Hej !
Det är betongbjälklag och 75mm rör finns redan. Jag har två möjliga placeringar.

1. Med en 45° böj hamnar golvbrunnen nätt och jämt under badkaret.
2. Med en 90° böj hamnar golvbrunnen 2/3 utanför badkaret.

Vet inte vad som är bäst, det brukar man komma på efteråt. Möjligt att 45° böj är lättare med avlopprensning, men svårare att komma åt själva golvbrunnen. Vet inte om det är nåon annan nackdel med 2/3 utanför badkaret och kommer inte ihåg hur det brukar vara placerat.

Badkaret är tänkt öppet med halvfront. Det badkar jag kollade på har 120mm frihöjd under hela karet.

Tack ! / Lennart

Krilleman
Är det ett vanligt badkar du ska sätta in så brukar man inte göra något speciellt med brunnen. Tänk på att du kanske någon gång tar bort badkaret. Då är det bra att brunnen sitter på standardmåttet 45x45 från hörnet vid blandaren.

Jag vill nog komma åt att rensa brunnen utan att lyfta ut badkaret. Gamla brunnen satt mitt under ett inbyggt badkar och detta orsakade att jag var tvungen att riva allt akut. Men jag har snuddat tanken om man någon gång tar bort badkaret.

Då tror jag att jag sätter brunnen nätt och jämt under badkaret. Det skulle funka med dusch 65x55 från hörnet. Mer vill jag inte bila upp.

Tack, det är så shyst att kunna bolla lite alternativ.

Krilleman
Halvfrontsbadkar är inga problem att komma åt att rensa under.

Och inga 90º böjar på liggandes ledningar. (Missade det förut)

Gustavsbergs variant:

halvfront.jpg

• Gilla
lvedin
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Och inga 90º böjar på liggandes ledningar. (Missade det förut)
Hoppsan !
Har inga oåtkommliga 90° böj, men liggande 90° T-rör inbyggt under våtrum, tidigare bygge. Kanske skulle vart 45° där, så dumt.

• Avloppsrörinstallation med felaktig vinkel under konstruktion i ett våtrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.