ovanför badkar i renoverat badrum, inte centrerad och 85 cm över golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterad badkarsblandare på kaklad vägg, inte centrerad, med måttband som visar 85 cm över badkaret.
Skapa konto

K
Köp ett högre badkar.

JanneJanne123
Har du varit borta länge? Rörutloppen för blandaren måste ju gjorts innan kaklet kom på och beroende på tätskikt behövs ju manschetter över rören.

• Gilla
Brobergsnickarn och 3 till
  • Laddar…
Hade ni lämnat instruktioner till hantverkarna? Om inte är det ert ansvar att se till att ni får som ni vill.

Förberett för den dagen ni (eller nästa ägare) kastar ut badkaret och sätter in dusch istället.

• Gilla
Hustrollet och 3 till
  • Laddar…
T
Vad är problemet?

Standardhöjd på en badkarsblandare är 70-90 cm.

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde missen att sargmontera blandaren. Det där är bättre. Byt blandaren mot en annan som har takdush så kommer det se snyggare ut. Takdush är superbra!
Typ något sådant här
https://www.bauhaus.se/takduschset-gustavsberg-skandic-round-cc40
Jag tycker inte höjden stör så mycket men jag hade satt blandaren på den andra väggen mitt på långsidan av badkaret.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Montering i höjd och sidled kan du fåi princip hur du vill........om det kommuniceras. I övrigt hade jag satt blandaren på 900 från färdigt golv och 350 från färdig vägg.

Tack för alla värdefulla kommentarer! Har sansat mig och med duschslangen på plats som hänger ner så blir det faktiskt rätt bra :)

• Gilla
l3ff3 och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ser ut att bli ett fint badrum!

• Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Nu när ändå tråden är uppe så kan jag inte låta bli att bjuda på ett par före/efterkort :)

Före-renoveringsbild av badrum med röda kakelväggar och beige badkar.
Skapa konto

Renoverat badrum med vita väggkakel, fristående badkar, handfat och toalett på mörkt klinkergolv.
Skapa konto

• Gilla
Eklundh och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker det blev jättesnyggt! I mina ögon sitter inte kranen för högt.

• Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Tycker också det är snyggt, sitter den inte helt enkelt på samma plats som innan?

Jag tycker att före inte var så dumt, hade lätt behållit dom ytorna :)

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Ser bra ut men det vore väl bättre att ha blandaren på långsidan så man inte slår skallen i den?

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.